Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Et raskt spørsmål angående friksjon


Anbefalte innlegg

OK, har konstruert denne oppgaven:

 

Ole skal dra en 20 kilos boks opp et skråplan.

 

Skråplanet er formet som en rettvinklet trekant, og hypotenusen (som er plattformen boksen dras oppover) er 5,6 meter lang.

 

Arbeidet skal være på 500 nm, eller 500 J om du vil. Dette fordi svaret skal kunne relateres til en annen oppgave jeg har laget. Derfor har jeg kommer fram til at n= 89,2.

 

Men jeg vil gjøre oppgaven enda ett hakk mer avansert. Her kommer friksjon inn.

 

Jeg har brukt 0,6 som friksjonstall, og formelen ser slik ut R= (friksjonstegnet) * N

 

R= 0,6*89,2= 53,52.

 

Hva heter målenheten for svaret, og hvordan skal jeg bruke svaret i oppgaven? Skal jeg rett og slett bare gjøre dette: 89,2 - 53,52?

 

Takker for hjelp på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreløpig har du litt diffus framstilling, slik at jeg ser det vanskelig for oss å hjelpe til fullstendig i oppgaven. Siden du har tydeliggjort at det totalet arbeidet skal være på 500 J og at friksjon skal tas med i vurderingen, vil totalkraften måtte overvinne både friksjonskraft og tyngdekraft. Skal boksen ha en hastighet på toppen? Det ville også vært fint om du kunne oppgitt stigningsvinkel for sikkerhetsskyld i tilfelle du har regnet normalkraften feil.

 

Måleenheten for svaret bør du ikke være noe i tvil om, - krefter måles i Newton i SI-systemet.

Lenke til kommentar

Sorry, min feil. Men vinkelen på trekanten har da ikke noe å si her? eneste grunnen til at jeg brukte rettvinklet trekant, var for å kunne bruke ytagoras' læresetning.

kat^2+kat^2=hyp^2

2,5^2+5^2=31,25

Kvadratroten av 31,25= 5,59. Jeg har brukt 5,6 m. Målene i trekanten er da:

 

AB=5 m.

AC=2,5m.

BC=5,6 m.

 

Jeg skal relatere denne oppgaven til en anne, hvor Ole løftet opp boksen rett opp. Jeg har ikke brukt friksjon her.

 

200n * 2,5m= 500 nm

 

 

Vi kan si at stigningsvinkelen er 45 grader, ettersom jeg vil unngå 30, 60, 90-trekanten.

Derfor lager jeg et skråplan, hvor arbeided blir det samme, men strekningen blirlengre, amtidig som Ole bruker mindre kraft.

 

Edit: Ja, jeg går i 10. Dette er altså ikke pensum? Ser nå hvorfor Fredrikern spør etter vinkel. Sorry, jeg har ikke mye peiling på trigonometri.

Endret av Dark_Nemesis
Lenke til kommentar
Edit: Ja, jeg går i 10. Dette er altså ikke pensum? Ser nå hvorfor Fredrikern spør etter vinkel. Sorry, jeg har ikke mye peiling på trigonometri.

 

Det går uten hvis du bruker f.eks. en 30-60-90-trekant eller 45-45-90-trekant, der forholdet mellom sidene er kjent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...