Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fuktsperre mot betongvegg

Anbefalte innlegg

Jeg har en yttervegg i kjelleren som består av ca 25 cm betong ytterst og ca 8-10 cm siporex?? invendig.

Jeg har nå tenkt å kle denne veggen innvendig samt å legge på 5 cm isolasjon, derfor lurer jeg på hva jeg skal ha for salgs papp eller plast mellom isolasjonen og ytterveggen og hva skal jeg bruke mellom isolasjonen og kledningen innvendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en yttervegg i kjelleren som består av ca 25 cm betong ytterst og ca 8-10 cm siporex?? invendig.

Jeg har nå tenkt å kle denne veggen innvendig samt å legge på 5 cm isolasjon, derfor lurer jeg på hva jeg skal ha for salgs papp eller plast mellom isolasjonen og ytterveggen og hva skal jeg bruke mellom isolasjonen og kledningen innvendig.

Jeg regner med at du ikke vil trenge noe papp siden det er betongmur. Jeg ville valgt plast ytterst mot betongen, også har du tenkt å sette opp stendere og isolere mellom? Om det er det du tenkte, så blir det da å sette opp stendere, isolere mellom. Du trenger ikke å ha noe mellom isolasjonen og kledningen.

Av plast trenger du da fuktsperre, noe de fleste byggevaresentere selger.

Det kan også være lurt å bruke spikerpiistol når du skal feste panelet, siden det blir finere, og du slipper evt at alt sprekker opp.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at du ikke vil trenge noe papp siden det er betongmur. Jeg ville valgt plast ytterst mot betongen, også har du tenkt å sette opp stendere og isolere mellom? Om det er det du tenkte, så blir det da å sette opp stendere, isolere mellom. Du trenger ikke å ha noe mellom isolasjonen og kledningen.

Av plast trenger du da fuktsperre, noe de fleste byggevaresentere selger.

Det kan også være lurt å bruke spikerpiistol når du skal feste panelet, siden det blir finere, og du slipper evt at alt sprekker opp.

Ok, ja jeg hadde tenkt å fore ut med 5 cm lekter på veggen, isolere mellom og bruke panel eller panelplater som kledning. men var usikker på om jeg skulle ha plast bak isolasjonen eller foran isolasjonen, men ser at du anbefaler plast bak isolasjonen mot ytterveggen.

Lenke til kommentar

Fuktighet fra grunnen stopper man best med knotteplast eller andre spesialprodukter mellom drenering og utsiden av muren. Man anbefaler i dag også å isolere på utsiden av en mur med blåisopor, heller enn å isolere på innsiden.

Jeg trodde alltid fuktsperre skulle være innerst, mot varmen i huset, innenfor isolasjonen. Fuktigheten den sperrer mot er mot kondens som dannes i veggen pga temperaturforskjell inne og ute. Men mulig jeg tar feil, eller det jeg sier stemmer over bakkenivå, men ikke i kjellere - jeg er ikke byggfagmann.

Etter denne synsinga tok jeg en titt på Glavas gjørdetselvsider.

De sier bl.a.

Generelt bør man være forsiktig med bruk av fuktsperre i kjelleryttervegg. Utgangspunktet bør være at dersom mer enn halve ytterveggen er gjenfylt med masser, sløyfes fuktsperren. Innvendig fuktsperre hindrer uttørkning av byggfukt og frarådes ved store oppfyllingshøyder.
http://www.glava.no/default.asp?page=796
Lenke til kommentar

Det er ikke lurt å la fuktsperren mot varmen, altså foran isolasjonen. Man skal også være forsiktig med å ha fuktsperre på begge sider.

Det vil alltid komme litt fuktighet inn til isolasjonen, og det er viktig å ha en åpen vei slik at fukten også kan komme seg ut. Jeg tror ikke det vil bli enkelt for fukten å komme seg ut av isolasjonen om den er sperret mellom fuktsperre og en betongvegg.

Jeg syntes det virker mest logisk ut...

Lenke til kommentar

Dampsperren skal være på varm side av veggkonstruksjonen. Det skal bare være dampsperre på én side av veggkonstruksjonen, så fuktighet ikke blir sperret inne av to damptette sjikt.

svemar: Har du isolasjon på utsiden av betongveggen? Hvor mye av kjellerveggen er under bakkenivå?

snillekim: Unngå å komme med råd når du ikke har full kontroll på bygningsfysikken. Det kan lett oppstå fuktskader i en feilkonstruert vegg.

Jeg anbefaler å lese mer om temaet i Byggdetaljblad 521.011 (2005): Valg av fundamentering og konstruksjoner mot grunnen.

post-25881-1244492972_thumb.png

Lenke til kommentar
Dampsperren skal være på varm side av veggkonstruksjonen. Det skal bare være dampsperre på én side av veggkonstruksjonen, så fuktighet ikke blir sperret inne av to damptette sjikt.

svemar: Har du isolasjon på utsiden av betongveggen? Hvor mye av kjellerveggen er under bakkenivå?

snillekim: Unngå å komme med råd når du ikke har full kontroll på bygningsfysikken. Det kan lett oppstå fuktskader i en feilkonstruert vegg.

Jeg anbefaler å lese mer om temaet i Byggdetaljblad 521.011 (2005): Valg av fundamentering og konstruksjoner mot grunnen.

Jeg regnet med at dette huset var såpass gammelt at den ikke følger dagens standard.

Og det vil ikke bli så billig å grave opp grunnmuren på utsiden for å få ordnet til det der.

Men hadde huset skulle bygges nå i dag, så ville det vært noe annet.

Det finnes ofte flere enn en løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...