Kaffemann Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Dynamoen har helt plutselig sluttet å lade batteriet. Er rett og slett ingen lading. Spenningen over batteriet faller til 12V når batteriet er fulladet og motoren er på og måler 12,6-12,8 V ved hvile. Ingen lampe slår inn og forteller at den ikke lader. men lampa lyser som normalt når man slår på tenning og slukker så når man starter bilen. Har i vinter byttet børster på dynamoen når den ladet ujevnt. Byttet samtidig batteri. Har så funket perfekt i mange måneder, med lading på 14,6V. Byttet forøvrig bremseklosser foran for en uke siden. Feilen kom noen dager etter det. Tilfeldig eller kan det være noen sammenheng? Er en gammel bil, Toyota Camry V6, 1988, så vil ikke bruke for mye penger på den. Måler nesten identisk spenning på dynamo og batteri, så er ikke feil på den kabelen. Noen som har noen feilsøkingstips slik at jeg enten kan utelukke eller bekrefte at det er dynamoen som har røket? Lenke til kommentar
WD40 Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Har lignende problem på min Volvo, ladereleet er dårlig og jeg må slå knyttneven i dashbordet for at den skal begynne å lade Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 WD40: Eh... laderelet eller spenningsregulatoren som det faktisk heter står på dynamoen.... Kaffemann: Hadde du bodd i nærheten så har jeg en dynamo som er helt i orden, men du kan like godt dra til skraphandleren å få tak i en dynamo billig, du kan godt hente dynamoen fra en 2.0XLi eller 1,8XL av samme årgangen. Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Enten spenningsregulator eller likeretterbro, etter hva jeg ser av diverse skjema google hostet opp. Spenningsregulator BRUKER å være en grei affære å skifte, likeretterbro er ikke så greit(er ok hvis du har litt elektrobakgrunn). Det enkleste(og eventuelt billigste) er nok skraphandler hvis det er mulig, som Rebel nevner, husker jeg betalte 250 for en fullt fungerende dynamo engang. Kan dog være greit å sjekke slitasje på den delen børstene ligger mot(hvis det er mulig å ta ut børster uten å måtte dele dynamoen selvsagt). Lenke til kommentar
Kaffemann Skrevet 6. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2009 Sjekket på Mekonomen med ulike Camry modeller. V6 har ulikt varenummer der på dynamoen/generatoren: V6: 20-JA1164IR 2.0XLi: 20-JA161IR 2.0gli: 20-JA161IR 2.2xl 1992-96: 20-JA161IR Så er du sikker på at de andre vil passe til min motor? Hvor får jeg tak i spenningsregulator og likeretterbro? Husker jeg spurte om pris på regulator hos Toyota da jeg kjøpte børstene. Husker det var altfor høy pris der. Lenke til kommentar
Kaffemann Skrevet 6. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2009 Sjekket bilder på e-bay og de fleste til Camry, Celica og noen andre modeller så helt like ut. Så blir sikkert ikke noe problem å finne en på hoggeren til mandagen da. Dumt de ikke har åpent i helgene. Lenke til kommentar
Kaffemann Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2009 Slik ser den ut. Noen i Vestfold som har en slik en til salgs så jeg kunne fått den i dag? Lenke til kommentar
saskansen Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 det kan jo være jordingen av dynamoen og da.......hva måler du mellom B+ kontakten på dynamoen og godset på dynamohuset? og hva måler du mellom godset på dynamohuset og minuspolen på batteriet? begge deler når bilen går...... Lenke til kommentar
Volvo_240 Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Tror du kan bruke en standard Bosch dynamo. Enkelt å få tak i. Du må bare bytte drivhjulet. Likeretterbrua på denne mener jeg sitter utenpå viss jeg ikke tar helt feil. Ser ut som en rund Porselens klump med metall vinger. Denne skal i såfall være festet med 2 skruer, og være kobblet til med 2 ledninger på baksiden. (Kabelsko) Kan blåses ren med trykkluft, og gjerne litt elektronikkrens. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå