Gå til innhold

Veien offshore ... Brønnteknikk?


Anbefalte innlegg

Hei, i likhet med mange er det interessant det som skjer i Nordsjøen,

og jeg kunne også tenkt meg å jobbe der ute.

Men, så forstår jeg det sånn at nåløyet for å komme seg ut er trangt,

og både operatørene, serviceselskapene og leverandører skjærer i tillegg ned

på det meste, slik at det er trange tider.

 

På videregående gikk jeg allmennfag, og jeg er nå i midten av 20-årene hvor jeg jobber på

kontor. Det jeg da har blitt anbefalt er å satse på Brønnteknikk og kontakte boreskoler som:

Nortrain, Offshoreutdanning.no ITC Boreskolen osv.

Det var visstnok mest bruk for Brønnteknikk offshore...

 

Er det noen som har erfaringer eller generelle kommentarer så er det kjempefint.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hørt om folk som kommer ut i nordsjøen med ett "kurs". Kurset virker riktignok til å tilsvare et semester på skole og koster bortimot 100k. Men man er ikke garantert jobb med dette kurset, med mindre du klarer å bli ansatt før du har tatt kurset.

 

Eventuelt kan du satse på ingeniørutdanning og sikte deg inn på jobb som serviceingeniør. Det kan det ligge mye penger i.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg skal begynne på Nortrain til høsten, selv om jeg vet at nåløyet er trangt. Jeg har ikke fagbrev, men noen få års yrkeserfaring. Men heller ikke all verden. Å få jobb i disse tider er ikke bare bare, men innimellom kommer det nye kontrakter - og da må selskapene ha folk, kjapt. Se foreksempel på Deepwell som nylig fikk kontrakt med StatoilHydro. Vips, så trenger dem hundre mann++.

 

Min tankegang:

 

Tar du kurset, har du i alle fall en mulighet for å komme deg ut. Tar du ikke kurset, er du 100% sikker på ikke å komme ut.

 

Jeg har fått "minimumsstøtten" hos lånekassen, og den er på 71000,-. Kurset koster 80 + evt 10 hvis du vil ha G20 kran og truckfører i tillegg. Feriepenger osv kommer jo snart, så det går nok i boks for min del. Det er jo ikke allverden med lån heller spør du meg, og man får sikkerhetskurs og hele pakken. Sikkerhetskurset har en varighet på 4 år før det må fornøyes, selve brønnteknikk biten varer vel evig.

 

- Marius

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...