Gå til innhold

[Løst]Oppgradering av pc

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nå tenkt til å oppgradere min pc, for den begynner å bli ganske så utdatert. Jeg har tenkt til å kjøpe ny RAM, ny PSU siden skjermkortet trenger mer enn 250W, nytt skjermkort og en CPUkjøler (fordi vifta som sitter på CPU'en nå bråker noe forferdelig).

Jeg har forsåvidt bestemt meg for RAM og skjermkort. Men lurer på om hvilken CPUkjøler som passer til CPU og hovedkort, og hvilken PSU som ville funke. Hvis dere vil komme med andre anbefalinger på skjermkort og ram, så gjør gjerne det også : ) Jeg kommer ikke til å gå noe særlig over 2000.

Først og fremst, spesifikasjonene mine:

PSU: Vet ikke helt hvilket merke, men det er ihvertfall 250W

CPU: Intel Pentium 4 (Prescott), 3,4 GHz m/Hyperthreading, enkeltkjerne, 1MB cache, 800 MHz

Hovedkort: Asus P4SD-LA

Minne: Finner ikke ut hvilken det er, men det er ihvertfall to 512MB DDR-SDRAM PC3200, også står det effektiv klokkehastighet 400MHz. Har ikke støtte for ECC, ikke mulighet for dual channel.

Skjermkort: ATI/Sapphire Radeon 9600XT 128MB AGP

Her er det jeg har sett på:

Minne: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:508456;c:36213 x2

Skjermkort: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2192508;c:36132

Edit: jeg lagde en rapport med everest som jeg legger ved.

Report.htm

Endret av Minsc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe : p

Nei, det er jo ikke mange valgene jeg har. HD4670 blir uakuelt hvis det kommer til Norge - kommer til å være for dyrt. Dessuten trenger jeg ikke så mye ytelse.

Men når det gjelder PSU og CPUkjøling, har du noen forslag?

Lenke til kommentar

VEl, med PSU er det viktigste å holde seg til kvalitet. Corsair VX 450W er et godt valg. Har du penger til det er Corsair VX 650W bedre, siden du da er sikret å ha strøm nok til fremtidige oppdateringer.

Thermaltake Big Typhoon er god, det samme er Xigmatek Achilles.

Alle kjølerene i denne listen passer.

Lenke til kommentar

Jeg så på Big Typhoon, men oppdaget at på alle sidene man kunne bestille, så sto ikke socket 478 som kompatibelt. Mulig hardware har tatt feil her? Xigmateken ser bra ut. Men, hvordan kan jeg være sikker på at det passer på hovedkortet?

edit: jeg ser at det står 1xPCI-E på PSU'en.. Jeg har jo AGP, hvordan vil det gå? Beklager, men jeg har ikke så mye greie på pc.

Endret av Minsc
Lenke til kommentar

Du vil få merkbart bedre PC om du kjøper nytt HK. Selv integrerte skjermkort er bedre enn hva du sitter med i dag, CPU og RAM er også raskere.

Tror du kan klare å få en brukbar PC ned mot 2000 faktisk. En 2 kjerners AMD AM2+ løsning..

Forslag.

Selv ville jeg sett om jeg fikk tak i 8800 GT brukt til rundt 4-500.

Om du ikke har kabinett til mATX bør du kjøpe nytt kabinett også. Med PSU koster det rundt 500.

Lenke til kommentar

Setter pris på forslaget ditt : ) Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Men jeg trodde at CPU som jeg har nå, var veldig bra. Jeg tar kanskje feil, da.. Så det lønner seg altså å kjøpe ny der også. Nå har du funnet billigst over alt? Må regne med frakt fra absolutt alle selskapene, for det er ingen like leverandører du har funnet, dermed må jeg bestille alt sammen separat. Men dette hørtes ihvertfall ut som et smartere valg : ) Takk!

edit: Beklager, jeg så bare på hovedlisten. Ser at det er leverandører som selger alle delene.

Endret av Minsc
Lenke til kommentar

CPUen var veldig bra. I dag overgår det meste den.

Du får 4GB DDR2 ram for prisen av hva du betaler for 1-2GB DDR. (+-50kr).

En ny CPU-kjøler koster nesten halve prisen av en ny dobbeltkjerne CPU. (200 vs 500)

Du sparer 300 kroner på samme skjermkort, men du kan også kjøpe et bedre billigere om du går på bruktmarkedet. (850 vs 500?)

Ny strømforsyning skal du ha uansett.

Det du i teorien betaler for er hovedkortet.

Nå var jeg så overbevisende at jeg selv ble lurt. =)

Edit:

Snek seg inn minst en skrivefeil.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Du skulle blitt selger, vet du ; ) Du klarte ihvertfall å selge meg en pc. Takk for all hjelp : )

edit: Hva med harddisk, CD/DVD spiller? Har ikke tenkt til å kaste den gamle pcen, så jeg har ikke mulighet til å ta ut alt fra den. Da må jeg vel regne med 500-1000 kr ekstra?

Endret av Minsc
Lenke til kommentar

Om du ikke skal kassere gamleboksen må du ha kabinett også.

Kabinett med PSU - 550,- (vs bare PSU 300,-)

DVD brenner - 200,-

Harddisk 500GB - 500,- (NB! du får 750 for 600,-)

Med andre ord en helt ny boks med DVD og HDD koster deg rundt 1 000 kroner ekstra, ja.

Handlevogn 2

Har gjort et raskt søk for å finne billigste komponenter hos Datakjeden, da dem var billigst i utgangspunktet. Skjermkort hadde jeg sett etter på bruktmarkedet. Det er noe entusiasten bytter ofte. Sikkert gode muligheter for pruting også. =)

Lenke til kommentar

Synd at jeg ikke er hjemme, for da kunne du ha fått deg et Sapphire HD 4870 512 MB kort for ca 600 kr. Kommer ikke hjem for om ca 5 uker, regner med at så lenge vil du vel ikke vente.

Obs. Bor i Spania da, men solgte en CPU til en annen fyr her på forumet for en stund siden. :p

Lenke til kommentar

Jeg har tid til å vente såpass lenge. Har ikke noe hastverk med å oppgradere pcen. Så du får bare sende PM når du er hjemme igjen ; )

Om du ikke skal kassere gamleboksen må du ha kabinett også.

Kabinett med PSU - 550,- (vs bare PSU 300,-)

DVD brenner - 200,-

Harddisk 500GB - 500,- (NB! du får 750 for 600,-)

Med andre ord en helt ny boks med DVD og HDD koster deg rundt 1 000 kroner ekstra, ja.

Handlevogn 2

Har gjort et raskt søk for å finne billigste komponenter hos Datakjeden, da dem var billigst i utgangspunktet. Skjermkort hadde jeg sett etter på bruktmarkedet. Det er noe entusiasten bytter ofte. Sikkert gode muligheter for pruting også. =)

Jeg skal sjekke litt rundt på bruktmarkedet : )
Lenke til kommentar

Her kommer jeg med noen nye spørsmål. Jeg har tenkt til å utsette kjøpet av ny pc litt. Tenkte å oppgradere RAM på den pcen jeg har nå, jeg vet at det ikke lønner seg, men nå har det seg sånn at jeg skal gjøre - så ikke krangle med meg om det : P Jeg blir litt forundret, for jeg tok en memory scan på crucial sin hjemmeside, og der sto det at hovedkortet mitt ikke støtter dual channel minne, og at jeg har to slots, og maks kan ha 2Gb. Her står det at hovedkortet mitt støtter dual channel, og har 4 slots med støtte for 4Gb. Jeg blir litt usikker... Hvis ikke hovedkortet mitt støtter dual channel, så kan jeg ikke kjøpe denne pakken? Vil rammen fungere, eller blir den bare dårligere? jeg ve tikke hvordan dette fungerer. Er det sånn at jeg må kjøpe to forskjellig rambrikker hvis hk ikke støtter dual channel?

Endret av Minsc
Lenke til kommentar

Du vil ikke få fordelen med dualchannel om du ikke har det. Det gir bedre ytelse.

Ofte har jeg sett at folk plasserer minnebrikkene feil uansett, slik at dem ikke utnytter duanchannel. Like farger på slots til minnebrikker betyr stort sett at disse skal brukes for dual/tripple channel. Disse står stort sett annenhver. Likevel er det mange som putter 2 brikker ned rett ved siden av hverandre.

Litt frustrasjon der.

Du kan fint kjøpe den pakken. Lurt å sjekke at brikkene du har trives på samme spenning. Kjøp samme merket, så er du nesten garantert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...