Majin Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 hei. jeg møtte på et problem når jeg satt og skulle unzippe en litt stor fil. filen var på 4gb, og derfor flyttet jeg den over til diskd hvor det er over 20gb ledig plass. (på disk c er det ca 3gb ledig. men på slutten av unzipping prosessen så får jeg melding at filen er stor for målfilsystemet. forstod ingenting av dette og flyttet da hele filen over til den ene eksterne hardisken som har over 100gb ledig. og gjorde det om igjen, fikk samme melding. jeg tok da og slettet alle unødvendige filer på c disken, og fant en mappe som het "temp" den stod under C:\Users\majin\AppData\Local\Temp der lå det haugevis med tomme mapper med navn uten mening. og blant annet enmappe med samme navn som filen jeg prøvde å unzippe. faktisk 3stykker av dem. og alle var like store som filen jeg prøver å unzippe. jeg slettet dem og fikk over 10 ledig gb ekstra på c disken. og gjentar hele tingen igjen. får å så få samm beskjed, og på temp ligger det nå en mappe med samme navn og størrelse som den andre jeg prøver å zippe. det jeg lurer på er hva er denne temp mappen for? hvorfor kan ikke jeg unzippe en fil som jeg plenty med plass til? Lenke til kommentar
compesce mentem Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 (endret) Stor sjangs at du bruker Fat filsystem, det eneste du trenger å gjøre er at du må ovgjøre Diskene om til ntfs. Fat støtter ikke filer over 4gb Alt innen temp mappen kan slettes, dette er bare noe som blir lagret av maskinen.. Her har du en guide om hvordan du omgjør diskene. http://www.hardware.no/artikler/konvertere_fat_til_ntfs/9327 Vista http://news.softpedia.com/news/Convert-a-F...sta-51792.shtml Endret 6. juni 2009 av stalker Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Temp mappen er ja... en temp mappe(temp som i temporary, midlertidig). Windows(eller winzip) har den geniale egenskapen å pakke ut filene til temp katalogen før de kopieres til endelig destinasjon(horribel designfeil imo). Men ja, må nok si meg enig med stalker at du muligens har fat32 på c disken, derfor feiler utpakkingen til temp katalogen. Lenke til kommentar
Majin Skrevet 6. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2009 (endret) jeg fikk ikke mye ut ifra den veiviseren for vista, men kan jeg gjøre dete uten å måtte formatere eller miste annen data? Takker for hjelpen:) Endret 6. juni 2009 av Majin Lenke til kommentar
compesce mentem Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Right, this sounds a tad trickier than it actually is. Let's say that you are like me. At home, I have 2 hard disks. One SATA disk and one ATA. The SATA hard drive came with my new computer, the ATA one is a relic that I managed to save from a previous machine I owned. It's a combination of FAT32 and NTFS, and it’s old and noisy, and at times it causes my computer to crash, but it has sentimental value, and it’s a great place to store junk, like my casual web design work. I never got around to fully reformatting it for years now so I became somewhat complacent and simply got stuck with the FAT32 partitions. Gikk gjennom denne, ser at denne skal fungere sikkeligt uten å måtte miste noe data. So if you find any similarities with my case, then you will be happy to know that Windows Vista enables you to painlessly convert a FAT32 disk to NTFS. I should probably mention that this is also true for Windows XP, and not a new Vista feature. All you have to do is to take advantage of the command line Convert utility. Click on the Start sphere, and then in the Start Menu search box simply enter “cmd” and hit enter. Once you have decided which partition to switch from FAT32 to NTFS then write “convert : /fs:ntfs”. For example, if I were to convert E:/ from Fat32 to NTFS then I would simply enter “convert e: /fs:ntfs.” Additionally, there is the old handy “convert /?” command that will bring up information on how to manage the conversion. As long as the disk that you want to convert is not in use, you'll be fine. Otherwise, the conversion must be postponed for the next time you reboot. On Windows Vista start up, you will be prompted to either cancel or carry on with the conversion. The process is fully automated and it involves a couple of restarts. Just let Windows Vista do the work. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Du mister ingen data ved å konvertere fra FAT til NTFS. Har gjort det en god del ganger, og har aldri feilet. I XP, klikk Start og Kjør. Skriv så cmd og trykk Enter. Du er nå i system symbolet. Skriv så: convert (x): /fs:ntfs hvor x er bokstaven til disken du vil konvertere. I Vista, klikk på Start, gå til Tilbehør, høyreklikk på system symbolet og velg "Kjør som administrator. Klikk ja når det hopper opp vinduet fra UAC. Du er nå i system symbolet. Skriv så: convert (x): /fs:ntfs hvor x er bokstaven til disken du vil konvertere. Eksempel: convert d: /fs:ntfs Er du litt usikker, ta backup av data før du fjør dette. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Husk å være nøye med å plassere innlegg og tråder i korrekt kategori. Spør en moderator om du er i tvil. Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til korrekt eller mer passende kategori. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå