McOlden Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Noen som flyr fra bergen klokken 15.00 29. september. luft=) Lenke til kommentar
minigrill Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Noen som har gjort seg noen tanker om hva de skal gjøre under førstegangstjenesten eller? Lenke til kommentar
MaCh Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Tror jeg bare tar buss, jeg. Sover litt på vei ned. Kanskje jeg også treffer på noen kjentfolk Du får nok ikke sovet så mye på den bussen, du. Og man blir rimelig lei den etter hvert. damene i Stavanger er fine. So true. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 14. august 2009 Forfatter Del Skrevet 14. august 2009 (endret) Har no dame jeg, så.. Noen som har gjort seg noen tanker om hva de skal gjøre under førstegangstjenesten eller? Jeg har egentlig ikke peiling på hvaman kan gjøre. Vet bare om vakt og sikring og om kystpatrulje(?) Det å være ute i båt iblant kunne vært gøy, hviss man slapp Donald Duck-drakten. Endret 14. august 2009 av baBuShKa Lenke til kommentar
Wolfenheart Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 (endret) Båt: 70kr i militærklær Buss: 50kr i militærklær Personlige syntes eg at båten er best da den er raskere og bedre sitteplasser. Edit: Jobber fast på madla frem til dimming i februar/mars, så er bare å spørre viss noen lurer på noe. Endret 15. august 2009 av Wolfenheart Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 15. august 2009 Forfatter Del Skrevet 15. august 2009 Koster begge under 100lappen, så tror jeg at det blir båten kanskje. Må sjekke rutene og slikt snart. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Noen som har litt mer info om tjenesten operasjonsassisten/mission support? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Jeg er innkalt til Luftforsvaret 29. September kl. 19:00. Ser ikke akkurat fram til det, men det går vel på et vis. Er ikke akkurat i perfekt fysisk form (sliter med å ta mange hang-ups, armhevinger, etc. og dette er vel sånt de elsker å bedrive tiden med der.) Får satse på å få en avslappende tjeneste etter rekruttskolen Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Noen som har litt mer info om tjenesten operasjonsassisten/mission support? Usedvanlig kjedelig. Men ofte god turnus. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 I heftene vi har fått står det "Operasjonsassistent/Mission Support", men når vi skal søke på tjeneste er det de forskjellige stillinger. Noen her som vet hva forskjellen er? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Du jobber på forskjellige avdelinger. Enten på forskjellige steder, eller i forskjellige avdelinger på ett sted, f. eks. på forskjellige skvadroner. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 18. august 2009 Forfatter Del Skrevet 18. august 2009 Noen som vet hvilket uniform man benytter seg av under rekrutten i Sjøforsvaret? Sånn Donald Duck(matros)-type eller vanlig kamoflasjo-aktig uniform? Eventuelt når man reiser hjem i helgene - hvilket uniform skal/kan man bruke? Hadde gledet meg til å komme hjem i kamouniform, men en venn av meg sa at det ikke var lov/vanlig i Sjøforsvaret =( Lenke til kommentar
SCV Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 du må nok hjem som donald ja. kammo uniformen brukes bare i feltuka og litt på madla når dere skal pese dere gjennom diverse helvetesløyper og diverse, og gassbuda Men du kan trøste deg med at paradeuniformen til hæren ser helt jævlig ut dog paradeuniformen til luft er jævlig kul, og ganske så nice på jenter Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 18. august 2009 Forfatter Del Skrevet 18. august 2009 (endret) Hva er Paradeuniform? Altså, donald er eneste uniformen man kan bruke når man reiser? Ææsj altså. BTW: Nice avatar og kallenavn ^^, Endret 18. august 2009 av baBuShKa Lenke til kommentar
SCV Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Paradeuniform er "finstasen" Paradeuniform = perm antrekk. Vi i sjø hadde 2 uniformer. US, arbeidsuniform med mange finurlige lommer overalt og til en viss grad brannsikker, ble det sagt iallefall og en kool beret (hodeplagg) slik som jamie i mythbuster bruker Og paradeuniform = gakkgakken = permantrekk = finstasen. Ble brukt når vi seilte i havn og skulle ta oss bra ut og i mitt tilfelle mått den alltid vere strøken! nystrøket og nyvasket og HVITT luetrekk på lua. Jeg var dog på Kongeskipet og de var ganske nazi på akkurat det der. Og i sørlige strøk hadde vi tropeuniform, den vanlige gakk gakken bare i hvitt, et helvete og holde rent som du kan tenke deg BTW: Takk for det du Lenke til kommentar
unserheld Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Noen som vet hvilket uniform man benytter seg av under rekrutten i Sjøforsvaret? Sånn Donald Duck(matros)-type eller vanlig kamoflasjo-aktig uniform? Eventuelt når man reiser hjem i helgene - hvilket uniform skal/kan man bruke? Hadde gledet meg til å komme hjem i kamouniform, men en venn av meg sa at det ikke var lov/vanlig i Sjøforsvaret =( du får en grønn en. ta på deg den under donaldkostymet, det går akkurat. når du kommer deg utenfor leir og andre steder hvor din soontobe pappa oppholder seg, tar du av donalden og går i akkurat det du vil. Jeg ønsker alle som er innkalt til pliktarbeid i ett år lykke til, jeg håper samtlige ikke får en jævlig kjedelig arbeidsplass og kjipe sjefer. Her er noen tips dere alle burde gitt meg 100 kr for (skjønner det seinere) ta med gode og dyre såler som passer millitærskoa ta med nylonsokker (pensokker) til å ha inni ullsokkene du får. dette gjør forskjellen mellom å gå på spiker og puter. ta med undertøy som ser ut som er komfy til lange gåturer ta med kortstokk+terninger ta med hurtigpuss til pensko/boots. du skal pusse sko tre ganger om dagen, med disse har du en EGEN pussesak soviro. du deler rom med 5 andre som snorker/hører på musikk hele natta kanskje slik ting til å dekke øynene med om natta. de 5 andre har lyset på joggesko. du får ett par, men de du betaler for er mye bedre, og du har ett par ekstra når det andre er vått sjampo+negleklipper jegerlue (hæren) denne får du utlevert, men det tar gjerne dritlang tid, lenge etter vinteren har kommet får du utlevert denne. da har du gått rundt i cap i to mnd og fryst på ørene. jeg tok denne med, og det var jeg+småführerne som hadde skikkelig lue! eat that! 30 andre suckers som var vernepliktige hadde caps i -7 og vind. forsvarets grønne hansker av ull. samme som over, tar for lang tid før du får det! de du får er av varianten bomsehansker, med slike hull i fingrene. ikke kjøp disse. dermed har du varmt hode og varme fingre. når jeg satt inne fikk jeg små forfrysninger i kinna/kinnbeina, du får utlevert hals, men du får ikke lov til å bruke dette, de første mndene iallefall. eneste jeg kan anbefale her er skjegg. da slepper du å barbere deg hver morgen, som du skal. hvis ikke du gjør det, ja da må du gjøre det likevel. du må søke om tillatelse for å ha skjegg. sørg for å ha et fint et når du kommer dit, da har du best sjanse. ta med noe som kan underholde deg i et år, f eks en lommeradio. disse tipsa får du gratis av meg, og jeg anbefaler at de fulges. du kommer ikke til å angre. du kommer til å si "fy faen så glad jeg er for at jeg brukte pengene mine på dette", siden det gjør livet ditt enklere. etter en mnd får du tillatelse til å gå med vanlige klær. velg et sett klær som er respektabelt- da får du lov til å spise i disse klærne. vil du virkelig skille deg ut, tar du med deg den fineste dressen og slipset du har. alle vernepliktige går rundt i treningsbukse hele tiden... jeg angrer på at jeg ikke tok min med, kler du deg bedre enn sjefen er sjansen større for at du får respekt blant sjefene og de innser at du ikke bare er en unge som nettopp har fylt 18. LYKKE TIL! Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Minimum 10 timer effektiv reisetid for at forsvaret skal dekke fly ja Ikke ta dette som grunnlag for å få det dekket, men fra Oslo og Bergen kan man få det dekket dersom det koster under ca 450 og 650,- mener jeg. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 20. august 2009 Forfatter Del Skrevet 20. august 2009 Vi i sjø hadde 2 uniformer.US, arbeidsuniform med mange finurlige lommer overalt og til en viss grad brannsikker, ble det sagt iallefall og en kool beret (hodeplagg) slik som jamie i mythbuster bruker Er jo det som er fett! Skulle vært permuniform det der Unserheld: Skal se gjennom listen en gang til før jeg drar til Madla. Får ikke bruk for alt det, men noe er nyttig. Takk! Lenke til kommentar
unserheld Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Vi i sjø hadde 2 uniformer.US, arbeidsuniform med mange finurlige lommer overalt og til en viss grad brannsikker, ble det sagt iallefall og en kool beret (hodeplagg) slik som jamie i mythbuster bruker Er jo det som er fett! Skulle vært permuniform det der Unserheld: Skal se gjennom listen en gang til før jeg drar til Madla. Får ikke bruk for alt det, men noe er nyttig. Takk! Si fra hva du ikke trenger, da. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 Mente at jeg ikke fårbrukt alt det i første omgang. Lue og slikt for eksempel. Men jeg får heldigvis mulighet til å dra hjem på helgeperm, så da kan jeg jo ta meg mer. Tenkte å ta med minst mulig første gangen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå