Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvor mye koster det (omtrentlig) å ha folk til å pusse opp helt hus?

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Heisann!

Jeg og dama vurderer å kjøpe hus rimelig av min far for å deretter pusse opp (totalt sett en fin deal mtp. at vi sannsynligvis får huset mye under markedsverdi).

Vi lurer dog litt på hvor mye omtrentlig vi må påregne for oppussing. Ønsker i utgangspunktet ikke å gjøre noen ting selv, og bare forholde oss til èn byggherre som gjør alt hvitt.

Har i utgangspunktet påregnet at vi kan bruke ca. en million på selve oppussingen, og ønsker å vite om dette er et realistisk beløp.

Huset slik det er i dag:

Kjenner ikke grunnarealet, men det er stort. 3 etasjer, 5 soverom. Verneverdig (klasse 3?)

Bygget i 1860. Pusset opp og ombygd flere ganger i løpet av de siste 150 årene.

Per i dag vertikaldelt til to leiligheter. Kjelleren har egen inngang og kan innredes til to utleiehybler (per i dag helt rensket men med nystøpt gulv). Den ene leiligheten er i dag bebodd av leietaker.

Huset er pusset opp utvendig av min far og en kompis. De har byttet taket, råtne veggbord, og alle vinduer (spesiallaget med støtte fra kommunen).

Den ubebodde delen av huset (utgjør ca. 1/3 av boligarealet) er i dag revet helt ned for oppussing. Gamle gulv er fjernet, kjøkken røsket ut etc.

Den bebodde delen av huset (2/3 av boligarealet): Stuen og tre soverom pusset opp, samt nytt eleketrisk annlegg og kloakk/vann.

Foreløpig vil vi la kjelleren stå slik den er.

Vi ønsker i første omgang å slå sammen de to leilighetene til en stor boligdel, og da må følgende gjøres:

1. etg.

- En vegg mellom leilighetene må rives (ikke bærende)

- To trapper fjernes, ny trapp settes inn, ny bærende vegg settes opp hvor trappen er i dag

- Gammelt kjøkken rives, rommet utvides og bygging av nytt kjøkken

- Legging av gulv i hele etasjen (parkett)

- Støyskjerming av vegger (doble gipsplater) på alle yttervegger

- Lite bad pusses opp (vegger, gulv, fliser, ny vask/toalett)

2. etg.

- Riving av en trapp (bygge bærende vegg under, og legge gulv)

- "Fjerne" et soverom og konsolidere det inn i nytt bad

- Riving av bad

- Bygging av nytt bad (ca. 1/4 av hele etasjen), høy standard

- Nytt gulv i hele etasjen

- Støyskjerming av vegger (doble gipsplater på yttervgger)

- Oppussing av to soverom (fra scratch)

- Utarbeiding av ny gang (se vedlagt bilde).

I tillegg kommer aktiv luftsirkuleringsanlegg til hele huset.

Sååå.... Er det noen som tror at ca. 1 mill er realistisk for alt dette arbeidet, eller må vi påregne høyere utgifter? Selvfølgelig innhenter vi anbud på arbeidet før vi gjør noe dumt, men foreløpig ønsker jeg å vite om prosjektet i det hele tatt er realistisk :)

Vedlegger skisse av huset slik det står i dag samt hvilke planer vi har.

/TH

hus2b681.jpg

Endret av Slettet-EkRmMDKFIU
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Takker for respons.

Tror nok kanskje jeg er litt optimistisk ja! Må vel kanskje legge på et par hundre tusen til ...

Årsaken til at jeg ikke vil gjøre noe selv er bl.a. at jeg pga. jobb sannsynligvis må bo i annen by i enda et par tre-fire år og da bare sporadisk kommer hjem i helger etc. I tillegg er jeg utstyrt med minst 10-15 tommeltotter og sannsynligvis bare hadde vært i veien :)

/TH

Lenke til kommentar
Takker for respons.

Tror nok kanskje jeg er litt optimistisk ja! Må vel kanskje legge på et par hundre tusen til ...

Årsaken til at jeg ikke vil gjøre noe selv er bl.a. at jeg pga. jobb sannsynligvis må bo i annen by i enda et par tre-fire år og da bare sporadisk kommer hjem i helger etc. I tillegg er jeg utstyrt med minst 10-15 tommeltotter og sannsynligvis bare hadde vært i veien :)

/TH

Skjønner, lei inn polakker da hørt at de skal være billigere enn norske :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har gjort store endringer selv på mitt eget hus de siste årene. Selv om jeg har gjort svært mye selv, har jeg brukt snekker/rørlegger/elektriker/gravemaskinfører etc ved behov, og har kommet laaaangt over 1 mill (har ikke turt å regne over, men sikkert over 1,5 mill også). Skal du ikke gjøre noe selv, er det mye billigere å rive alt og bygge nytt, ev kjøpe noe annet.

Lenke til kommentar

Som jeg pleier å si det. Å fikse opp et gammalt er dobbel jobb. Da må du først rive og styre, og så rette opp og deretter montere nytt.

Ved nytt så kan du heller bruke kostnadene du bruker på å leie inn folk til rivning, kostnader ved å bli kvitt søpla, til å bruke til nye materialer.

Så derfor, kan du ikke gjøre stort selv, bygg nytt, eller total renover om du vil legge/kan legge penger i det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hei og takk for nye svar.

Som nevnt i første post er huset fra 1860 og verneverdig, altså skal det ikke rives.

Det er de siste 5 årene nedlagt hundrevis (500-1000?) timer arbeid i huset av min far m.fl., så utgangspunktet er ganske bra. Hele rammeverket/skallet er top-notch, så i utgangspunktet er det bare innvendig det skal gjøres noe.

Selve rivingsarbeidet/fjerning av avfall er forsåvidt noe jeg skal kunne fikse selv.

/TH

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...