Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst]Muntlig eksamen i Automasjon!

Anbefalte innlegg

Har kommet opp i muntlig i Automasjon. Litt uflaks for det var det jeg ikke ville komme opp i i muntlig.

Men uansett så vil jeg få spørsmål om frekvensomformeren.

Jeg har fått vite hva jeg kommer til å bli spurt om som jeg lurer på noen kan gi meg en svar på.

Hvordan skal du håndtere støyproblem i forbindele med bruk av frekvensomformer?

Jeg vet at iallefall så skal jeg bruke skjermet kabel. Kabellengden fra frekvensomformer til en motor bør ikke være for lang ellers kan det oppstå for mye spenningsfall.

Og jordingen på en TN-nett og IT-nett er ulik.

Er det noe mer jeg bør vite? rett på meg om jeg tar feil. Tåler kritikk ;)

hjelp haster!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde ha ett filter før frekvensomformeren som sørger for å luke ut støy som går tilbake. Les : Høypass/Lavpass filtere.

Du kan bruke en ferritt ring.

Du legger opp skapet systematisk slik at du ikke får kabler fra frekvensomformeren og f.eks styresignaler som ellers er lagt opp i skapet rundt hverandre.

Du bruker selvfølgelig skjermet kabel som du jorder i begge ender. Du jorder skjermen på motor siden i en EMC nippel.

Spenningsfall har ikke så mye med støyproblemer å gjøre, så ikke nevn det om du får spørsmål om det.

Du får heller spørre om det er noe mer du lurer på.

Lenke til kommentar
Du burde ha ett filter før frekvensomformeren som sørger for å luke ut støy som går tilbake. Les : Høypass/Lavpass filtere.

Du kan bruke en ferritt ring.

Du legger opp skapet systematisk slik at du ikke får kabler fra frekvensomformeren og f.eks styresignaler som ellers er lagt opp i skapet rundt hverandre.

Du bruker selvfølgelig skjermet kabel som du jorder i begge ender. Du jorder skjermen på motor siden i en EMC nippel.

Spenningsfall har ikke så mye med støyproblemer å gjøre, så ikke nevn det om du får spørsmål om det.

Du får heller spørre om det er noe mer du lurer på.

Okei tusen takk for informasjonen.

Skal finne ut mer om det filteret og ferrit ringen. Best å være godt forberedt ;)

Hvis du kommer på noen andre måter å håndtere støyproblemene på så setter jeg pris på at du kan nevne dem her. Det er det jeg hovedsakelig kommer til å få spørsmål om. :!:

Lenke til kommentar

Kan vell også nevne at kommunikasjon fra et kontrollskap til selve omformeren går via fiber. Fiber er lys og dermed ikke påvirket av støy (dette vet du sikkert).

I tillegg er det lurt/nødvendig at selve kabinettet som frekvensomformeren står i er EMC tett.

Da er det også viktig å bruke rett brattberger, som tar både kabel-støy og luftbåren-støy.

Lenke til kommentar

Jeg jobber med Wärtsilä frekvensomformere som blir brukt til alt fra elektro motorer til vinsjer, cement pumper, mud pumper, top drive, hovedframdrift på båt og/eller plattform (Aker Spitsbergen, Aker Barents, siste 2 riggene til Aker Solutions).

På Wärtsilä's frekvensomformere kommuniserer kontrolskapet med omformeren via fiber. Fordi det er lite smart å dra kabler fra omformeren til kontroll skapet. Kontrollskapet inneholder PLS og mye annet elektronikk, som ikke liker støy.

Lenke til kommentar

Aha, det er litt større dimensjoner enn hva jeg har jobbet med tidliggere. Det er snakk om relativt store frekvensomformere vist du skal styre fremdrift til en H6e rigg :) Jobber man med mindre dimensjoner og lavere strømmer så blir fiber igjen litt overkill. Når du er på større dimensjoner så ser jeg fordelen.

Lenke til kommentar

Nei ikke i automasjon siden jeg fikk så mye hjelp her :p

Men på data og elektronikk-delen klarte jeg å tabbe meg litt ut på jordingsdelen siden jeg klarte å koble jordinga til en røyk-detektor på feil måte. Ellers så gikk det greit resten.

Fikk vite at jeg gjorde det best i automasjon noe som er rart :p Det er egentlig mitt svakeste fag. :p

Men sensoren spurte meg om hva annet enn motorer kan frekvensomformeren brukes til da.

Det er jo mange ting det kan brukes til. Men det er typisk at man ikke kommer på så mange når man først står der og får det spørsmålet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...