Danarki Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Vet ikke helt hvor dette spørmålet hører hjemme, så jeg poster det her. Er bare å flytte på tråden om den hører hjemme et annet sted Er det mulig å koble én sikring til to strømmålere, slik at strømmen som blir brukt i ett rom kommer på den ene måleren, og strømmen fra det andre på den andre måleren? Dersom det er mulig, er det lovlig? Litt bakgrunnsinfo: Jeg og sambo bor i en kjellerleiglihet der det er knyttet 2 strømmålere til ett sikringsskap. Skapet står i leiligheten vår, så når sikringene oppe ryker er det vi som må flippe på bryteren. Vi har imidlertid lagt merke til at når et par av sikringene til overetasjen går, ryker også lyset på henholdsvis badet og gangen vår, uten at noen av våre sikringer ryker. Huseieren nevnte ikke noe om dette når vi var på visning eller flyttet inn, så vi har vært litt bekymret for at det er vi som betaler deler av strømmen hans. Håper på fornuftige svar Lenke til kommentar
V_B Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Du skal vel ha ett eget sikringsskap for etasjen din, samt muligheten til å legge inn/ut de kurser som er i rommene du betaler for å ha. Lenke til kommentar
Danarki Skrevet 6. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2009 Du skal vel ha ett eget sikringsskap for etasjen din, samt muligheten til å legge inn/ut de kurser som er i rommene du betaler for å ha. Hva jeg har og hva jeg skal ha er to forskjellige ting, og det besvarer heller ikke spørsmålet mitt. Takker for svar uansett Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Tyder på at Badet og gangen går på huseier sin regning Lovlig ? Tvilsomt oppsett i det minste. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 ... Vi har imidlertid lagt merke til at når et par av sikringene til overetasjen går, ryker også lyset på henholdsvis badet og gangen vår ... Det må jo bety at badet og gangen går på måleren til overetasjen. Dvs huseier betaler din strøm? Tanken din om hvordan måleren er koblet virker ikke helt klar. Du kan tenke på koblingene i skapet som et tre, hvor inntakssikringen er roten, og så forgrener det seg ut til hver sikring. (det ble riktignok et veldig enkelt tre, men prinsippet er der). Vanligvis står måleren rett etter inntakssikringen. Med to målere vil det si at det er en forgrening rett etter inntakssikringen, en måler på hver gren, og et antall sikringer etter hver måler. Det er nødvendigvis slik at hver sikring kun er tilkoblet en måler. Lenke til kommentar
Danarki Skrevet 6. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2009 ... Vi har imidlertid lagt merke til at når et par av sikringene til overetasjen går, ryker også lyset på henholdsvis badet og gangen vår ... Det må jo bety at badet og gangen går på måleren til overetasjen. Dvs huseier betaler din strøm? Tanken din om hvordan måleren er koblet virker ikke helt klar. Du kan tenke på koblingene i skapet som et tre, hvor inntakssikringen er roten, og så forgrener det seg ut til hver sikring. (det ble riktignok et veldig enkelt tre, men prinsippet er der). Vanligvis står måleren rett etter inntakssikringen. Med to målere vil det si at det er en forgrening rett etter inntakssikringen, en måler på hver gren, og et antall sikringer etter hver måler. Det er nødvendigvis slik at hver sikring kun er tilkoblet en måler. Takk! Det var akkurat det jeg lurte på Det store spørsmålet er da egentlig bare hvilken måler sikringene som ryker er koblet til, og det burde ikke være umulig å finne ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå