Gå til innhold

Lite uhell igår, påkjørskjel bakfra.

Tmz

Anbefalte innlegg

Hørt noe ifra forsikringsselskapet da?

Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at motpart vil få skylden.

Men jeg vet om tilfeller der en billist bremser opp og skal vinge til venstre, og IKKE bruker blinklys, har fått skylden. Men da skjedde skadene pga at den bilen bak tok en forbikjøring. Det blir uansett en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er så og si vanskelig å klare å bråstoppe hvis bilen foran høgger i bremsen i 60 + km/t. Da skal personen bak være klar over nedbremsingen før den skjer, hvis ikke burde avstanden være drastisk lang. Situasjonen forklarer det hele litt også. Men men

Nei. Hele poenget er at man skal holde god nok avstand slik at man klarer å stoppe, uansett hvilken hindring som skulle oppstå. Altså, det er hevet over en hver tvil at bilen bak har det fulle og hele ansvar for hendelsen.

Da er det veldig rart at jeg har hørt om saker der det har blitt delt skyld pga uaktsom kjøring av nedbremser. Merker jeg blir litt provosert av alle "ekspertene" her...

gitt at bilen foran har bremselys som fungerer og kjøringen ikke blir sett på som uaktsom, tror ikke sen bruk av blinklys er nok til å kunne gi delt skyld her, så ja da er det bilen som kommer bak som får skylden.

Det er ikke snakk om å være ekspert, det er snakk om å kunne trafikkreglene. Tatt i betraktning uttalelsene dine, er jeg i tvil om hvor godt du kan dem... I den sammenheng er det også interessant at du mener funksjonen til bremselysene på bilen foran er av avgjørende betydning. Klart at de skal fungere, men man må uansett kunne stoppe når en hindring oppstår, uavhengig om den lyser rødt eller ikke!

Jeg lurer også voldsomt på disse sakene der nedbremsing har blitt sett på som "uaktsom kjøring". Stort sett er nedbremsing definert som det stikk motsatte. Dersom noen skulle høgge inn bremsen på motorvei helt uten grunn, ser jeg at det kan kalles uaktsomt. Men kan du peke på ett eneste tilfelle av dette?

Lenke til kommentar

Skjedd endel ting her nå, har hatt bilen til takstering og skadene er for ca 35 000,- Bilen kjøpte jeg for 25 000,- for 3-4 måneder siden. Dvs det lønner seg ikke å reparere den, gulvet i bagasjen var trykt inn og det var ikke bare noen småbulker som det først så ut som. Blekket på siden av bilen var også trykt utover i sammenstøtet og det var derfor ikke bagasjelokket gikk igjen. Jeg sa ifra til han som kræsjet i meg at det var taksert til 35 000,- og da ble han dritsur og sa det var dårlig gjort og jeg ødela masse for han og at det i utgangspunktet var min skyld siden jeg bråbremsa osv, noe jeg ikke helt skjønner hva han mener meg. Jeg mener ikke at jeg skal få igjen 35 000,- men det ser ut som bilen må kondoneres eller hva det nå heter og da vil jeg ha igjen ihvertfall 25 000,- hvis ikke tar jeg det igjennom forsikringa, men da er han i deep shit. Virker ikke som om han skjønner det. I og med at faren til dama står som eier av bilen, vil da faren hennes miste lappen fordi bilen er lånt til en uten lappen? Dette blir bare masse styr, og jeg mister nok en kompis, men jeg gidder ikke dekke skader for såppass mye penger når han skal være så vrang. Han får enten fint betale de 25 000,- bilen koster eller så tar jeg det igjennom forsikringa og da er han screwed. Han sier han har en kompis som driver med lakking og oppretting osv, men hvordan vil resultater av det bli? Rompa på bilen må jo trekkes ut og det er ganske dyr såvidt jeg har skjønt, i tillegg vil jeg jo ha det like fint som det var fra før uten bulker osv, har på følelsen at jeg ikke kommer til å bli fornøyd med resultatet hvis jeg lar han ta med bilen til kompisen...

Men siden han tross alt er kompisen min vil jeg gi han en sjanse til å betale meg det det koster, så han slipper å havne i trøbbel med politi osv, han lærer vel at han bør ta lappen da han kunne ha skadet noen og sittet ennå værre en det han gjør nå. Han tror at jeg har i hensikt i å tjene på det fordi jeg vil ha ny bil noe som er helt feil, men når han har gjort hele rompa på bilen skeiv vil jo jeg tape på det ved en eventuelt oppretting også pga det blir jo aldri perfekt, dessuten tjener ikke jeg på det om jeg får igjen 25 000,- heller, jeg har jo betalt mer en det for bilen mtp omregistrering, forsikring osv, hva anbefaler dere?

Han hisset seg opp veldig når jeg pratet med han på telefonen, men han har skjønt han ikke kan dytte over kostnadene på meg ihvertfall. Han ville ha han kompisen til å se på bilen ihvertfall, det er greit nok, men tror nok denne bilen blir vraket. Et annet alternativ kan være at han kjøper bilen av meg for 25 000,- slik den er nå....

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Du må passe på at du at om du skal reparere bilen så må det gjerast skikkelig. Ikkje noke vits i å få ein kompis av ein kompis til å fikse det billig om du ikkje får bilen godkjent til bruk etterpå. Dette er ikkje lenger berre snakk om kosmetiske skader som småbulker og lakkskade, du må derfor få gjort dette hos autorisert reperatør eller få reperasjonen godkjent av en autorisert reperatør.

Lenke til kommentar

Det var kompisen din som kjørte uten lappen og kræsjet. At dette nå får konsekvenser får han bare akseptere. Og dersom dette gjør at du mister en kompis så snakker vi nok ikke om en egentlig kompis heller, men mer en bekjent.

Og som The Avatar sier, sørg for å få gjort det skikkelig om det skal gjøres. Om du nå godtar at kompisen til kompisen fikser dette for en billig penge og etter 3 år så oppdages det store mangler så er det du som har problemer, og da å få noen penger ut av hverken forsikringsselskap eller "kompis" blir nok vanskelig.

Lenke til kommentar

Akkurat det ordet han brukte, det var mer en kosmetiske skader. Pappa snakka om at hele rompa kunne være skeiv også, får selve "støtfangeren" har jo løsnet i det ene festet der det var sveiset fast så er jo et solid smell egentlig. Og til og med rundt på andre siden av hjørne har jo fått skader, så kan fort være at jeg får problemer med dette seinere. Tviler på at faren mister førekortet hvis det er tilfelle, datteren hans har lappen, det er typen hennes som også er min kompis som ikke har lappen og det viste ikke de om såvidt jeg vet.

Jeg ble rett og slett irritert og litt småsur jeg når han ringer å sier det er jævli dårlig gjort at han må punge ut med så mye penger og jeg har ødelagt ferien hans og det var ikke måte på. Jeg kunne like så gjerne sendt inn skademelding med en gang og da får han kanskje regress og en bot for å kjøre uten førekort, samt utsettelse i tillegg, men istedet gir jeg han muligheten til å legge ut alle pengene selv og ikke få noe mer styr, men er en forrutsetning at jeg ikke skal tape penger på det da isåfall...

Lenke til kommentar

Jeg synes at du er snill bare ved å holde forsikringsselskapet utenfor saken. Den beste løsningen for alle parter her må være at han betaler deg de 25 000 kronene bilen er verdt. Dersom han er en skikkelig kompis sier han takk for hjelpa, og betaler uten å nykke. Hvis ikke tar du det til forsikringa - det er uansett ikke du som skal sitte igjen med tap her. Hvilken bil er det forresten, årsmodell og km. stand?

Jeg er også helt enig med både deg og andre, IKKE la en kompis av en kompis "fikse" bilen - det smeller bare tilbake på deg selv senere.

Lenke til kommentar
Jeg synes at du er snill bare ved å holde forsikringsselskapet utenfor saken. Den beste løsningen for alle parter her må være at han betaler deg de 25 000 kronene bilen er verdt. Dersom han er en skikkelig kompis sier han takk for hjelpa, og betaler uten å nykke. Hvis ikke tar du det til forsikringa - det er uansett ikke du som skal sitte igjen med tap her. Hvilken bil er det forresten, årsmodell og km. stand?

Jeg er også helt enig med både deg og andre, IKKE la en kompis av en kompis "fikse" bilen - det smeller bare tilbake på deg selv senere.

Han kan vel ikke kreve at forsikringsselskapet skal blandes inn hvis han betaler for reperasjonene gjort på verksted....

Lenke til kommentar
Han kan vel ikke kreve at forsikringsselskapet skal blandes inn hvis han betaler for reperasjonene gjort på verksted....

Klart at han kan det. Dersom trådstarter ønsker, kan han på hvilket som helst tidspunkt kontakte forsikringsselskapet sitt og levere skademelding.

Lenke til kommentar

Han kameraten din virker høres ikke akkurat ut som en dyktig sjåfør (for å bruke det ordet), som sier at det DIN skyld, greit at du bryter noe med at du blinker for sent når du skal svinge osvosv, men det er jo faktisk lov å bråbremse i tilfelle det kommer en unge, et dyr e.l ut i veien (som du sier).

Hvis den bilen din som du ga så lite som 25k for går/gikk bra og var eu-godkjent så synes jeg nesten du skal kreve mer enn det du ga for bilen.. Er ikke sikkert du finner så veldig god bil uten feil for samme pris (om det er tilfelle med den du har nå).

Lenke til kommentar
Klart at han kan det. Dersom trådstarter ønsker, kan han på hvilket som helst tidspunkt kontakte forsikringsselskapet sitt og levere skademelding.

Jepp, og av forsikringsselskapet får han valget om han vil betale selv eller ikke. Velger han å betale selv blir ikke forsikringsselskapet innblandet.

Velger vedkommede å gjøre opp selv kan ikke noen si noe på det, gitt at han faktisk gjør opp for seg da.

Lenke til kommentar

Jepp, og av forsikringsselskapet får han valget om han vil betale selv eller ikke. Velger han å betale selv blir ikke forsikringsselskapet innblandet.

