Gå til innhold

Lite uhell igår, påkjørskjel bakfra.


Tmz

Anbefalte innlegg

Det er ikke for at man skal være konstant bekymret for at bilen bak ikke klarer å stoppe, men fordi man skal være obs på sine omgivelser. Det er mye som kan komme bak som man bør være oppmerksom på. Overivrige biler(for fort og/eller for nærme), ambulanser, kø osv osv. Og da er man allerede klar over om det er biler bak eller ikke.

 

Derfor, når man så glemmer å gi signal i tide så har man muligheten til å være aktpågivende og varsom ved å IKKE bråbremse og svinge av veien uten å gi tilstrekkelig med signal. Vi snakker ikke om en unge som hoppet ut i veien men at sjåføren valgte å bråbremse og svinge av veien.

 

Eg sier dermed ikke at trådstarter har skyld i sammenstøtet, men at dette er noe det faktisk er mulig å ta hensyn til når man ferdes i trafikken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den siste der er jeg ikke helt enig med, Avatar..

 

For å si det sånn, kjører jeg inn mot et lyskryss med grønt, så hender det stadig at det skifter til gult når man nærmer seg (tror det må være en slags naturlov). Jeg sjekker alltid bak da, og ligger det noen klint oppi ræva mi så vurderer jeg situasjonen kjapt; hva tjener en mest på? Kjøre på gult eller bråbremse og risikere whiplash fordi svimlingen bak ikke følger med?

Dette skjer meg stadig vekk, og det er ofte jeg fint kunne stoppet før krysset men heller velger å passere på gult for å unngå evt dumme situasjoner. Samme om den bak får skylda, det er ikke noe gøy å bli påkjørt.

Det samme mener jeg skulle gjelde om man skal svinge av fra en vei, man bør følge litt med bak uansett. Men så ser jeg egentlig ikke helt problemet der da, vet man at man skal svinge av bør man jo begynne å blinke og bremse i såpass god tid at den bak får det med seg og oppfatter hva som skal skje. Det fins nok av folk som halvsover bak rattet, og man bør ta høyde for det. Alltid.

Det er en del av det jeg mener er å kjøre hensynsfullt og aktpågivende.

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til at noen skal ligge så tett inntil den bilen man har foran seg. Jeg har aldri hatt dette problemet ettersom jeg altid holder god avstand til biler foran meg. Hadde jeg derimot hatt for vane å ligge tett inntil andre bilers bakende hadde jeg allerede vært involvert i flere kollisjoner pga mye idiotkjøring.

 

Jeg ville fortsatt ha hatt skylden for et evt sammenstøt fordi jeg kom bakfra og hadde best oversikt, og fordi jeg ikke tok høyde for at andre mennesker godt mulig er idioter.

 

jonlem: et tips kan være å kjøre saktere inn mot lyskryss selv om det er grønt. Da slipper du å velge og kan stoppe trygt hver gang lyset skifter til gult.

Lenke til kommentar

Nåja, vel..

Dette med å holde avstand er vel de fleste enige om. Om alle gjorde det, ville vi vel ikke diskutert detta?

 

Og joda, det hender jeg greier å kjøre såpass rolig inn mot lyskryss at det funker aldeles fint å stoppe, absolutt. Men har du prøvd å kjøre Ring 2 i oslo, fra majorstua og oppover? Med taxier og busser og gærne vestkantSUVer på alle kanter? ;)

Lenke til kommentar
Og joda, det hender jeg greier å kjøre såpass rolig inn mot lyskryss at det funker aldeles fint å stoppe, absolutt. Men har du prøvd å kjøre Ring 2 i oslo, fra majorstua og oppover? Med taxier og busser og gærne vestkantSUVer på alle kanter? ;)

 

Det er noen ganger man skulle hatt stridsvogn...

Lenke til kommentar
Og joda, det hender jeg greier å kjøre såpass rolig inn mot lyskryss at det funker aldeles fint å stoppe, absolutt. Men har du prøvd å kjøre Ring 2 i oslo, fra majorstua og oppover? Med taxier og busser og gærne vestkantSUVer på alle kanter? ;)

 

Det er noen ganger man skulle hatt stridsvogn...

 

hehe. Jeg må nok gi meg der. Alle kjører som om de skulle vært fremme for 30 minutter siden.

Lenke til kommentar
Det er ikke for at man skal være konstant bekymret for at bilen bak ikke klarer å stoppe, men fordi man skal være obs på sine omgivelser. Det er mye som kan komme bak som man bør være oppmerksom på. Overivrige biler(for fort og/eller for nærme), ambulanser, kø osv osv. Og da er man allerede klar over om det er biler bak eller ikke.

 

Derfor, når man så glemmer å gi signal i tide så har man muligheten til å være aktpågivende og varsom ved å IKKE bråbremse og svinge av veien uten å gi tilstrekkelig med signal. Vi snakker ikke om en unge som hoppet ut i veien men at sjåføren valgte å bråbremse og svinge av veien.

 

Eg sier dermed ikke at trådstarter har skyld i sammenstøtet, men at dette er noe det faktisk er mulig å ta hensyn til når man ferdes i trafikken.

Enig i det du sier og kunne sagt det samme selv, men da du kjører i din egen verden og plutselig får øye på veien du skal inn så går det mest på reflekser, tenkte ikke tanken engang på at han lå klistra oppi rumpa mi, enda jeg tidligere på samme kjøretur hadde sett han mange ganger i speilet i oppimot 100km/t med kun 2-3 meters mellomrom.

 

Er ikke noe vits å klage på speilbruk, er faktisk veldig flink til det. Sjekker alltid speil når jeg krysser sykkelfelt, svinger inn avkjørsler, feltskifte osv dessuten sjekker jeg ofte til vanlig også og er alltid klar over hvem jeg har bak meg. Men jeg sitter ikke å ser i speilet når jeg bremser, greit hadde jeg hatt en trailer bak meg hadde jeg nok gjort det, men en vanlig personbil regner jeg med at klarer å passe på å ikke kræsje på egenhånd. Det er jo også et tettbygd strøk så er jo ikke så unaturlig å svinge av veien på det stedet.

 

Jeg er som sagt ikke helt klar over hvordan det skjedde, men jeg mener bestemt at jeg bremset ned, trillet sakte fremover i 2-3km/t i rundt 1 sek +- før jeg hørte han bak meg med 4 stive hjul og så et kraftig dunk, så godt mulig at det var hans uoppmerksomhet som gjorde det å ikke avstanden var så kort som jeg trodde. Men må være en av delene da jeg har sjekket bremsespor som sagt og de var ikke lange :p Hadde han hatt lappen hadde dette uansett vært en grei sak, han måtte ha betalt noen få tusen kontra de 35 000+ i tillegg til bot, utsettelse osv som han mest sannsynelig får. Synd for han...

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Fatter ikke at dette er noe å diskutere. Loven er klinkende klar på dette punktet, det er bilen bak som har ansvar for å holde tilstrekkelig avstand til bilen foran. Alle skal opptre varsomt og aktpågivende, men det kunne likegodt vært en liten unge som løp ut i veien som var årsaken til bråstoppen. Det spiller uansett ingen rolle.

Lenke til kommentar

Du skal være forsiktig med å forklare situasjonen som at "du satt i din egen verden". Da kunne det fort ha vært du som kjørte i bilen fremfor ;)

Nei, for jeg holder god avstand. :)

 

Var nesten enda en som kjørte i ræva mi idag, da så jeg en sølvfarga merce i bakspeilet før jeg satte på blunklys og bremset ned, fyren i merca reagerte ikke før han var veldig nærme, og begynte å svinge ut mot grøfta. I og med at jeg fulgte med i speilet var jeg snill og ga gass, så slapp unna kolisjon med et nødskrik. Orker ikke en runde til med dette :p Faen og fort gjort det er...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kan komme med en liten update. Imorgen skal bilen på verksted for taksering, etter mye om og men endte vi opp med å ta det igjennom forsikringa og da ender det 99% sikkert opp med kondemnering. Skadene var værre en det den andre part trodde og de tilbudte oss både det ene og det andre, blandt annet 10 000,- for å la bilen være slik den var i og med at den fortsatt var fullt kjørbar, men dette var uaktuelt for oss pga lakkskader, rust og annen dritt. Er egentlig ganske fornøyd med utfallet, er et par ting med bilen jeg ikke er helt fornøyd med så blir greit med ny bil, 200kg i bilstereo+1,3l motor er en dårlig kombinasjon for å si det slik.

 

Håper bare nå at vi ikke får en takst som er helt bak mål, skal vel si meg fornøyd med 25 000,- selv om vi da alikevel taper på det mtp ekstra kostnader som omregistrering, forsikring osv. Hva som skjer med kompisen min har jeg ikke peiling på, men politiet blir vel sikkert innblandet nå som det blir en forsikringssak. Men det finner jeg vel ut ganske snart regner jeg med, synes jeg har strekt meg ganske langt uten at vi har kommet til enighet, eneste annen utvei jeg ser nå er om han tilbyr seg å kjøpe bilen min for 25-30 lapper, men tviler da jeg ikke har hørt fra han etter ulykken i det hele tatt. ;)

 

Edit: Ser at andre colter med tilnærmet lik årsmodel og kmstand ligger på mellom 23-50 lapper på finn.no så håper på det beste her. :)

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Har ikke lest gjennom tråden, så vet ikke hva som har skjedd.

 

Når en annen bil treffer deg i baken, spiller _ingen_ rolle hvordan, kommer han bak deg og treffer deg får han skyld uansett hva du måtte ha gjort, bilen bak skal alltid klare og stoppe :)

Lenke til kommentar

Har blitt anslått rundt 25000, men det var hos verkstedet som skulle taksere skaden, skaden ble ferdig taksert til 38000. Er sånn jallaforsikringsselskap så går skikkelig tregt, men gjenstår bare at de får gitt meg en takst og utlevert pengene. "Kompisen" min kommer forøvrig med nye tilbud hele tiden, pappa skjønner ikke en dritt når vi blir tilbudt et beløp på 10x det bonustapet de egentlig skulle fått for å kjøpe oss ut av saken :D. Men vi sa nei. :)

Lenke til kommentar

Fått ferdig takst nå, endte opp på 25 000, som jeg kan si meg fornøyd med. De prøvde seg først med 15 000, er det mulig.. Jeg kjøpte den for 25 000 i tillegg til at biler har generelt stiget endel i pris i tillegg til at den var et veldig godt kjøp når jeg kjøpte den. Se på finn.no så ser du tilsvarene biler ligger på 30-40 så da skulle de fått værsågod å fikse den. Min har en skade forran i tillegg til generelt dårlig lakk og mye småbulker så 25 000 var helt greit. Har hatt bil i nesten et år til 1500(omregistrering) ^^.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...