bkf_94 Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Heisann Jeg har et par spørsmål rundt Forsvaret og utdanningen i Forsvaret og ville vært takknemlig hvis noen kunne svart på de Hæren: 1. I HMKG finnes det 3 gæverkompanier. Er dette likt som vanlig infantri? 2. Kan man ta befalskolen elller Krigsskolen før førstegangstjenesten? Hvis ja, er dette en fordel eller ulempe? 3. Etter Befalskolen blir man Sersjant og så må man ta krigsskolen for å bli en offiser, etter det så blir du forfremmet basert på erfaring. Har jeg rett? 4. Kan man bli forflyttet fra f.eks Kavaleriet til HMKG? Eller må man søke selv? 5. Det står på Forsvarets hjemmesider at at Fallskjermjeger 'troppen' består bare av vernepliktige. Kan ikke befal bli med? Heimevernet: 1. Jeg finner bare ut at HV har en Befalskole, jeg har ikke sett noen krigsskole. Blir de utdannet hos Hærens krigsskole? 2. Jeg har hørt at en soldat i Hæren med rang Sersjant har mer kontroll over en HV soldat med rang sersjant. hvis dette er sant, er det noen som vet hvorfor? Marinen 1. Kan man bli Marinejeger etter man har blitt befal? Takker til de som svarer på spørsmålene mine Lenke til kommentar
c-c-cloud Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Heisann Jeg har et par spørsmål rundt Forsvaret og utdanningen i Forsvaret og ville vært takknemlig hvis noen kunne svart på de Hæren: 1. I HMKG finnes det 3 gæverkompanier. Er dette likt som vanlig infantri? 2. Kan man ta befalskolen elller Krigsskolen før førstegangstjenesten? Hvis ja, er dette en fordel eller ulempe? Nei, det første året i BS regnes som fgtj. Og for å komme inn på KS må du være befal, dvs. enten ta gjennomgåemnde KS med UB første året (som regnes som fgtj), eller ha BS fra før. 3. Etter Befalskolen blir man Sersjant og så må man ta krigsskolen for å bli en offiser, etter det så blir du forfremmet basert på erfaring. Har jeg rett? Det er ikke så enkelt. Veldig mange unntak og variasjoner. Finnes en del spørsmål som dette allerede. 4. Kan man bli forflyttet fra f.eks Kavaleriet til HMKG? Eller må man søke selv? 5. Det står på Forsvarets hjemmesider at at Fallskjermjeger 'troppen' består bare av vernepliktige. Kan ikke befal bli med? FJ er et alternativ for de som skal gå fgtj. Er du befal, har du allerede fullført fgtj. Heimevernet: 1. Jeg finner bare ut at HV har en Befalskole, jeg har ikke sett noen krigsskole. Blir de utdannet hos Hærens krigsskole? 2. Jeg har hørt at en soldat i Hæren med rang Sersjant har mer kontroll over en HV soldat med rang sersjant. hvis dette er sant, er det noen som vet hvorfor? Marinen 1. Kan man bli Marinejeger etter man har blitt befal? Ja. Takker til de som svarer på spørsmålene mine Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 HV har ikke noen krigsskole, fordi HV er en mobiliseringsstyrke med utelukkende repetisjonsøvelser (en del heltidsansatte stabsbefal på veldig høyt nivå, men ikke mange). Har du gått BS kav kan du tjenestegjøre i HMKG ja. Har du gjennomført førstegangstjenesten i kavaleriet, kan du ta BS i HMKG hvis du vil det. HMKG har ikke grenaderer, så du må enten gjennomføre førstegangstjenesten der, eller være befal for å få tjenstegjøre der. Geværkompaniene til HMKG er vanlig infanteri da, dog har de (logisk nok) ikke like mye tid til å trene på det som 2BN og panser, da HMKG også skal trene på en del andre ting, og stå vakt. En soldat har ikke rang sersjant. For å få svar på spørmålet ditt her, tror jeg det greieste er å besøke www.milforum.net, og sette seg inn i hvordan forsvaret fungerer. Det er ikke sånn at vi har et strengt hierarkisk system hvor en offiser bestemmer over alle med lavere grad enn en selv. Forskjellen på en sersjant i hæren og en sersjant i HV er at du kan bli sersjant i HV ved å gå befalskurs i HV, og ikke BS. Da vil du ikke få vernepliktig (fast) grad som sersjant, men være midlertidig sersjant i kraft av din stilling. Har du derimot BS, så vil du få fast grad som sersjant (og etter hvert ofte fenrik og løytnant). Det har ingen praktisk forskjell når det gjelder hvem som kommanderer hvem, men HV-sersjanten kan miste graden sin, det kan (stort sett) ikke hær-sersjanten sin. Hvem som kommanderer hvem bestemmes av kommandokjeden, og ikke utelukkende av grad. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå