Gå til innhold

Dumme spoersmaal ..

Anbefalte innlegg

Jeg lurer paa om det er noen her som kan ta seg tid til aa svare paa ett par dumme spoersmaal..

Visst dere foeler disse spoersmaalene er dumme/og eller har blitt besvart til doede foer ber jeg deg ignore denne posten fullstendig og bare gaa videre med ditt liv :)

1., Kunne noen forklart meg hvordan Windows systemet i linux virker

Hva er forrskjellen paa X / KDE / XFree88 / Windowmaker (Er det flere komponenter?)

1.1 Hva er windowmaker

1.2 Er det flere windowmakere andre som lager det samme som windowmaker ?

1.3 jeg VIL ha KDE paa en treig maskin, hva er de beste software komponentene til aa bruke for aa faa dette til aa bli kjoerbart.

1.3 Tror det generelt er mye missforstaalese rundt selve Xwindows med alle disse forskjellige sofware komponentene, saa det hadde veart fint om noen kunne ta seg tid til aa forklare hva hver enkelt komponent gjoer og i forhold til Linux Windows

2. Kernel i default Redhat 9.0 installasjon: Hvordan kan jeg kompilere en ny kernel med samme instillingene som den gamle kjernen som ble installert default..

Prorevde aa kompilerer 2.5 kjernen paa den maaten som staar i FAQ traaden men det kommer bare masse feil (Skal poste inn feilene som kommer senere)

Dessuten finnes det inngen .config fil

2.1 Et annet problemer er at den faqen ikke tar for seg grub configruasjon, da tenker jeg spesielt paa den .img filen som jeg maa legge til i grub.conf

Hvordan lager jeg denne (ikke bzimaget)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjerna -> Kommandolinje / X grafisk server

Kommandolinja er bare en kommandolinja, ferdig med saken.

X er systemet som tillater skriving på skjermen i form av grafikk, og ikke bare tekst.

X grafisk Server -> Window Manager / Desktop Environment

Windowmanager er et utseende for X som viser vinduer med egen farge på ramme, egne menyer osv... Eksempler er Blackbox, Waime og Fluxbox (det finnes masser av dem)

Desktop Environments er fulle skrivebordsløsninger, med ikoner og hele pakka. De største DE'ene er KDE og Gnome. Det finnes andre også, Enlighment for eksempel, men de er ikke så utbredt...

Les FAQ'en...

MarcelSB

Lenke til kommentar

Skal du kompilere en kjerne i RedHat, så installerer du først kernel-2.4.20-9-source (ikke kernel*.src.rpm bare så du er klar over det) hvis ikke du har gjort det allerede..

gå så til /usr/src/linux-2.4.20 eller noe slikt hvis ikke jeg husker helt feil igjen.. så tror jeg det skal være en mappe som heter config. Der kopierer du den configfila du skal ha opp et nivå til .config ( så den havner under /usr/src/linux-2.4.20).. Gjør innstillingene du vil med 'make menuconfig' så kjører du

'make dep && make clean && make modules && make bzImage && make modules_install && make install'

så blir alle filene du trenger kopiert over i /boot og grub filen oppdatert automatisk..

Lenke til kommentar
1., Kunne noen forklart meg hvordan Windows systemet i linux virker

Hva er forrskjellen paa X / KDE / XFree88 / Windowmaker (Er det flere komponenter?)

1.1 Hva er windowmaker

1.2 Er det flere windowmakere andre som lager det samme som windowmaker ?

For å gjøre det enkelt:

X(Free) er en server, denne serveren trenger en klient til å vise ting på skjermen din. En slik klient kalles også WindowManager (wm).

Et slik wm er windowmaker, *box, waimea etc. (finnes sikkert 1000sner av dem).

KDE og GNOME er Environment, altså noe mer en bare en windowmanager.

1.3 jeg VIL ha KDE paa en treig maskin, hva er de beste software komponentene til aa bruke for aa faa dette til aa bli kjoerbart.

Om du vil ha KDE på en treg maskin, bør du kjøre en gammel versjon av KDE, men du kan gjøre like mye med et simpelt wm som f.eks fluxbox.

1.4 Tror det generelt er mye missforstaalese rundt selve Xwindows med alle disse forskjellige sofware komponentene, saa det hadde veart fint om noen kunne ta seg tid til aa forklare hva hver enkelt komponent gjoer og i forhold til Linux Windows

Jeg er enig, men disse "Les dette først"-trådene blir så lange og uoversiktelig at ingen gidder å lese dem. Det burde vært en "Les dette først" tråd som var sticky og låst, og som en moderator hadde ansvar for å oppdatere.

Lenke til kommentar

X (X Windows System)er grunnpakken i det grafiske brukersnittet til *nix. Xfree86 er et (ganske vellykket) forsøk på å lage en Open Source versjon av X og den desidert mest brukte i Linux.

X i seg selv er ganske kjedelig. Det går an å starte X alene med bare en xterm, men du vil da ha en grå bakgrunn og du vil ikke kunne flytte xtermen rundt på skjermen. Her kommer windowsmanager (WM) inn i bildet. Dette er et (eler en samling) program som gir deg mer eller mindre "eye candy" og også hendige funksjonaliteter som flytting ikonisering o.l.

Windowmaker er som nevnt navnet på en av disse WMene.

Når vi snakker om desktop er det etter hvert litt flytende definisjoner, og man er ikke alltid helt enige om når det går fra å være en WM til å bli en desktop, men de store anerkjente Dekstopene som KDE og Gnome er en samling programmer som ligger oppe en WM og gir ekstra funksjonalitet til brukeren. Både KDE og Gnome kan kjøres over forskjellige WMere, men det er som regel tryggest å holde seg til de som kommer med desktopen. En WM bør som regel være laget spesifikt til den desktopen som skal kkjøre på den.

For å oppsummere:

-----------------------------------

Desktop:    KDE/Gnome/CDE/etc.

|

WM:    icewm/fvwm/*box/etc.

|

X:    X/Xfree86/Metro-X/etc.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar gutter aa jenter, det er hyggelig aa se at folk er villig til aa hjelpe newbies til aa faa en fot innenfor den store linuxverden.

Har ett spoersmaal til jeg haaper noen av dere kan hjelpe meg med.

Jeg har installert en minimal installasjon av Redhat 9.0 som bare inneholder kommandolinje og veldig faa andre programmer.

Altsaa overhode ingen form for X og grafiske elementer som Xfree, X, windowmaker, eller KDE.

Spoersmaalet mitt er : hva trenger jeg for aa installere KDE paa maskinen min og hvilken rekkefoelge jeg skal installere det i.

Da tenker jeg paa

- Hva KDE trenger for aa kunne installeres

- Hvilken rekkefoelge

- Hvilken filer maa jeg editere/legge til

- Hvordan faa hardware/mus/tastatur til aa virke

Hadde veart fint om noen av dere kunne tatt seg tid til aa gaa gjennom installasjonen step by step fra grunnen av. Installasjon av X er vel ikke bare aa pakke opp filene og skrive ./configure / make / make install gaar jeg utifra, det trenges vel masse editering av filer for aa faa dette til (Tenker paa hardware som jeg maa til aa funke)

Min Engelsk er veldig daarlig saa lese Engelske howtos er uaktuelt for meg

(Vi hadde veldig lite Engelsk paa skolen naar jeg gikk paa grunnskolen (60 aar siden)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...