Gå til innhold

Mens vi venter på Guilt Machine

Speik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har det gått en uke siden utgivelsen, og det begynner å bli på høy tid å skrive noen kommentarer på albumet nå som det er mer enn velfordøyd. God musikk krever litt tid.

I utgangspunktet var jeg litt småskeptisk med tanke på hvilken skuffelse 01011001 var. Den hadde noen gode høydepunkter den også, men i det store og hele var det for dårlig til å være et verk av selve Ayreon.

Jeg var også spendt på hvordan det ville bli med bare èn vokal. En av hovedgrunnene for at jeg elsker Ayreon, er historien hvert enkelt album forteller, og et av de største virkemidlene er alle vokalene som spiller de forskjellige rollene. Selv om Jasper er en meget god vokalist, så tvilte jeg på at det kunne bli like bra.

Ser mange er både småskuffet og usikre. Selv stiller jeg meg positiv. Selve temaet albumet tar opp, og storyen det forteller er helt fantastisk. Her har Arjen forlatt alt av fantasy og science fiction, noe jeg er fornøyd med. Jeg føler meg mest hjemme i det psykologiske planet.

Mange av tekstene er filosoferende på en fin måte, og jeg liker hvordan Arjen tar tak i menneskets dypeste tanker. Interessant.

Jeg elsker stemmen til Jasper, særlig når han synger på det roligste. Da blir alt så magisk at det finnes ikke ord for det.

Arjen får også frem sin kjærlighet for språk. Jeg synes det er et spennende virkemiddel. Enda så er det noe av det som jeg ikke forstår, men jeg begynner å få plassert det meste. Jeg elsker språk, så for meg ble dette et stort pluss. Er forresten litt kult at han lot norsken få ha en liten rolle.

Synes det er vanskelig å velge ut kun en favorittsang, men om jeg virkelig er nødt til å velge så tror jeg det må bli Leland Street. Budskapet, teksten, stemmen, det musikalske, alt er helt perfekt. Akkurat slik jeg liker det, den sangen fenget meg ved første høring. Starten er vidunderlig, elsker den! ”This is not how you planned it. Not the life you had in mind…” Marvellous!

Er det forresten noen som har klart å finne lyrics på nett? I så fall må du sende meg en link!

Mr. Lucassen er helt genial, takker han for nok et mesterverk!

Lenke til kommentar

Arjen har aldri sagt at det ikke kommer ett nytt Ayreon album.

Han vil jobbe med andre prosjekter først også tenke på hva han skal gjøre med Ayreon. Han vil ikke slippe ut ett nytt album hvis han ikke klarer of fornye seg selv og få nye ideer. Så Ayreon er absolutt ikke et dødt prosjekt!

Samme som med Star One prosjektet hans. Det albumet er skamfett og han sa han ikke vil lage et nytt album fordi han ikke vil ødelegge det første albumet. Perfeksjonist med andre ord!

Angående Guilt Machine, så er sangene gode. Season of Denial er sinnsykt bra. Vekker følelser!

Men føler kanskje albumet blir litt kjedelig i lengden.

Tror det kunne vært bedre hvis det var med forskjellige vokalister?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...