GCardinal Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Hei Etter 12 år foran PC har jeg klart å samle opp enn del ting som jeg vil ta vare på Selv om det per idag kjører på RAID og delvis i NAS - er jeg forsatt litt bekymret... Så da begynte jeg å tenke på om det finnes gode sikre løsninger for online backup der det er mulighet for 1TB med lagring? Har sett meg litt rundt og de største går ikke over 100GB. Det ser ut som man kan også bruke webhotel til dette, men hvor sikker er ei slik løsning? Lenke til kommentar
Mez Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Les nøye i reglene for webhotellet - kan tenkes det står der at man ikke kan bruke webhotell til slikt. I tillegg, sjekk at webhotellet har backup av det du legger opp, mange billige leverandører har ingen form for sikring av dataene hvis hardware blir ødelagt. Serverne burde ha RAID for best oppetid, og backup i tillegg. Jeg drifter selv en god del servere, og det jeg har gjort er å sette opp felles backupservere som har både raid og backup, på en sånn løsning kan man lett legge til 1TB+ ekstra plass enkelt og greit, men 1TB+ koster nok litt hvis du skal ha det på en god og sikker løsning. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 6. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2009 Jeg drifter selv en god del servere, og det jeg har gjort er å sette opp felles backupservere som har både raid og backup, på en sånn løsning kan man lett legge til 1TB+ ekstra plass enkelt og greit, men 1TB+ koster nok litt hvis du skal ha det på en god og sikker løsning. Joda servere er enn god alternativ, men vil ikke satse på egne servere. Men dette her ser ganske bra ut - LiveDrive Noen erfaringer? Lenke til kommentar
TeisL Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Sjekk ut dropbox. Det kan være et alternativ til backup. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 6. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2009 Sjekk ut dropbox. Det kan være et alternativ til backup. Har dropbox, de har max 100gb Lenke til kommentar
Otern Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 mozy.com betal en fast sum i måneden og last opp så mye du vil Lenke til kommentar
Werewolf85 Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Hart hørt mye bra om Amazons S3 (Simple Storage Service), kanskje verdt en titt: http://aws.amazon.com/s3/. Bruker ikke online storage selv, men om jeg skulle gjort det hadde jeg nok gått for Amazon S3. Tror det også er mulig å sende inn harddisk med filene på slik at du ikke trenger å sitte i 14 dager å laste opp 1TB. Er ikke sikker på om det siste også er tilfellet i Europa. Mvh. Werewolf85 Lenke til kommentar
Mez Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Hvor mye må man betale i året for 1TB online backup da? Lenke til kommentar
marsboer Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Jeg hadde samme problemet som deg og den beste løsningen jeg fant, i hvertfall om man ser enda mer langsiktig på dette også, er å ta en gammel pc, eventuelt kjøpe en ny og rimelige en og sette den opp hos noen andre. Deretter bruker du f.eks rsync til å ta backup over nett. Etter den første syncen (som du tar i LANet hjemme) så blir kun endringer synkronisert. Dette har fungert glimrende og med rsyncs --link-dest funksjon har jeg full backup av filserveren min 180 dager bakover i tid uten at det tar særlig mer plass en én full backup. Jeg har følgende backupscenario: 1. Debian-basert filserver med 5x1TB i RAID5. 2. Debian-basert backupserver plassert på jobb som tar backup av filserverens viktige filer og innehar et snapshot av filserveren for hver dag 180 dager bakover i tid 3. I tillegg har jeg en synkronisert kopi av aller siste backup på en annen disk i backupserveren i tilfelle primærbackupdisken ryker dersom serveren hjemme tar fullstendig kvelden (tar gjerne en uke eller to før jeg får tak i nye disker hvor det da er risikabelt å basere seg på den ene backupen på backupserveren) Dette bør være rimelig trygt i allefall. Kostnaden blir ikke mer enn noen få tusen for en ny maskin eventuelt, og backupserveren kan "arve"diskene når de blir for små i hovedmaskinen/filserveren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå