Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan man bli ufør av øresus ?

Gjest *gjest*tor

Anbefalte innlegg

Gjest *gjest*tor

Hei,

Jeg sliter med øresus plager. Har hatt det i årevis etter et høyt smell for mange år siden, men det siste året har plagene blitt værre. Det er av en sånn art at jeg til tider har store konsentrasjonsvansker, og en del hodepine. Jeg kan også til tider ha en del smerter i øret, men det er ikke noe som går utover arbeidet.

Jeg jobber forsåvidt på et kontor, hvor miljøet er relativt stille, og dermed blir øresusen mer plagsom en den ellers er i andre situasjoner. Nå er jo øresus, foruten å være en ekstrem plage, ikke noe som går direkte utover fysiske forutsetninger for å arbeide, selv om konsentrasjonsvansker til tider gjør arbeidet mitt en god del mindre effektivt.

Jeg har ikke undersøkt så mye rundt temaet, rett og slett fordi jeg ikke har hatt lyst at dette skal være aktuelt for min del. Men jeg lurer rett og slett på om øresus er grunn til å kunne bli ufør ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan snakke med fastlegen din, sa kan han fastsette at du ikke er i stand til a arbeide.

Trygd etc kan gis til alle som har et handikapp sa stort at de blir deklarert ufore, uansett hvilken sykdom det er.

Snakk også med forsikringsselskapet ditt, det er mulig du har krav på en erstatningssum hvis denne øresusen gjør deg delvis ufør. Kanskje du burde søke på en annen jobb utenfor stille kontorlandskap....

Lenke til kommentar

Når TS spør om man kan bli ufør av øresus, antar jeg at han ikke spør om man kan bli invalid av øresus, men om han har rett til uføretrygd pga øresus. Det kan han ha, men uføretrygd avgjøres individuelt i hver enkelt sak når det gjelder denne typen plager.

Uføretrygd kan en person ha rett på dersom skade, sykdom eller lyte gjør at vedkommende ikke kan stå i vanlig inntektsgivende arbeid. Uføregraden må være over 50% for å få tilkjent slik trygd. Som regel må personen ha forsøkt behandling for sine plager, og behandlingen må ikke ha ført frem til bedring. Det er i dag visse tiltak en kan sette inn mot øresus, som kan bedre tilstanden.

Fremgangsmåten for å få uføretrygd er at den som mener seg berettiget tar kontakt med NAV og setter frem krav om (søker) uføretrygd. NAV vil så innhente helseopplysninger fra den eller de som kjenner søkeren, ofte en spesialist, for så å avgjøre om vedkommende oppfyller kravene til uføretrygd. Det hender at NAV krever at søkeren skal la seg undersøke av en spesialist NAV har plukket ut.

De siste årene har en mer gått vekk fra ordningen med permanent uføretrygd, og heller tilkjent tidsavgrensede tygdeytelser.

Hvis du ikke har prøvd behandling for øresusen din, og heller ikke har prøvd omskolering (attføring), ville jeg anta at du ikke fikk gjennom kravet om uføretrygd. Men ingen ting hindrer deg fra å søke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Når TS spør om man kan bli ufør av øresus, antar jeg at han ikke spør om man kan bli invalid av øresus, men om han har rett til uføretrygd pga øresus.

Hvis dette var en kommentar til mitt innlegg må man ikke bli invalid eller 100% arbeidsufør for å kunne få erstatning av ett forsikringsselskap på helseforsikringen.

Lenke til kommentar
Gjest *gjest*tor

Takker for mange gode svar! Mye av det jeg lurte på ble oppklart nå.

@Dag1234, det stemmer som du sier. Det jeg tenkte på var om øresus gjør meg berettiget på en slik støtte. Spesielt i den forbindelse at en slik plage ikke er noe fysisk hinder for å utføre det meste av arbeid. Så hvordan NAV forholder seg til slike "psykiske" plager var litt interessant å vite litt om.

