Gå til innhold

Hvordan (hvor lenge) oppbevare åpnet hermetikk ?

Anbefalte innlegg

Hvordan er greia med og oppbevare f.eks. hermetiske grønnsaker og lignende etter at man har åpnet boksen?

Går det ann og oppbevare det for senere bruk? Hvor lenge kan jeg oppbevare maten?

107752.gif

Som ett eksempel så når jeg kjøper brekkbønner så bruker jeg somregel ikke alt innholdet, kun 1/3 eller 1/2 og det hadde jo vært greit og kunne tatt vare på resten til en annen gang, men en del av grønnsakene er også av typen man ikke bruker hver dag så går det ann og oppbevare dem over tid?

63045.gif

Jeg kjøper jo chili og asparges på glass.

Ville det vært mulig og tømt restene av hermetikkboksen over på ett tomt slikt glass og oppbevart de i laken fra hermetikken?

Endret av Qumad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om det å oppbevare i andre beholdere en blikkboksene : ja selvfølgelig går det ann :) Bare husk å ta med litt lake oppi , sånn at det ikke råtner på 2 timer . Men ikke forvent noe holdbarhetstid over normalen.

Joda laken må en jo ta med, går det ann og fylle på med vann hvis det er for lite lake?

Du sier at man ikke må forvente holbarhetstid over normelen, men hva er "normalen" når man heller det over på glass i lake?

Chilien min som er i lake på glass har best før dato på 2001.07.31

Lenke til kommentar
Hvordan er greia med og oppbevare f.eks. hermetiske grønnsaker og lignende etter at man har åpnet boksen?

Går det ann og oppbevare det for senere bruk? Hvor lenge kan jeg oppbevare maten?

Etter åpning av boksen må du se på varene som ferskvare. Du har nå fått luft til å reagere med varene (inklusive laken) og det vil før eller senere medføre at varen blir dårlig.

Dekk til, lagre kjølig og mørkt er med på å øke holdbarheten når boksen er åpnet.

Lenke til kommentar

har den regelen at har enn åpnet hermetikk så kast boksen og lagre restene i en skål\glass og sett i kjøleskap..

ting som soltørkede tomater , chili, osv legger jeg gjerne i tomme tacosaus glass, med soyaolje over og i kjøleskap, de holder seg i mange uker etterpå..

Lenke til kommentar

Et par merkelig svar her, men men. Det som gjør at mat blir guffent, er at bakterier får utvikle seg. Veksten av bakterier reduseres ved at man fjerner/reduserer vekstvillkårene, som i dette tilfellet blir begrenset til å sette maten i kjøleskapet. Det er ingen magisk lake som er i hermetikkboksene, det er stort sett en svak saltløsning som har tatt smak fra produktet. Å toppe opp laken med vann vil gjerne gjøre at produktet smaker mer vassent, men det er et bedre alternativ til at det tørker inn.

Ting som allerede ligger i olje (soltørkede tomater, hvitløk, etc.) holder seg mye lengre siden bakteriene ikke får oksygen.

Generelt sett bør også produktet brukes og settes kaldt så fort som mulig. Jo lengre det står i romtemperatur (type tacobord), jo mer utvikler bakteriene seg, og jo kortere tid holder produktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...