Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hvordan klage på fastlege?

Gjest Pissed And Vengeful

Anbefalte innlegg

Gjest Pissed And Vengeful

Hei og hopp!

Er det noen som vet hvordan jeg kan klage på min fastlege angående feildiagnose?

La oss begynne fra starten:

Sommeren i fjor (eller i forfjor?), klarte jeg å herpe hælen min når jeg var ute og badet. Jeg skulle løpe ut i vannet, og for meg virker det som om jeg har klart å smelle hælen nedi en stenoverflate eller noe slikt. Jeg hadde problemer med å gå etterpå, og dro til legen for det.

Legen sa det var akillessenebetennelse. Selv om jeg har vondt _under_ hælen. I tillegg kom det plutselig, og jeg har ingen av symptomene som tilsier at det er noe galt med akillessenen. Det var flere som fikk det i militæret, og det jeg har matcher ikke det de hadde i det hele tatt. Jeg fortalte dette til legen, men nei. Det var ikke snakk om at dette var noe annet enn akillesen. Jeg fikk ikke krykker, for det var ikke nødvendig. Jeg fikk derimot en sykemelding.

Etter et par dager ble det uutholdelig å gå på benet. Jeg fikk noen krykker av min mor for å kunne komme meg rundt. Det varte i en ukes tid eller så. Etter det ble det gradvis bedre, og jeg har i stor grad vent meg til det.

Slik det er nå, halter jeg rundt som en gærning ( jeg må gå på tå med det ene benet)de ti første skrittene eller så etter å ha sittet en stund. Om jeg holder benet i aktivitet blir det ikke galt igjen, men så snart jeg har sittet en halvtime eller så så må jeg "varme opp" hælen før jeg kan gå normalt. Det er også ofte jeg kan gå rundt normalt men allikevel kjenne det i hælen. Men oppvarmingen må til. Jeg kan fremkalle smerter i hælen ved å bøye foten oppover og til venstre (altså innover, da dette er høyrebenet). Det er sak 1.

For en stund siden ble jeg forkjølet. Forkjølelsen varte bare et par dager, men etter det kom hosten. Jeg går konstant rundt og småhoster, og kremter som en helt. Noen ganger får jeg et skikkelig anfall, og har vansker for å puste inn under disse. Jeg hoster meg selv i svime noen ganger, ettersom jeg går tom for luft, men det skjedde etter at jeg hadde vært hos legen.

Da jeg var hos legen, fortalte jeg han følgende:

- Jeg har snørret i et år. Det går som clockwork. Når jeg våkner må jeg snyte meg, og det er MASSE snørr. Sånn er det hver dag. Når bussen min kommer til Helsfyr, må jeg snyte meg igjen. Etter det er det greit, til neste dag. Uansett vær, årstid, og sted. Ingen forkjølelsessymptomer. Det bare begynte forrige sommer, og ulempene er verdens verste morraånde. Utenom det plager det meg ikke.

- Hosten er tørrhoste. Noen ganger er det slimhoste, men det kommer av den førnevnte snørringen.

- Jeg har hatt kikhoste når jeg var i militæret, og symptomene er like. Hostingen kommer ukontrollert, og det som fremkaller hostene er det samme som den gang. I militæret var det mye heftigere, med brekninger og kontinuerlig hoste. Det er mildere denne gang, men det kjennes likt ut.

- Hosten hadde da vært i 3-4 uker.

Legen presterer å si at jeg har fått astma ettersom «du har hostet i et år». Hele familien (ikke biologisk, jeg er fosterbarn) min har astma, og dette virker ikke som astma. Jeg sa til han at jeg ikke har hostet i et år, men bare i 3-4 uker. Dette svarer han ikke på, og han klarer å gjenta setningen et par minutter etterpå. «Ettersom du har hostet i et helt år, er nok dette astma.» I tillegg sier han «Kikhoste er det i hvert fall ikke, for da hadde det vært mye mer av det». Ingen prøver ble tatt, bortsett fra å puste i en pustmåler.

En uke etter hoster jeg meg selv i svime i et anfall. Jeg bestemmer meg for å dra på legevakten. 3 timer ventetid, men jeg ville ha en second opinion ettersom jeg hadde hældiagnosen min i bakhodet.

Røntgen av lungene, blodprøver og diverse... Etter seansen konstanterte legen der at det enten var kikhoste, eller atypisk lungebetennelse (Chlamydia pneumonia). En kamerat av meg hadde sistnevnte for ikke lenge siden, så det virket plausibelt at jeg kanskje var smittet der. Astma var det nok ikke, sa de. En uke med bruk av diskospustedings hadde ikke fungert, og det underbygget påstanden. Jeg fikk Ery-Max.

Så nå sitter jeg her. Med resultat fra prøvene som ble tatt hos legevakten. Kikhoste har jeg. Noe fastlegen sa at det ikke kunne være. Samtidig sitter jeg her med vondt i hælen, fordi jeg har sittet stille en stund mens jeg skrev dette.

Jeg er mildt sagt pissed, og i sted byttet jeg fastlege. Jeg kjenner jeg ønsker at legen skal få svi, og egentlig ønsker jeg også en form for kompensasjon. Jeg er fullt klar over at ingen av delene kommer til å skje med det første.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skift fastlege. Det er nok en klageordning på plass, men slik jeg har oppfattet den yrkesgruppen kommer ingenting til å skje med mindre det er seksuelle overgrep inne i bildet :ermm:

Edit: Og det høres ut som om du har brukket et ben i foten.

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar
Jeg kjenner jeg ønsker at legen skal få svi, og egentlig ønsker jeg også en form for kompensasjon.

Det kommer ikke til å skje noe som helst med fastlegen din på slike små saker, selv leger er mennesker, de er langt fra perfekt.

Forresten, kom deg til en ny lege med en gang for å se på foten, ikke bare ignorer smertene.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

gjør som jeg gjorde. Pådro meg kraftig influensa , dro så til legen . Da jeg endelig kom inn begynte jeg å hoste å harke rundt i kontoret hans , dette var før vi hilste med en armshake. Under hele legetimen småhostet jeg , mens jeg tok mest mulig på stolen å bordet :p 

Noen dager senere møtte jeg legen hostende på butikken :) Mission Complete

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...