Gå til innhold

Olympus E-P1 på vei?

Anbefalte innlegg

Bortsett fra dette ser kameraet dog veldig bra ut. Ettersom jeg foretrekker å unngå blits samtidig som jeg tar mye innebilder, er både IS i huset og overraskende bra ytelse på iso 1600 og 3200 kjærkomment. Med M-adapter, noctilux f/0,95, IS og ISO 1600 begynner vi vel å snakke..:-) (Forutsatt at IS funker med adapteroptikk, selvsagt).

50mm med 2,0x crop-faktor høres alt for smalt ut for innebilder. Da synes jeg 17mm f2,8 (avbildet) høres mye mer fristende ut. (Evt. Adapter + Panasonic 25mm f/1,4 eller Sigma 30mm f/1,4 hvis man godtar at kameraet blir veldig stort og framtungt med noe sånt frempå.)

For ikke å snakke om prisen.. (Noctiluxen koster ~90 000 kr, mens 17mm f/2,8 tipper jeg kommer på 2-3 tusenlapper)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
50mm med 2,0x crop-faktor høres alt for smalt ut for innebilder. Da synes jeg 17mm f2,8 (avbildet) høres mye mer fristende ut. (Evt. Adapter + Panasonic 25mm f/1,4 eller Sigma 30mm f/1,4 hvis man godtar at kameraet blir veldig stort og framtungt med noe sånt frempå.)

For ikke å snakke om prisen.. (Noctiluxen koster ~90 000 kr, mens 17mm f/2,8 tipper jeg kommer på 2-3 tusenlapper)

Jeg burde vel lagt til at dette ikke var et seriøst oppsettalternativ - det var kun ment å illustrere mulighetene for å ta gode bilder i dårlig lys.:-)

Uansett tror jeg panasonics 17mm f/1.7 kan vise seg å bli et bra kompromiss når den kommer. Liten størrelse, mye mer lyssterk enn olympusen og forhåpentlig ikke altfor dyr. I forhold til noctiluxen blir den i alle fall grisebillig.:-) Vanlig SLR-optikk er jeg litt mer skeptisk til, da det - i alle fall for meg - ville ødelegge litt av sjarmen ved den kompakte størrelsen.

Lenke til kommentar
Uansett tror jeg panasonics 17mm f/1.7 kan vise seg å bli et bra kompromiss når den kommer. Liten størrelse, mye mer lyssterk enn olympusen og forhåpentlig ikke altfor dyr. I forhold til noctiluxen blir den i alle fall grisebillig.:-) Vanlig SLR-optikk er jeg litt mer skeptisk til, da det - i alle fall for meg - ville ødelegge litt av sjarmen ved den kompakte størrelsen.

Helt enig, Panasonic har valgt å lage den uten stabilisering og dermed blir den ennå mer interessant sammne med Olympus enn på G1 og GH1. Men ut fra prisene Panasonic har kjørt på sine objektiver hittil er jeg redd den ikke blir spesielt billig.

Lenke til kommentar

Blir spennende å få ta på den når den kommer i butikken.

Ser ut som vi kan vente oss veldig bra bildekvalitet. Eneste spørsmålet er jo hvordan fokus funker. Om det er for tregt blir jeg sur.

Men. Etter det jeg har forstått så er det mere på vei. Aner ikke tidsperspektivet på det men jeg tror Olympus også kommer med en mere påkostet versjon.

Antagelig blir den litt større og med skikkelig søker. Antagelig noe som kan kunne lokke de som vurderer M8.

Lenke til kommentar

Nå er 106 eksempelbilder fra E-P1 lagt ut i galleriet, her. Alle er JPG rett fra kamera med firmware v1.0, og nesten alle er tatt med 17mm f/2.8 på auto-ISO, men på noen er det brukt ISO 100 (siden auto-ISO dekker 200-1600 som standard). De fleste har sRGB som fargerom, men noen har AdobeRGB. Vi har også råfilene, men i skrivende stund har vi ikke noe som kan lese dem.

PS!

Vi kommer selvsagt også med en hand-on preview før helgen.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Hmm - kanskje kategorien skulle endre navn til "Kamera med utskiftbar optikk - digitalt"? ;)

Men - hadde vært veldig veldig interessant om det kom flere konverteringsringer til mFT - en kompis har et gammelt Contax G2 kit (sånn cirka som dette, i alle fall) - hvor kult hadde det ikke vært å brukt Contax G-optikk på en E-P1? :)

Litt sikling etter dette også andre steder på nettet, ser jeg..

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
"Speilrefleks og andre systemkameraer", kanskje? :)

+1 - Ikke alle som vet hva et systemkamera er - akkurat som at ikke alle vet at småformat og fullformat er det samme. "Småbildsformat" er en tilsvarende term som er bedre etablert i Sverige enn i Norge.

Ahem. ..Men antar at kategorien "Speilrefleks - digitalt" er ment å dekke systemkameraer generelt, herunder også E-P1. :)

Lenke til kommentar

Kan jeg få lov til å påpeke at jeg bare poengterte at "systemkamera" er et bedre uttrykk enn, "Kamera med utskiftbar optikk"? Jeg sa ikke en døyt om hva jeg mener forumet skal hete.

Det er ærlig talt heller en sak for tilbakemeldingsforumet.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Det er nok bare shoppet. Men det hadde definitivt vært sweet.

Et problem med en fast rammesøker er forøvrig at den må tilpasses flere objektiver.

'shopperen så nok for seg en elektronisk søker der tenker jeg.

Blitsen han skisserer der, forøvrig, er den samme som på L1/LC1/Digilux2/Digilux3, som er gjennomført genial. Bare at han har gjort den enda mer genial ved at den kan brukes "upoppet" også, dersom man har et lite objektiv.

Lenke til kommentar

Han skriver jo selv at han bare har fikset bilde selv, men jeg synes det var bra laget, og da tenker jeg på å inkludere søker og blits. Tror nok veldig mange hadde ønsket seg en søker og blits innebygd selv om kameraet hadde blitt litt større.

Edit: Lenger nede i tråden vises det et bilde av Nikon P60 som har elektronisk søker i kamera som er ennå mindre.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=32172841

Endret av se#
Lenke til kommentar
Er en del støy på høy ISO, spesielt i skyggene, men det er ikke noe banding, selv på 6400, og det er, utvilsomt, svært imponerende.

Det er ikke banding på E-30 og E-620 heller. Og det synes jeg er en ganske så viktig forbedring.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...