Skogslik Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Hallo. Eg har nå vert lærling i 1 år ca, innen IKT servicefag. Ser nå at dette er ingenting for meg, og oppleget på arbeidsplassen er jo helt fantastisk dårligt. Har ikkje lært en drit, ingen som lærer meg noe som helst der. Kan eg søke på butikkjobber nå, og bare slutt i lærlingjobben? Lenke til kommentar
torque Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Strengt talt kan du det. Du må vel melde ifra til opplæringskontoret og osv, men anbefaler deg egentlig ikke å gjøre det. Det er ikke lett å skaffe ny jobb nå med tanke på finanskrisa (selvom noen sier den holder på å gå over). Det jeg anbefaler deg å gjøre er å ta kontakt med opplæringskontoret for å få de til å se om de kan finne en annen lærlingeplass til deg. Om ikke så ville jeg egentlig bare tatt å holdt ut resten av læretiden min slik at du får det dyrebare papiret. Tenk på alle de som ikke får lærlingeplass til høsten pga finanskrisa Good luck! Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 6. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2009 Hm ja, men nå går tankene på at eg ikkje kommer til og klare eksamen og slikt, Har ikkje lært noe som helst. Opplærings boka fikk eg først for en uke siden. Og Fatter ingenting av den. Men, skal høre med hu som har ansvar for lærlinger her på mandag, se om det går an og få komt i gang med læreboka. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Det er mange elendige lærebedrifter der ute, det vet jeg alt om. Det faktum at du ikke fikk opplæringsboka først for en uke siden er vel opplæringskontoret sin feil? Men uansett, dersom du har en faglig leder som ikke gir deg korrekt oppfølging, ta kontakt med opplæringskontoret og eventuelt søk om bytte av arbeidsplass. Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Fy bytta bedrift, men vær sikker på at du får en bra en! undersøk litt på egenhånd + snakk med oppl kontor! Lykke til! Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Hm ja, men nå går tankene på at eg ikkje kommer til og klare eksamen og slikt, Har ikkje lært noe som helst. Opplærings boka fikk eg først for en uke siden. Og Fatter ingenting av den.Men, skal høre med hu som har ansvar for lærlinger her på mandag, se om det går an og få komt i gang med læreboka. Lærlinger i de fleste fag kunne klart fagprøven sin med bare ett års opplæring, vil jeg tro. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 6. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2009 Joda, så sant man har lært noe Men skal ta kontakt med hu som har med lærlinger og gjøre her i kommunen. Jobber i kommunen. Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Videregående skole er fylket. @ Thomas, tror jeg å, men vi skal pines ekstra for fagbrevet :x Lenke til kommentar
torque Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 ta kontakt med opplæringskontoret. Du har KRAV på skikkelig opplæring og der har fylket tydeligvis ikke lykkes med å skaffe en opplæringsplass som tilfredstiller kravene. Ta kontakt og sjekk ut hvilke rettigheter du har. Hilsen en annen lærling Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Læreboka, hva er den god for? Læreprøven er ikke akkurat noe hokus pokus, den er vel strengt tatt enda enklere etter overgangen til IKT-Servicefag. Hva er det du mener du savner å lære? Poenget er jo at du lærer med å være i en bedrift å gjøre de oppgavene du er satt til, som jeg nesten vil tro er innenfor emnet du er lærling i. ^Th0mas^: 1 år var vel nesten å ta litt hardt i og Endret 7. juni 2009 av Ueland Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Læreboka, hva er den god for? Læreprøven er ikke akkurat noe hokus pokus, den er vel strengt tatt enda enklere etter overgangen til IKT-Servicefag. Hva er det du mener du savner å lære? Poenget er jo at du lærer med å være i en bedrift å gjøre de oppgavene du er satt til, som jeg nesten vil tro er innenfor emnet du er lærling i. ^Th0mas^: 1 år var vel nesten å ta litt hardt i og Det varierer vel litt fra fag til fag. Har selv vært lærling i 4 år, og da snakker vi 2 forskjellige fag. I begge fagene har jeg følt meg relativt fagprøveklar etter det første året, samt gjort meg ferdig med opplæringsloggen. Men som sagt, butikk -og vekterfag er vel neppe det samme som ambulanse og elektriker. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2009 Vell, nå sitter eg og tar telefoner hver eneste dag. Syns ikkje eg lærer stort av det. Men skal snakke med lærling greiene i morgen, og høre om dem kan få til noe. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Vell, nå sitter eg og tar telefoner hver eneste dag. Syns ikkje eg lærer stort av det.Men skal snakke med lærling greiene i morgen, og høre om dem kan få til noe. Ikke la de utnytte deg som billig arbeidskraft. Første året jeg var lærling i butikkfaget ville de helst kun ha meg til å sitte i kassa. Det er bare å gi beskjed. Forstår godt hvordan du har det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå