Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan man bli ufør av øresus ?

Gjest *gjest*tor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har dem ikke kommet lenger på korskningen av tinnitus borti usa, og operer med vellykket resultat?

Per dags dato er det helt umulig å erstatte de ødelagte hårcellene i sneglehuset (som kjennetegnes ved permanent og uhelbredelig øresus).

Men forskning på stamceller går jo fantastisk raskt, og flere biokjemikere og cellebiologer snakker indirekte om at potensielle behandlinger bare skal være noen år unna (3-6 år).

Dette virker fornuftig, da det amerikanske forsvaret allerede har en fireårs-plan introdusert i 2008 om å faktisk klare å reprodusere enkelte kroppsdeler (mindre avanserte) innen 2012 i en prosess hvor man ønsker å gi vansiret krigsveteraner livsfunksjonen tilbake. Hvis de kan gjenskape en biologisk nese eller øre innen 2012, vil cellehår i øret bare være noen år unna (som er en del mer avansert).

Hvor tilgjengelig og dyrt dette blir, er jo en helt annen sak.

Endret av dicktator
Lenke til kommentar

Har dem ikke kommet lenger på korskningen av tinnitus borti usa, og operer med vellykket resultat?

Per dags dato er det helt umulig å erstatte de ødelagte hårcellene i sneglehuset (som kjennetegnes ved permanent og uhelbredelig øresus).

Men forskning på stamceller går jo fantastisk raskt, og flere biokjemikere og cellebiologer snakker indirekte om at potensielle behandlinger bare skal være noen år unna (3-6 år).

Dette virker fornuftig, da det amerikanske forsvaret allerede har en fireårs-plan introdusert i 2008 om å faktisk klare å reprodusere enkelte kroppsdeler (mindre avanserte) innen 2012 i en prosess hvor man ønsker å gi vansiret krigsveteraner livsfunksjonen tilbake. Hvis de kan gjenskape en biologisk nese eller øre innen 2012, vil cellehår i øret bare være noen år unna (som er en del mer avansert).

Hvor tilgjengelig og dyrt dette blir, er jo en helt annen sak.

Med andre ord. Fremdeles noen år til med "lyd" på øret:(

Lenke til kommentar

Syns egentlig det spørsmålet bare er morsomt. ("Kan man bli ufør av øresus ?")

Det kommer helt ann på hvilken person man er. Hvordan man takler utfordringer. Alder. Mental tilstand. Er en så pass kompleks sak.

Er det folk med tinnitus her inne forresten...eller kun personer som er redd for å få det...

Endret av Krankenstein
Lenke til kommentar

Nå er det jo forskjellige grader av tinnitus og da.

Ja glemte den biten. Selvsagt. Man har forskjellige lyder. Og ikke minst forskjellig volum på disse lydene. Akkurat det som gjør saken så vrien og uforståelig for alle andre som ikke har dette problemet. Mangen som sier de har en lyd på øre av og til. Kommer og går. Det er bare naturlig. Vi skal høre det en gang i ny og ne. Helt vanlig. Men når samme lyden aldri forsvinner,og er der hele tiden, da er saken litt anderledes.

Lenke til kommentar

Jeg har tinnitus, men heldigvis ikke i en plagende grad, utover at jeg kan høre det når det blir helt stille, f.eks på natten.

Det er også et problem når jeg skal måle hørselen, da jeg ikke hører forskjell på pipetonene og øresusen.

Men det er jo to ikke-saker, det som derimot er et problem er at det noen ganger slår til så hardt at jeg refleksivt kan bøye meg og holde for øret det skjer på.

Jeg er glad det skjer veldig sjeldent, men om det er folk som har det så kraftig konstant, så kan jeg garantere at de ikke kan jobbe.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Alt i alt så er det ingen metoder som kan ta bort tinnitusen, er det vel?

Dag 123 er det noen spesifikke metoder du tenker på, og hva er dem?

Dette er ikke mitt spesialfelt, men det er ulike metoder for å redusere plagene ved Tinnitus, og det er bl.a. kurs drevet av det offentlige for å mestre belastningen ved øresusen.

Det er etter det jeg vet, ingen metode å ta vekk øresusen. Den skyldes jo ofte en skade, som regel ikke kan repareres.

Dag

Finnes ingen kur mot øresus. Skal det komme en kur, må en ressurssterk person som f.eks Røkke få samme plagen..

kja.. tror det er rimelig mangen ressurssterke personer som har øresus....

ref : http://en.wikipedia.org/wiki/Tinnitus#Notable_individuals

Lenke til kommentar

Etter en arbeidsulykke fikk jeg tinnitus, merket ikke at jeg hadde det før jeg begynte på nedtrapping av smertestillende.

Mine erfaringer er at massasje av nakke og rygg hjelper på litt for jo mer stiv jeg er i nakken jo høyere piper det.

Leste noe om at dårlig blodsirkulasjon i øre regionen kan skape slikt.

Men man er ikke lett å vite hva man skal tro på.

Dette er min erfaring og jeg har en konstant jevn piping.

Ellers kan man jo fylle seg med smertestillende men dette ser jeg på et ikke tema uten at det er så gale at mann "nesten" ikke orker mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

ser at noen blir ufør av 'bare' tinnitus, dette er nok nok ene og alene en årsak hvor i landet du kommer fra, der du søker, jeg søkte uføretrygd i 2009 men har fått 3 avslag siden da, det er ikke nokk med;: Arbeidsulykker 04/05. Der jeg har fått konstantert, extremtinitus, store nakke,rygg,skulderplager,nerver i klemme i nakkehvirvel, hukomelsessvikt, hodepine, nesten daglig, og da sterkt nesatt livskvalitet, og i tillegg har jeg konstatert adhd. Iflg nav er dette ikke nok, fordi jeg er ung kun 49 år og har ett hav igjen i arbeidslivet som de sier, og ser jo så kjekk og opplagt ut, så nå har jeg fått depresjoner også, samt at jeg drikker alkohol hvær kveld for å få sove, så når vi plusser på depresjon og alkolisme, bør jeg kansje få en avklaring, faktisk ett helvete å leve akkurat nå, skulle ønske de bestemennde parter hadde fått prøve dette, feks å leve på ventelønn 10.000 prmnd, når du er vant med 35.000, prøv å betale feks barnebidrag med dette, vell jeg er heldigere en hværmansen, siden jeg hadde ett godt oppspart fond for krisetider, vell etter å ha levd på småpenger siden 09 så begynner det å bli tynt i rekkene, ja litt syting må man kunne gjøre og

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...