Jeg har tenkt en god stund på å gjøre noe med situasjonen min, men har ikke helt visst hvor jeg skal begynne. Kommer nok til å se etter andre typer jobber fremover, selv om jeg egentlig liker jobben jeg har nå ganske godt. Så regner jeg med at jeg tar en tur til legen en dag, og diskuterer hva som blir best å gjøre for meg fremover. Siden problemene har blitt værre i det siste, blir det nok en tur til ønh-spesialist igjen. Hvis det finnes noen gode behandlingsmåter, så prøver jeg såklart det meste før jeg vurderer andre alternativer. Fra før hadde jeg slått meg til ro med at det ikke var noen behandling for slike plager, og når øresusen ikke var like fremtredende hadde jeg vent med fint til å leve med det. Men livet går jo ikke alltid som man vil..akk og ve.

@nasciboy: Jeg har faktisk egen helse forsikring gjennom jobben. Eneste er at denne plagen oppsto lenge før jeg tegna forsikring, så at jeg får noe igjen på den eller heller lite sannsynlig vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Hei,

Jeg sliter med øresus plager. Har hatt det i årevis etter et høyt smell for mange år siden, men det siste året har plagene blitt værre. Det er av en sånn art at jeg til tider har store konsentrasjonsvansker, og en del hodepine. Jeg kan også til tider ha en del smerter i øret, men det er ikke noe som går utover arbeidet.

Jeg jobber forsåvidt på et kontor, hvor miljøet er relativt stille, og dermed blir øresusen mer plagsom en den ellers er i andre situasjoner. Nå er jo øresus, foruten å være en ekstrem plage, ikke noe som går direkte utover fysiske forutsetninger for å arbeide, selv om konsentrasjonsvansker til tider gjør arbeidet mitt en god del mindre effektivt.

Jeg har ikke undersøkt så mye rundt temaet, rett og slett fordi jeg ikke har hatt lyst at dette skal være aktuelt for min del. Men jeg lurer rett og slett på om øresus er grunn til å kunne bli ufør ?

Hei.

Jeg er veldig overrasket over holdningen din. Du har hatt øresus i årevis, og alt du tenker på er uføretrygd?

Øresus, hodepine, konsentrasjonsvansker, smerter rundt ørene osv..

Her mitt råd: Ta kontakt med fastlegen din og ber om en henvendelse til nervolog.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Gjest *gjest*tor
Hei,

Hei.

Jeg er veldig overrasket over holdningen din. Du har hatt øresus i årevis, og alt du tenker på er uføretrygd?

Her mitt råd: Ta kontakt med fastlegen din og ber om en henvendelse til nervolog.

Som sagt ja, så har jeg hatt det lenge, men det er ikke før det siste året nå det har blitt skikkelig ille. Hadde ikke øresusen økt i styrke, så hadde det ikke vært noe større problem enn det jeg alltid har hatt.

Holdningen min er langt ifra det du beskriver. Trygd er vel det siste jeg har lyst på. Jeg har idag en veldig god jobb, og har en ganske så god lønn, og ønsker i utgangspuntet å fortsette å jobbe der jeg gjør. Men når øresus plager, i tillegg til en del ryggplager gjør hverdagen så sur at jeg gruer meg til hver eneste arbeidsdag, så har jeg innsett at jeg må gjøre noen forandringer.

Så inntil jeg finner noe annet som passer bedre for meg, så er jeg åpen for trygdestøtte. Trodde uansett at det var dette som var poenget med ordningen, selv om det sikkert finnes folk som har det værre enn meg også, men det er ikke alltid noen god trøst..

Lenke til kommentar

Jeg ville tro du ikke ville få innvilget uføretrygd før en rekke tiltak er prøvd, og disse har vist seg å ikke være til hjelp.

Du har etter det jeg forstår ikke prøvd noe behandling for øresusen (tinnitus) din, og der er faktisk en del en kan gjøre for disse plagene. Det er ikke ofte en blir helt kvitt plagene, men mange får det mye lettere. Hva som bør gjøres varierer fra person til person, og det hender en må prøve seg litt frem før en finner noe som virker.

