Gå til innhold

Madla, September. Både Luft og Sjø


Anbefalte innlegg

Mange her inne som skal til Madla på slutten av septembermåned?

Jeg har et par venner som skal til Madla, men alle skal inn i Juli. På nettet virker det som de fleste skal inn i Juli også.

Er Juli-kullet større, eller bare virker det slik?

 

 

Ihvertfall, hvem her skal inn i September? Dato, avdeling?

 

Skal i Sjø 27September.

 

Tips til transport mellom Bergen-Stavanger?

Trodde det gikk tog, men den brukte visst 16 timer..

Hva er smartest å velge. Fly, båt eller buss? tenker da på rabatter, om forsvaret skal dekke utgiftene, fremkommelighet og alt det..?

Liker ikke buss

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På juliskolen trykker man inn alt man bare makter, deretter kommer en ganske heftig septemberskole, skolene i januar og mars er markert mindre og har ofte høyere snittalder og mer fargerik rekruttmasse. I juli og september prøver man å dytte inn alle som har skole å gå til etterpå, slik at disse er ferdige til neste skolestart. For julikullet går det automatisk, for septemberkullet får man skoledimme 5-6 uker før et helt år er gått. Januar og spesielt mars er primært for folk som ikke har skolestart å gå til, gjerne har de falt ut av noe skolegang eller har fullført en utdanning og er i en jobb som er uavhengig av skoleårets start og slutt. Juli og september er da nesten utelukkende folk på 18-20, i januar og mars er det mer variert. Marsskolen har et spesielt rykte for å ha mange eldre umotiverte rekrutter uten noe mål i livet.

 

Alle skolene unntatt mars har dessuten spesielle opptak som fører til ekstra mange "rekrutter":

Januar: befalskurs

Juli: marinejeger, kystjeger, befalskurs

September: minedykker

Med forbehold om at noen av opptakene kan ha flyttet seg i nyere tid.

 

Når det gjelder tog Bergen-Stavanger, sjekk geografi. Toglinjer på vestlandet er orientert øst-vest, ikke nord-sør, pga. noen detaljer kjent som fjorder. En togtur Bergen-Stavanger vil bli Bergensbanen øst til Oslo eller deromkring, og så Sørlandsbanen vest igjen til Stavanger. Bussen kan derimot ta ferje og dermed reise korteste vei.

 

Et alternativ til buss er flaggruten, men jeg antar den er dyrere enn buss, og ved anløp på Bloksen kan man bli kraftig forsinket :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ville tatt Flaggruten til Stavanger. Er en nydelig tur på sommeren. Spesielt om mannskapet velger noen små omveier (noe de gjør om de har god tid i forhold til ruta) som er helt fantastiske. Men nå er jeg vel inhabil siden faren min jobber for Tide (Flaggruten)? :p

Lenke til kommentar

jeg skal i slutten av september:) skal i luft. men jeg tror for deg som bor i bergen å hater buss, kan ta flaggruten. kjappere å enklere spør du meg.

Jeg i haugesund orker ikke båt:P tar heller buss:) kanskje jeg treffer på noen kjente:) hehe

Endret av mordz
Lenke til kommentar

Jeg skulle egentlig inn i januar 2010, men jeg måtte ringe å be om å få komme inn før, å det virket.

Jeg vet ikke hvilken dato helt enda, fikk bare beskjed at jeg måtte være klar fra 28 september til 1 oktober. Gleder meg:D

Lenke til kommentar

Jeg skal også inn 30. sept. Og jeg liker det ikke. Jeg er i en situasjon nå hvor jeg ganske sikkert kommer til å miste det meste jeg har og driver rundt meg om jeg blir nødt til å slippe alt jeg har i hendene og isolere meg fra omverden, familie og business i et år for å løpe rundt og leke villmann med pangpang i luftforsvaret.

 

Grunnet en kraftig forverret helsesituasjon og endel nylig påviste conditions siden sesjonen kommer jeg til å be om at de omevalurerer min tjenestedyktighet, selv om det 99% sikkert er good for nothing.

 

Jeg skulle egentlig inn i mars, men fikk et halvt års utsettelse grunnet min "viktighet" i arbeids- og sivilsituasjon lokalt. Jeg søkte om ytterligere utsettelse, men fikk avslag.

 

Jeg må innrømme at jeg ser alt annet enn lyst på det kommende året. Jeg bor ca 15 min med bil fra madlaleiren, så om jeg først må sløse bort et år der hadde det vært kult å få bli der ut året. Men med min flaks ender jeg vel opp i Alta eller noe.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Ville tatt Flaggruten til Stavanger. Er en nydelig tur på sommeren. Spesielt om mannskapet velger noen små omveier (noe de gjør om de har god tid i forhold til ruta) som er helt fantastiske. Men nå er jeg vel inhabil siden faren min jobber for Tide (Flaggruten)? :p

 

Tide blir jo lagt ned nå om noen dager :p

Tror jeg bare tar buss, jeg. Sover litt på vei ned. Kanskje jeg også treffer på noen kjentfolk :p

Tar ihvertfall kystbussen slik at jeg er fremme i Stavanger 3-5 timer før jeg egentlig skal.

 

Har en del venner som reiste til Madla nå i Juli. Sendte meld til en av dem igår, hakke fått svar.

Så er det en noen som skal til Bardufoss nå snart også. Virker som ingen andre jeg kjenner skal med meg =(

 

Menmen.. Tiden nærmer seg mer og mer. Spent på hvordan det går med damen og alt det der. Fikk beskjed av en som var i Madla i '79 om at damene i Stavanger er fine. Ikke at jeg bryr meg da.. Men for dere andre:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...