Velger vedkommede å gjøre opp selv kan ikke noen si noe på det, gitt at han faktisk gjør opp for seg da.

Nå er det vel slik at denne saken vil gå til regress, da føreren av bilen bak ikke hadde førerkort. Med andre ord, den andre føreren vil tjene på at det ikke blir opprettet sak her.

Lenke til kommentar

Han har selv valgt å kjøre en lånt bil, uten lappen og overholdt heller ikke god nok avstand. Det oppstå et uhell, og han har garantert ikke tenkt over at det faktisk kan skje, og evntuelle konsekvenser det kan gi når han kjører uten lappen-

Du skal overhode ikke tape på at han ga f og gjorde som det passa han. Å dessuten være så frekk å bli sur på deg, da er det etter min mening ikke mye kamerat å ha.

Den som har lånt ut bilen til vedkomne, kan bli straffet for det ja.

Så de som faktisk har begått lovbruddene får ta konsekvensen av det. Å bli sur på deg synes jeg virker så frekt at jeg hadde fått dette til å bli en politisak/forsikringssak med en gang. Du har vært grei i en situasjon der du ikke har gjort noe galt som jeg kan se.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Mitt råd er å sende inn skademeldinga. Han kan ikke være mye til kompis når han reagerer på den måten han gjør. Uansett så bør han få seg en lærepenge her. Men det som bekymrer meg er at dersom du sender inn kan bileier bli stilt ansvarlig for skaden, og bileier her har så vidt jeg forstår ikke noe med saken å gjøre. MEN dersom bileier visste at føreren(kompisen din) IKKE hadde førerkort, så sitter han i saksa.

Lenke til kommentar

Stemmer for innlevering av saken til forsikringselskapet. Etter hva jeg kan se har bileier uforsvarlig lånt ut et farlig kjøretøy som det kreves kompetansebevis for å føre. En person har også kjørt bil uten førerkort og en reaksjon på det er ikke upassende. I tillegg vil jeg tro det er langt mer "riktig" å ta slikt gjennom de rette kanaler.

Håi jeg er striks.

Lenke til kommentar

Bileieren er helt utenfor, bileier er jo faren, som har dattera som medeier, så har dattra lånt den bort... Har latt fattern ta seg av dette, han har ikke hørt noe mer fra dem og derfor blir skademelding sendt inn. Det blir nok ny bil ja, selv om bilen er fullt kjørbar fortsatt, men den sank jo drastisk i verdi da. Bilen har gått 137 000km og er en 96 mod så den hadde nok mange år igjen på veien. Jeg vil helst at han skulle ha betalt meg 25 000 så kunne han fått bilen men når han skal være vanskelig tar vi det igjennom forsikringa, jeg kan ikke ta høyde for at han har driti seg ut...

Lenke til kommentar

Nei, men jeg synes det er riktig han får en lærepenge og. Han kunne kanskje forårsaket langt alvorligere ulykker også.

Vil han ikke betale til deg, så er han jo direkte dum. Forsikringa kommer garantert til å legge et regresskrav. Dessuten vil nok han få en bot, samt at dette kommer på rulleblad.

Så alt i alt får han svi brukbart når han ikke var smart nok til å la være å kjøre i første omgang. Han kan til og med bli nekta innreise i usa, miste jobb muligheter osv, og det er bare merknaden på rullebladet :roll:

Lenke til kommentar

Tror ikke han skjønner hva slags konsekvenser dette får.. Jeg sa ifra at taksten var på 35 000, det var alt jeg skrev på melding. Da blir jeg oppringt litt seinere å han sier det er jævli dårlig gjort at jeg skulle ha så mye for så mye var ikke bilen verdt engang og jeg ødela både ferier og diverse, jeg har aldri sagt jeg skal ha 35 000. Han påstod også at vi prøvde å få ut så mye penger som mulig av han og det var det som var dårlig gjort. Han vil at bilen skal bli fikset av en kompis av faren, men det vil verken jeg eller faren min fordi det er mer en bare "skjønnhetsskader". Når det er skader og skevheter i karrosseri vil jeg ha det ordentlig gjort og ha alt godkjent osv, noe som i dette tilfelle blir for dyrt. Han ville alikevel at han fyren skulle se på bilen noe jeg sa var greit, men jeg har ikke hørt en dritt! Skal jeg stå på å kødde med masse for å få han ut av klemma? Han burde stå på litt selv også. Og sålenge han ikke kan bla opp 25 000 nå så tror jeg vi kan glemme det uansett. Vi har hvert mer en snille nok og de er ikke fornøyde.

Synes jeg har anstrengt meg nok, jeg kunne egentlig bare sendt inn skademelding med en gang, men han har ihvertfall fått en sjanse som han ikke benyttet seg av... to bad..

Jeg får pengene/bilen fikset uavhengi av om han har lappen eller ikke sant? Jeg viste forresten ikke at han ikke hadde lappen før dette skjedde, han har til og med lånt bilen min før og sagt han har lappen, så er ikke rart jeg ikke stoler helt på gutten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...