Gå til innhold

Lite uhell igår, påkjørskjel bakfra.

Tmz

Anbefalte innlegg

Hei, jeg var ute å kjørte igår og hadde et lite uhell, eller vil egentlig ikke si at det var et uhell fra min side men.. Det som skjedde var at jeg kom kjørene fra kiwi på kjeller og opp mot skedsmokorset hvis noen vet hvor det er, ihvertfall er en 60 sone med forskjørsrett. Jeg holdt rundt 60 oppover bakkene der og skulle inn til en kompis som bor inn ved en liten grusvei. Jeg blir obs på veien som går inn til venstre litt seint, kanskje mellom 5-10 meter og setter på blinklys kjapt, samtidig som jeg bremser ned ganske kraftig(abs slo ikke inn) Jeg satte også på blinklys sånn 0.5 sec før jeg starta å bremse. Litt usikker på hvor lenge før jeg startet nedbremsinga, men jeg bremset ned i tide fra 60km/t. Sånn halvt sekund seinere kjenner jeg et relativt kraftig dunk i ryggen, bilen bak klarte ikke å bremse ned og jeg tror ikke han holdt mer en kanskje maks 3-4 meter avstand.

Vi kjørte 10 meter til og svingte inn på en vei til høyre for å ordne opp, fyren var selvfølgelig en kompis av meg >.<.

Jeg fant frem skademeldingspapirene og fikk han til å fylle ut med underskrift og alt. Tørt føre, 20 grader, klar himmel og god sikt så jeg mener det er ekstremt liten tvil om hvem som har skyld her. Han tror at det er min skyld siden jeg bremset så kraftig. Tror ikke han har lappen, men han har fylt ut det som trengs av skademeldingen så har den liggene her. Hadde han holdt påbudt avstand hadde ikke dette blitt noe ulykke, det er det liten tvil om. Vi har ingen vitner da, eller var mange vitner men alle bare kjørte videre.

Hans forklaring av saken var at han kom kjørene bak meg, det var en liten grusvei til venstre som jeg blinket mot, men jeg startet ikke å bremse før litt seinere og litt brått, han trodde jeg skulle rett frem og klarte derfor ikke bremse ned i tide. Er det ikke noe som heter at du alltid skal klare å stoppe for hindringer forran deg? Tenk hvis jeg måtte bremse for en liten unge eller noe... Jeg mener han har ALL skyld, men håper bare ikke forsikringsselskapet mener noe annet....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står i trafikkreglene at:

Avstandeen til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser.

Her kan du være trygg på at skylden ligger på den andre.

Lenke til kommentar

Jeg har kanskje skyld i det sånn sett ja, men ansvaret ligger hos han. Det var ikke hans bil, men dama hans sin. Dessuten var det ikke noe nødbremsing akkurat, bare en litt kraftig nedbrems, men kan det blir problemer mtp at alle vitner stakk?

Jeg vet ikke om han har lappen, men han sier selv han har betalt penger å fått den automatisk. Så hvis det blir sjekket opp tror jeg han sliter...

Lenke til kommentar

Pratet med han nå, er dama hans sin bil og forsikringa står på faren som får 30% bonustap av denne ulykken. Jeg har en 96 colt så sier seg selv at de vil ta dette utenfor forsikringa. Jeg skal få taksert skaden på mandag, og de må dekke alt av verkstedregninger isåfall. Ellers er det ikke værre en at jeg sender inn skademeldinga. :)

Lenke til kommentar
Dette sier seg selv, kanskje din skyld med tanke på veldig rask nedbremsing sånn at bilen bak ikke klarte å registrere det. MEN siden han ikke har lappen blir det hans skyld. Enkelt og greit.

har ikke noe å si for skylddspørsmål om han har lappen eller ikke, hvorfor uttaler du deg når du ikke har peiling?

Lenke til kommentar
Dette sier seg selv, kanskje din skyld med tanke på veldig rask nedbremsing sånn at bilen bak ikke klarte å registrere det. MEN siden han ikke har lappen blir det hans skyld. Enkelt og greit.

Hehe, moro når en ekspert kommer inn og avgjør saken...

Lenke til kommentar

Du kan ikke få skyld pga kraftig nedbremsing ifølge loven, men er jo på en måte min skyld mtp at hvis jeg hadde bremset rolig hadde han klart å reagere, men som sagt ligger ansvaret hos han. Det jeg har lært ihvertfall. :)

Lenke til kommentar

Klarer ikke vedkommende bak å stoppe i tide så er det ikke din feil uansett, personen bak har all skyld. Kjørende bak skal holde såpass avstand at han kan stoppe i tide om du så hoggstår på bremsen. Ble selv påkjørt bakfra for to år siden, og det var ikke noe å diskutere hvem som hadde skylda engang, så der er du ganske safe.

Lenke til kommentar

Nei nei nei, så lenge bilen bak ikke klarer å stoppe så er det dens feil. Hva om et barn hadde hoppet ut i veien, og du måtte nødbremse? Da skal han også klare å stoppe før han treffer deg. Helt 100% hans feil.

Og hva mener du med at du ikke er sikker på om han har førerkort, skal ikke førerkortnummer inn i skademeldingen? :p

Lenke til kommentar

Hans ansvar. I påkjørsler bakfra er det veldig sjelden at fører som blir påkjørt må ta ansvar. Når fører bak ikke holder avstand som er påkrevd, ser jeg ingen grunn til at du skal få noe av skylden i denne saken.

Lenke til kommentar

Ingen tvil, motparten sin feil. Man skal alltid holde så stor avstand at man klarer å stoppe. Annbefaler deg å sende inn skademeldinga til ditt forsikringsselskap, motpareten behøver ikke å fylle ut sin del. Så kan du/motparten avgjøre senere om de vil bruke forsikringen eller gjøre opp kontant. Sjekk med flere verksted (f.eks 3) om få takst. Husk å få med at skaden skal rettes helt opp slik at det blir 100%. Kan plutselig hende at motparten plutselig begynner å diskutere med deg om at du har for høy takst, og at motparten etterhvert finner ut at de vil bruke forsikringa alikevell.

Endret av ArildNor12
Lenke til kommentar

Klart hans feil. Men siden det er en kompis av deg, hvorfor skrive ut skademelding slik at han kan få store problemer? Bli enig i at dere ordner opp dere mellom. Er bare flaks for han at det ikke ble personskade her. Hvis han ikke har lappen så sliter han veldig hvis dere sender inn skademelding.

Lenke til kommentar
Man skal vel gi tegn minst 5 sekunder før man handler. Ikke før man svinger av, men før man bremser.

Men dette var uansett motparts feil. Holder man ikke avstand, så må man ta støyten.

Minst 5 sekunder, er du gærn eller? :cool:

Ikke en eneste regel som sier dette, hadde det vært det så hadde den vært idiotisk!!

Edit: Grunnen for at jeg sier dette er at veier og skilting ikke er laget for det....

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Haha..Siden folk her inne er så skråsikker på at det er han bak sin skyld, ut i fra en enkel forklaring. Det TS skriver er inntrykket hans, men hva om det er en annen teori og sannhet utfra motparten eller andre?

Er så og si vanskelig å klare å bråstoppe hvis bilen foran høgger i bremsen i 60 + km/t. Da skal personen bak være klar over nedbremsingen før den skjer, hvis ikke burde avstanden være drastisk lang. Situasjonen forklarer det hele litt også. Men men

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...