Gå til innhold

Hvilket kamera burde jeg velge?

Anbefalte innlegg

Hei. har bare brukt et Canon ixus 900ti

men skal ha nytt til max 3000 (gjerne være brukt.)

Jeg tenkte litt sånn på nikon d40, d70 eller d60..

er d70 best av dem tre?

skal ta av natur,ski,venenr og skating og sånn

Endret av Tommy12
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er d70 best av dem tre?

Alle tre er dugelige, D70 har mindre skjerm, men bedre ergonomi, D40 er nyere og mye mindre. D60 har bedre oppløsning enn de to andre, men har øvrig de samme begrensninger som D40 - se nedenfor.

Viktigst av alt er kanskje at D70(s) har innebygd fokusmotor, som gjør at du kan benytte deg av eldre, men svært god optikk som 50/85mm f/1.8 eller f/1.4. 80-200mm f/2.8 er kanskje også attraktivt til den bruk du nevner, og vil kun funke på D70(s).

Jeg fikk ihvertfall til å ta mye bra med D70s i sin tid, til tross for en litt liten skjerm.

Lenke til kommentar

er d70 best av dem tre?

Alle tre er dugelige, D70 har mindre skjerm, men bedre ergonomi, D40 er nyere og mye mindre. D60 har bedre oppløsning enn de to andre, men har øvrig de samme begrensninger som D40 - se nedenfor.

Viktigst av alt er kanskje at D70(s) har innebygd fokusmotor, som gjør at du kan benytte deg av eldre, men svært god optikk som 50/85mm f/1.8 eller f/1.4. 80-200mm f/2.8 er kanskje også attraktivt til den bruk du nevner, og vil kun funke på D70(s).

Jeg fikk ihvertfall til å ta mye bra med D70s i sin tid, til tross for en litt liten skjerm.

bure jeg altså velge d70? .. vil helst ha best mulig bildekvalitet

Lenke til kommentar

450D har vel raskete serietagninghastighet av de nevnte kameraene,en kjekk ting hvis man tar bilder av objekter i raske bevegelser.

Men det som gir best resultat er objektivet du setter foran på kameraet,beklageligvis er kvalitet synonymt med pris.Jo dyrere jo bedre.

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt en D40, og brukt pengene du har igjen til enten en bilts (sb-400) eller et fastobjektiv (nikon 35mm f/1.8). Mulig du finner en brukt D70 billigere enn D40, men for meg ødelegger den elendige LCD-skjermen på D70; det er vanskelig å vurdere skarphet, og håpløst å zoome i bildet. D60 er nok også et bra alternativ, men jeg hadde ikke betalt noe særlig mer enn noen hundrelapper ekstra i forhold til D40. 6 megapiksler er nok for det meste, jeg har selv skrevet ut 50x70cm plakater med D40-filer.

Lenke til kommentar
å? er det ikke kamera som er dårlig da?
Ingen DSLR-kameraer på markedet er dårlige. Ett eneste (som du skal lete lenge for å finne, Sigma SD-14) er litt sært og kan by på utfordringer, men ellers gir alle knallgode bilder. Optikken er det viktigste for skikkelig bildekvalitet, dårlig optikk "ødelegger" bildene fra det beste kameraet på markedet...
Lenke til kommentar

Pga. av at du kan bytte objektiver på kameraene gjør ikke type kamera du kjøper så mye,det er objektivet du bruker som gir gode bilder.

Et bra objektiv koster fra en 3000.- og oppover til en 15000.- de ekstreme gode objektiver har ikke noen øvre grense på prisen.

Edit:har du lest denne guiden for førstegangskjøpere,der får du litt bedre innsikt i hva de forskjellige fabrikantene prioriterer i sine kameraer.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
åja.. det er fint.. noen som har erfaringer med Nikon d60 ?

Haar også sett på canon eos 450D , er det bra til ski, hopp, trampoline, skating=

:!: :!: Ja, hvorfor ikke holde deg til Canon når du allerede har brukt ixus, jeg gikk fra ixuser til EOS 400D, et kjempebra kamera, og 450 er sikkert vel så bra, og nå "strever" jeg med å lære meg 50D. Jeg mener, du er kanskje vant med software fra Canon, og den er veldig bra, og den kan du fortsette med til speilrefleksene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...