Det har heller ikke vært forsøkt, etter det jeg forstår, men tilrettelegging på arbeidsplassen, eventuelt annet arbeid.

Jeg tror derfor at det er en lang vei for deg før du eventuelt får innvilget noen uføretrygd, men hvis du er veldig plaget, bør du kontakte fastlegen din og be om henvisning til spesialist slik at dere sammen kan begynne på arbeidet med å utrede hva som kan være til hjelp i ditt tilfelle. Spesielt siden du skriver at du ønsker å forstette i arbeid.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Gjest *gjest*tor

Takk for utfyllende svar igjen Dag.

Jeg hadde ikke noen forhåpning om å få oppfyllt kravene uten videre jeg heller. Mest for å høre om NAV faktisk anser den type plager som "alvorlig" nok til å kvalifisere for støtte. Man vet jo aldri med NAV, siden jeg ikke vet mer enn alle vandrer historiene som jeg hører.

Men det stemmer også som du sier, at jeg ikke har gått til behandling for plagene. Egentlig mest på grunn av at de opptil nylig ikke har vært så veldig fremtredende. Når de først oppsto så var jeg hos ØNH-Spesialist (Som jeg be henvist til av fastlege), og fikk vel egentlig beskjed om at øresus ikke fantes behandling for å noe jeg måtte leve med. Så jeg slo meg vel til ro med at det ikke kan gjøres noe med.

Men jeg sjønner vel at jeg først burde ta en ny runde og oppsøke behandling.

Er det noen som vet hva slags behandling som er tilgjengelig for sånt ? Jeg har hørt om noe "motlyd" greier, som egentlig høres bra ut. Men det er vel ikke alle disse metodene som er tatt i bruk av det offentlige enda heller..

Lenke til kommentar

Det siste nye er visst motlyd, men dette kjenner jeg ikke særlig til.

Du må utredes grundig hos spesialist, mest sannsynlig øre-, nese, hals. Dette må du gjøre i samråd med fastlegen din. Når det har vært gjort det som er å gjøres med selve tinnitusen, står det ofte igjen øresus som en kan redusere ved tiltak som ikke retter seg direkte mot øresusen. Hva spesialisten velger å gjøre, kommer an på hva som kommer ut av utredningen.

Oftest er det slik at øresus øker i perioder med belastninger og stress, eller hvis personen har psykiske plager som depresjon, søvnvansker og likende. Da hjelper det som regel å behandle disse plagene eller sette inn stressreduserende tiltak.

Du skriver at du har opplevd økning i øresusen samtidig som du har hatt økte ryggplager. Da ville jeg også ha fått sett på ryggen din, og funnet ut om det er noe som kan bedre plagene du har der. Det er fordi at smerter også kan øke øresus.

Du har en vei og gå, men hvis du er heldig og kommer til en flink spesialist, vil du kunne få betydelig bedring og en klart bedre livskvalitet. Så du får stå på!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mens du venter på å komme til spesialist, er det smart å skaffe seg litt kunnskap om plagsom tinnitus. Boken "Selvhjelp ved tinnitus" forteller mye om hva som kan forårsake lyden og hvordan den kan bli plagsom. Den forteller også om behandlingsmetoder, og den er skrevet på helt vanlig og lettfattelig norsk.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest
Mens du venter på å komme til spesialist, er det smart å skaffe seg litt kunnskap om plagsom tinnitus. Boken "Selvhjelp ved tinnitus" forteller mye om hva som kan forårsake lyden og hvordan den kan bli plagsom. Den forteller også om behandlingsmetoder, og den er skrevet på helt vanlig og lettfattelig norsk.

har hørt om den ja. annbefalt av redaktørn i musikeren http://viewer.zmags.com/htmlCat/index.php?...r&pageid=37. er visst norsk

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hei.

Synes det er skremmende at mennesker uten kunnskap om øresus, og kunnskap om at denne lidelsen kan forværre seg over tid, finner på å uttale seg så idiotisk, og bagatelliserer andres problemer slik som dette. Du bør i det minste holde deg til å kommentere ting du skjønner noe av.

Minimumskravet bør være å kunne stave ordet nevrolog riktig, men jeg skjønner at dette er vanskelig for deg.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg leste innleggene først nå.. håper dere fortsatt følger med.. for jeg lurer på akkurat de samme tingene.. jeg har hatt tinnitus siden 1993. Jeg har forsøkt healing, kinesisk medisin, urter og ikke minst vært til utredning på ø-n-h i Arendal. Der har de påvist tinnitus på 86db (husker ikke frekvensen). Motlyd ville nok ikke hjelpe for min skade (Høy støy). Har fått pute med beroligende lyder og høreapparat.. sistnevnte bruker jeg litt, og det hjelper til en liten grad.. men bedre enn ingenting. Jeg har utdannet meg med tinnitus og hatt en rekke jobber. fellesnevner er at jeg har blitt utslitt så altfor tidlig og "løsningen" min har vært å bytte beitemarker.. Jeg har altså prøvd mange yrker som NAV antakeligvis vil omskolere meg til?? jeg er lærer nå, men har altså jobbet rundt forbi. Jeg tenker at ett av de største probelemene er konsentrasjonen.. Deretter er det søvnen.. og jeg kan ikke tenke meg mange yrker der du etter en tilfeldig våkenatt eller fler kan få lov til å komme litt seinere på jobb?? tror ikke slik tilrettelegging finnes.. resultatet er for min del at jeg blir sliten, utbrent (altfor fort) og ønsker å bytte jobb - igjen.. det er jo ikke akkurat slik at andre folk ser vårt handikap og vet om hvordan det føles..

Jeg ønsker selvfølgelig aller helst å jobbe, men ser ikke at det kan være mulig i lengda.. da plagene er så store.. Det er jo ikke akkurat lønnsomt å gå på trygd akkurat.. men det er vel bedre å gå 50% ufør enn å bikke under??? så jeg kommer nok etterhvert til å søke delvis ufør-trygd.. men håpet er at jeg skal klare meg litt til i jobben..

:thumbup:

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Nei jeg tror det er svært vanskelig, har selv vært utsatt for arbeidsulykke som med førte Tinnitus og en annen ulykke som medførte sterke smerter og nerveskader i skuldrer og rygg, nav avslo alt om Yrkesskader da jeg iokke hadde tegnet en spesiell forsikring gjennom nav, yrkesskadeforsikring hadde jeg tegna gjennom ett forsikringsbyrå over flere år, denne viste seg bå være 0-zero-nada- verdt- Da nav sto på sitt. ga da opp om å få det som yrkesskade noe de sa var umulig. senere nå dag jeg har vært sykemeldt og hatt arbeidsavklarings penger søkte jeg på uføretrygd, denne ble avslått, så selv om en bare har invalidiserende øresus er det ingen rett krav på at du blir ufør med tanke på nav.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Alt i alt så er det ingen metoder som kan ta bort tinnitusen, er det vel?

Dag 123 er det noen spesifikke metoder du tenker på, og hva er dem?

Lenke til kommentar

Dette er ikke mitt spesialfelt, men det er ulike metoder for å redusere plagene ved Tinnitus, og det er bl.a. kurs drevet av det offentlige for å mestre belastningen ved øresusen.

Det er etter det jeg vet, ingen metode å ta vekk øresusen. Den skyldes jo ofte en skade, som regel ikke kan repareres.

Dag

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dette er ikke mitt spesialfelt, men det er ulike metoder for å redusere plagene ved Tinnitus, og det er bl.a. kurs drevet av det offentlige for å mestre belastningen ved øresusen.

Det er etter det jeg vet, ingen metode å ta vekk øresusen. Den skyldes jo ofte en skade, som regel ikke kan repareres.

Dag

Finnes ingen kur mot øresus. Skal det komme en kur, må en ressurssterk person som f.eks Røkke få samme plagen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...