Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har utleier gjort noe ulovlig?


alfsteinar

Anbefalte innlegg

Bor for tiden i ei leilighet uten vindu på soverom. Var skeptisk til å flytte inn der, men mangel på plass å bo tvang meg.

Nå har jeg funnet en ny plass, og har selvfølgelig oppsigelsestid (3mnd) på den leiligheten jeg bor i nå.

 

Hvis utleier ikke går med på å forkorte oppsigelsestiden, vil det evt lønne seg å gå mot sak da det ikke er rømningsveier på soverom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ikke noe spesifikt krav til rømningsvei fra soverom, så nei.

 

Det som vil lønne seg er å oppføre seg som et voksent menneske og snakke vanlig med huseier. Dersom du spør pent kan det jo være at han går med på kortere oppsigelsestid. Det er også mulie å være litt aktiv selv med å finne nye leietakere som kan ta over leiligheten før oppsigelsestiden din går ut.

 

I verste fall må du bare følge den kontrakten du har skrevet under på. Men om det er et problem burde du kanskje tenkt på det før du signerte.

Lenke til kommentar

Mangler soverommet ditt totalt dører og vinduer, altså?

 

Kravet iht teknisk forskrift § 7-27 pkt 3 er minst én utgang til sikkert sted (ut i friluft, stort sett) eller rømningsvei som fører til minst to alternative utveier.

 

Manglende rømningsvei etter teknisk forskrift kan i teorien anføres som en mangel etter husleieloven § 2-17.

Lenke til kommentar

Hvis soverommet ikke har rømningsveier snakker du med utleier om at en kamerat hadde tatt det opp, du har nå blitt oppmerksom på farene om det evt. skulle brenne, og ønsker å flytte ut med en gang. Si det på en sympatisk måte, så bør han forstå. Hvis han gjør seg vrang, er det tid for plan B:

 

melde dette til brannvesen (eller whatever, du får undersøke hvem som tar seg av slike saker, men du kan jo prøve å ringe brannvesenet å spørre - de bør vite hvem du skal kontakte). og så får du et vedtak på fyren (som han antageligvis må betale bot for, siden han ikke har fulgt lovverket for utleievirksomhet - soverom SKAL ha rømningsvei).

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar
Hvis soverommet ikke har rømningsveier snakker du med utleier om at en kamerat hadde tatt det opp, du har nå blitt oppmerksom på farene om det evt. skulle brenne, og ønsker å flytte ut med en gang. Si det på en sympatisk måte, så bør han forstå. Hvis han gjør seg vrang, er det tid for plan B:

 

melde dette til brannvesen (eller whatever, du får undersøke hvem som tar seg av slike saker, men du kan jo prøve å ringe brannvesenet å spørre - de bør vite hvem du skal kontakte). og så får du et vedtak på fyren (som han antageligvis må betale bot for, siden han ikke har fulgt lovverket for utleievirksomhet - soverom SKAL ha rømningsvei).

 

Og innen de instanser som er aktuelle får lettet på ræva og gjort noe er oppsigelsestiden over ;)

Lenke til kommentar
Og innen de instanser som er aktuelle får lettet på ræva og gjort noe er oppsigelsestiden over ;)

hvis man er litt pågående og lager litt hysteri og rabalder, er det ingen brannvesen som ønsker å ha evt mordbrann på samvittigheten ;). tror det skal gå rimelig kjapt å få ordnet en telefonsamtale mellom f.eks branninspektør og hybeleier for å få de til å forklare sakens fakta.

 

hvis saken er så opplagt som trådstarter legger det frem er det bare å ta noen få bekreftet at det er ulovlig, flytte på flekken og evt. ta tilbakebetalingen gjennom forliksrådet i ettertid og si at man flyttet når man ble oppmerksom på at det var ulovlig (og hvorfor, livsfarlig), ga utleier klar beskjed (kanskje lurt å ta det skriftlig i oppsigelsen) og krever nå å få tilbakebetalt evt. depositium.

 

hvis du har satt depositium inn på dep.konto, går det vel også an å bestride utbetaling av denne til utleier med henvisning til oppsigelsesgrunn.

 

hold tunga litt rett i munnen, få ting på papir, så tror jeg det ordner seg.

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar

Hvis det ikke er dør inn til soveromet så er det ikke krav til rømningsvei/vindu, for det regnes ikke som soverom hvis det ikke er dør. Hvis soverommet har dør så er det krav til at det skal være vindu. Og vinuet skal ha en viss størrelse. Jeg husker ikke størrelsen. Men når jeg googlet litt så fant jeg ut at fri åpning skal være minimum 500mm brei og 600mm høy.

Samtidig må bredde + høyde være større enn 1500mm tilsammen.

 

Utleier har nødvendigvis ikke gjort noe ulovlig selv om det ikke er vindu. Hvis han ikke da har gitt deg inntrykk av soverommet kan brukes som soverom. Kommer an på hva som står i kontrakten.

Endret av ArildNor12
Lenke til kommentar

Det scenariet som er mest sannsynlig her er følgende:

 

Leietaker kontakter brannvesen, brannvesen kontakter huseier, huseier viser frem nødvendig dokumentasjon på at rommet er lovlig, huseier blir ekstremt vanskelig å ha med å gjøre for å slippe unna leie ut oppsigelsestiden.

 

Det enkle er som regel det beste. Snakk med huseier og hør før du begynner å slenge rundt deg med paragrafer.

Lenke til kommentar

"Hvis utleier ikke går med på å forkorte oppsigelsestiden, vil det evt lønne seg å gå mot sak da det ikke er rømningsveier på soverom? "

---------------------------------------------------------------------

Du leide vel hybelen etter å ha sett den,og NÅ skal du gå til sak pga manglende rømmingsveier ? Tror du må bite i det sure eplet,kamerat,og FØLGE kontrakten som DU undertegnet.

Og gå til sak mot ? Tror du må slutte å se på LA Law og lignende serier,funker ikke slik i Norge kameraet.Dessuten,med de behandlingstider

det er i norsk rettsvesen for tiden,så vil oppsigelsestiden utløpe lenge før saken kommer opp.

BE A MAN,og stå for de avtaler du inngår,det er det eneste riktige.

Lenke til kommentar

Norsk lov står ovenfor huseiers lover.

 

Huseiers lover skal du ikke bry deg om i det hele tatt!

 

Hun/han vet at det er kriminelt og leier ut soverom uten rømningsveier. Han kan selvfølgelig ikke stille seg over norsk lov.

 

Dette er bare en frekk måte og tyne desperate ungdommer på boligjakt i pressområder.

 

Jeg vil anbefale deg og ta kontakt med Jussbuss

 

http://www.jussbuss.no/

 

(evnt. leierboerforeningen http://www.lbf.no/)

 

som gir deg gratis profesjonell hjelp.

 

 

 

 

Husk! Huseier er en kriminell. Husk på det!

Lenke til kommentar

Såklart var jeg på befaring før jeg inngikk leiekontrakt, men var jo dessverre ikke oppmerksom på at det er påbudt med rømmningsveier på soverom. Soverommet har ei dør, som leder ut på stua. Begynner det å brenne på stua, er jeg fucked.

 

Men prøver å være høflig først, spørre om han kan korte ned oppsigelsestiden hvis jeg f.eks lar rikstv, oppvaskmaskin og adsl'en stå igjen slik at nestemann ikke behøver å tenke på dette?

 

Men har sendt utleier mail hvor jeg nettopp spør om dette.

Lenke til kommentar

ville gått rett på brannsikkerhet - det er faktisk en svært legitim grunn i seg selv til å flytte på flekken. og da skal han ikke leie ut til en til, det er direkte livsfarlih, så da rapporterer du han!

 

er ikke alltid man er oppmerksom på slikt når man leier i desperasjon, derfor er det huseiers ansvar å få boligen godkjent og sørge for at den oppfyller loven mtp. rømningsveier osv - slik er det altså i Norge!

 

sørg for å flytt på flekken og ta med deg alt. og presiser ovenfor huseier at han ikke kan leie det ut pga det ikke oppfyller forskriftene. og ved et evt uhell kan han faktisk bli dømt for mordbrann!

Lenke til kommentar

Man er faktisk ikke kriminell selv om man leier ut et rom som ikke tilfredsstiller forskriftene.

 

Jeg synes det har vært en god del innlegg her i det siste der folk prøver å "få noe" på den de leier hos etc. fordi man ikke ønsker å oppfylle forpliktelsene sine, som man har gått inn i med åpne øyne. Det er jo en smule bekymringsfullt synes jeg....

 

Det jeg ville gjort var å flyttet umiddelbart og sagt til huseier at du ikke turde å bo der lenger fordi det ikke var noen rømingsvei, og at du derfor rver kontrakten hevet med øyeblikkelig virkning. - Hvis han avslår dette, da er det egentlig bare å betale - synes det er litt drøyt å skulle opprette en sak mot noen som du har leid hos uten andre problemer bare for å prøve å slippe unna etpar måneders husleie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...