Gå til innhold

Behandligstid ved service hos Canon

Anbefalte innlegg

Hei,

Det jeg lurer på er hvilke refleksjoner dere brukere her på forumet har gjort dere angående behandlingstid når en leverer inn kamera til service hos canon (Serviceproffen). Jeg leverte den 18. Mai inn det ene huset mitt (en EOS 50D) til service hos Servicproffen, og vil med dette stille spørsmål til hvorvidt det er vanlig at en nå den 6. Juni (19 dager ventetid) etter forespørsel får melding om at huset kun er registrert inn.

Da valget opprinnelig falt på Canon, var dette først og fremst fordi jeg bl.a. her hadde lest jevnt over bra service og topp utstyr. Canon skal ha for utstyret, det har jeg så langt vært særdeles fornøyd med. På service siden må jeg desverre derimot nå stille spørsmål. Jeg synes det urimelig lang tid at et kamera etter 19 dager kun er registrert inn hos verkstedet. Det er klart at her har det naturligvis vært et par dager postgang, men jeg mener at dette fremdeles ikke rettferdigjør såpass lang tid.

Dette er selvølgelig min egen mening og mine føleleser, men jeg lurte derfor på om noen andre har hatt samme erfaring som meg...eller er såpass _treig_ service rett og slett normalt?

Mvh.

Henrik E. Riise

Dette innlegget har jeg forøvrig også postet på foto.no

Endret av RaZoE
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg reklamerte på mitt Canon G9 via Komplett, og det tok 6 uker fra Serviceproffen mottok det til jeg fikk det tilbake. Da regner jeg ikke med tida det tok for Komplett å sjekke og videresende det. Hadde det ikke vært et reservekamera, hadde det vært fortvilende å sende fra seg kameraet i mars og ikke få det tilbake til 17. mai! Så jeg er enig - treig!

Men jeg fikk det tilbake tipp-topp!

eitp

Lenke til kommentar

Du har krav på og få låne et tilsvarende ertstatningsprodukt under reparasjonsperioden,og hvis det tar forholdsvis lang tid "3uker ?" kan du kreve ny vare.Du har også krav til og heve kjøpet hvis reparatør ikke klarer og reparere feilen etter 2 forsøk.

Lenke til kommentar

Har jobbet i butikk som selger foto i snart syv år, og sender en god del Canonkamera til Serviceproffen for service.

Behandlingstiden ligger på fra to dager til ca fire uker fra vi sendte det inn. Har opplevd lenger tid noen få ganger, men da er det fordi de venter på deler. Service for øvrig synes jeg også er meget god.

Akkurat nå er det nok ganske lang behandingstid. For nå skal alle som har fått kameraet sitt ødelagt det siste halvåret, men ikke levert det inn av latskap, levere det inn før de skal på sommerferie og trenger kameraet. Veeeldig smart :) Etter sommerferien er det også en del saker fordi kameraet er mye brukt i ferien. Men om vinteren og på vår og høstparten er det stort sett mye kortere ventetid.

At de bruker seks uker på et kamera på vårparten høres underlig ut. Det må være at de venter på deler, og at det er mangel på denne delen fra produsent.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et nytt Canon 5D mk2 rundt 17. mai.

Allerede første dag falt mattskiva ut, en eller annen merkelig defekt i mekanismen som holder mattskiven på plass. Leverte det tilbake til Japan Photo i Bergen første virkedag etter det. Nå somlet riktignok butikken noen dager med å sende det av gårde til rens/reparasjon, men det ble først registrert inn på verksted 2. juni, og jeg har fått beskjed om at det tar ca. 2 uker før det blir fikset.

I tillegg kommer transporttid tilbake hit. Risikerer jo at vi skriver juli før jeg i det hele tatt får begynt å bruke herligheten.

Alt for lang tid!

Grrrrrr

Lenke til kommentar

OBS

"Tilsvarende erstatningsprodukt", betyr ikke nøyaktig samme vare.

Det betyr f.eks SLR mot SLR eller kompakt mot kompakt.

Husk, hvis du skal kreve ny vare eller prøve å heve kjøpet kan selger kreve at du leverer tilbake komplett vare, dvs. all empalasje, kabler, programvare, manualer osv.

Hvis du krever å heve kjøpet kan selger også trekke fra for den tiden du har brukt varen før feilen oppstod.

Forbrukerkjøpsloven er ikke så enkel som det kan virke.

Hvis man får problemer lønner det seg å gå inn på lovdate og lese hele forbrukerkjøpsloven.

Ikke bare les utsnitt og referater til loven rundt omkring på nettet og ta det som står for god fisk.

Det beste du kan gjøre hvis du skal reklamere er å ikke bli sint, vær høffelig men presis.

Snakk med en fast-ansatt elle butikksjefen. Vær litt tålmodig, de butikkansatte er også bare mennesker, de må som oftest forholde seg til en 3-part(verkstedet), og interne regler.

Skriv en høfflig mail til butikken der du forklarer problemet før du drar innom.

Da sparer du tid og du reklamerer skriftlig.

Man kommer utrolig langt med litt fornuft og diplomati.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...