Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har utleier gjort noe ulovlig?


alfsteinar

Anbefalte innlegg

om utleier er kriminell kommer jo an på om han gjorde dette med overlegg og om han nå gjør som han bør.

Det kommer også an på hvor mange kontroller utleier har passert fra kommunen. Om leiligheten er godkjent og utleier har papirer på dette kommer man ikke noen vei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis leiligheten er godkjent for utleie har vi i det minste en spennende forklaring rundt hjørnet.

 

et soverom uten vindu og med kun en dør - er ulovlig. hvis den er godkjent, så skal den termineres NÅ! hvis det begynner å brenne, begynner hoder å rulle - ikke bare den som eventuelt ligger og sover, that is...

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar
hvis leiligheten er godkjent for utleie har vi i det minste en spennende forklaring rundt hjørnet.

 

et soverom uten vindu og med kun en dør - er ulovlig. hvis den er godkjent, så skal den termineres NÅ! hvis det begynner å brenne, begynner hoder å rulle - ikke bare den som eventuelt ligger og sover, that is...

 

Vis gjerne til hvor i lovverket det står at soverom skal ha to separate rømningsveier... Teknisk forskrift til plan- og bygningsloven, §7-27, 3. ledd sier at

"Fra branncelle skal det være minst én utgang til:

-sikkert sted, eller

-rømningsvei som har to alternative rømningsretninger som fører videre til forskjellige rømningsveier eller sikre steder. "

 

For det første; soverom er vanligvis ikke egen branncelle. For det andre, selv om det faktisk var det, så er kravet likevel oppfylt så lenge den eneste veien ut fra soverommet (gjennom døra til stua) leder videre til "rømningsvei med to alternative rømningsretninger (f.eks. utgangsdør+vindu på stue, bad eller annet rom enn soverommet) som fører videre til...sikre steder."

 

Se også denne diskusjonen. Dermed burde spørsmålet i denne tråden være lagt dødt...

Lenke til kommentar

nå gidder ikke jeg å rote og bla i lovverket, men det er ihvertfall allmennkunnskap at det ikke er lov å bruke et rom som soverom hvis man ikke har mulighet til å flykte ved evt brann.

 

det sier seg egentlig sjøl og - man tilbringer minst 6-9t daglig i rommet i uoppmerksom tilstand - begynner det å brenne blir man lett innestengt, og det betyr den sikre død. såpass har jeg fått med meg når det gjelder bygg- og brann forskrifter - at så forbannet slapt kan det ikke være.

 

 

så jeg kjøper ikke helt den regelridingen over her - ville ringt brannvesenet eller lign. samt spurt huseier om han har fått hybelen godkjent for utleie av kommunen.

Lenke til kommentar
om utleier er kriminell kommer jo an på om han gjorde dette med overlegg og om han nå gjør som han bør.

 

Nei, man er faktisk ikke kriminell selv om man gjør noe som er ulovlig. - Man er ikke kriminell før man bryter straffeloven, og dette er altså bare forskrifter.

 

-Selvsagt kan brudd på forskrifter føre til en situasjon som gjør at man kan bli dømt i følge straffeloven, men det er jo ikke tilfelle her.

 

Følger vi logikken din så er man altså kriminell dersom man kjører for fort, eller tisser i buskene når man er på byen ... :hrm:

 

Uansett så er jo ikke saken her at leietaker plutselig ble redd for å brenne inne, og derfor vil heve leiekontrakten, men at han har funnet noe nytt og leter etter noe å "ta" uteleier på slik at han slipper å betale det han skal ...

Endret av kjetilkl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
om utleier er kriminell kommer jo an på om han gjorde dette med overlegg og om han nå gjør som han bør.

 

Nei, man er faktisk ikke kriminell selv om man gjør noe som er ulovlig. - Man er ikke kriminell før man bryter straffeloven, og dette er altså bare forskrifter.

 

-Selvsagt kan brudd på forskrifter føre til en situasjon som gjør at man kan bli dømt i følge straffeloven, men det er jo ikke tilfelle her.

 

Følger vi logikken din så er man altså kriminell dersom man kjører for fort, eller tisser i buskene når man er på byen ... :hrm:

Nå bør du jo se uttalelsen min i kontekst iom at det var et svar på tiltale, men forøvrig er også mordbrann dersom utleier har gjort dette med overlegg nok til å kvalifisere for tittelen imho.

 

Uansett så er jo ikke saken her at leietaker plutselig ble redd for å brenne inne, og derfor vil heve leiekontrakten, men at han har funnet noe nytt og leter etter noe å "ta" uteleier på slik at han slipper å betale det han skal ...

Hvordan vet du det, nå som han har blitt gjort oppmerksom på farene? For å snu på flisa kan vi si at det ene førte til det andre. Og hvis dette er noe overpriset shitleilighet han måtte ta i farten, og IALLEFALL hvis utleier har spekulert i at leietaker ikke vet om brannfaren, har jeg ingen sympati for bolighaier som utnytter unge folk i en desperat situasjon.

 

Så siden jeg ikke vet mer om saken skal jeg ikke insinuere motiver til hverken leietaker ell, men det bør ikke du heller.

Lenke til kommentar
nå gidder ikke jeg å rote og bla i lovverket, men det er ihvertfall allmennkunnskap at det ikke er lov å bruke et rom som soverom hvis man ikke har mulighet til å flykte ved evt brann.

Hvorfor gidder du ikke å backe opp utsagnene dine? De som påstår noe annet enn deg har gjort det. "Allmennkunnskap" er heller ikke godt nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
om utleier er kriminell kommer jo an på om han gjorde dette med overlegg og om han nå gjør som han bør.

 

Nei, man er faktisk ikke kriminell selv om man gjør noe som er ulovlig. - Man er ikke kriminell før man bryter straffeloven, og dette er altså bare forskrifter.

 

-Selvsagt kan brudd på forskrifter føre til en situasjon som gjør at man kan bli dømt i følge straffeloven, men det er jo ikke tilfelle her.

 

Følger vi logikken din så er man altså kriminell dersom man kjører for fort, eller tisser i buskene når man er på byen ... :hrm:

 

Uansett så er jo ikke saken her at leietaker plutselig ble redd for å brenne inne, og derfor vil heve leiekontrakten, men at han har funnet noe nytt og leter etter noe å "ta" uteleier på slik at han slipper å betale det han skal ...

 

Tja... Straffeloven § 339 pkt 2. ;)

Lenke til kommentar
Man er faktisk ikke kriminell selv om man leier ut et rom som ikke tilfredsstiller forskriftene.

 

Jeg synes det har vært en god del innlegg her i det siste der folk prøver å "få noe" på den de leier hos etc. fordi man ikke ønsker å oppfylle forpliktelsene sine, som man har gått inn i med åpne øyne. Det er jo en smule bekymringsfullt synes jeg....

 

Det jeg ville gjort var å flyttet umiddelbart og sagt til huseier at du ikke turde å bo der lenger fordi det ikke var noen rømingsvei, og at du derfor rver kontrakten hevet med øyeblikkelig virkning. - Hvis han avslår dette, da er det egentlig bare å betale - synes det er litt drøyt å skulle opprette en sak mot noen som du har leid hos uten andre problemer bare for å prøve å slippe unna etpar måneders husleie.

 

Det er vel betalt depositum ved dette høve?

Lenke til kommentar
soverom SKAL ha rømningsvei

Soverom ja. Men definerer man det som en sovealkove, og den har lett adkomst til stue eller annet rom med rømningsvei, så har man vel omgått dette.

nevner trådstarter noe om sovealkove? og ja, det er nettopp fordi man bygger sovealkove, fordi det er krav til dagsbelysning, størrelse og rømningsvei osv.,

Lenke til kommentar
nå gidder ikke jeg å rote og bla i lovverket, men det er ihvertfall allmennkunnskap at det ikke er lov å bruke et rom som soverom hvis man ikke har mulighet til å flykte ved evt brann.

 

Om det er dør ut i gang som fører til minst to alternative utganger så er det muligheiter for rømming.

Er vanskelig å seie så mykje om dette utan å vite korleis bygget er.

 

@OP:

Ei skisse over planløysninga hadde vært til stor hjelp her.

Lenke til kommentar

Om det er vindu som kan åpnest ut mot Gate og det er mindre en 5 meter ned (målt fra underkarmen til plant terreng) og vinduet er minimum 50cm x 60cm som minimum 1,50m tilsammen så skal dette soverommet kunne brukast. Med forbehold om at det mindre en 15 meter fra soverrom til vindu.

 

Så med mindre at mine forutsettninger ikkje er korrekte så er ikkje dette ulovleg.

Lenke til kommentar

Vinduene kan åpnes, men er svært små og de er for høyt opp til at man kan komme seg ut gjennom dem. Helt umulig å få en voksen kropp igjennom. Rektangulærformet vinduer på 100x30-40cm. 2stk.

 

Ellers er det et stort "butikkvindu" på stua, men dette må knuses hvis man skal komme seg ut. Ellers så må man ut via døra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...