Gå til innhold

BK: Solen på vei bak vestfold

Anbefalte innlegg

Jeg syns de fleste solnedgangsbilder er fine i fargene men ellers ganske kjedlig. Og jeg skulle ut å teste mitt nye kamera og hadde sett for meg motivet i hodet selvom jeg bare viste ca hvordan det så ut der nede. Motivet jeg så for meg blei jo ikke spesielt bra av to årsaker.

1. lite skyer som ofte gir litt liv i himmelen ved solnedgang

2. Hovedmotivet var ikke helt der jeg så for meg så bilde lot seg ikke bli slik jeg ville.

Men dette bilde veit jeg selv ikke om jeg liker, blir liksom ikke enig med meg selv. Nå har jeg sett på det fra og til i ett par dager, antar jeg legger det bort å ser mer seinere. Men hva syns dere som kan fotograferingsfaget?

post-41504-1244276547_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liker motivet veldig godt!

Det som gjør at bildet, for meg, ikke kommer helt i mål skyldes;

- den kraftige vignetteringen.

- Bildet er helt tomt på høyre side.

- Solen blir for kratig (bakken blir så mørk). Skulle hatt sola bak en svak sky, eller tatt bildet akkurat i det den forsvant ned under horrisonten...

- Lukketid på noen sekuder ville dempet vannet litt, men dette krever bruk av filter i en slik situasjon...

Dette var min mening :)

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar

Exif på bildet?

Som kritikk kan jeg si at det oppleves som om det heller ned til høyre. Vet ikke om dette er rett, men oppleves iallefall slik.

Denne typen motiv er jo, som du kanskje vet, noe jeg elsker :!:

Syns du er godt på vei til å få til noe veeeeldig bra her, men akkurat dette bildet er nok ikke helt der, men et meget godt forsøk, som mangler litt motiv og en "rettere" solnedgang. Evt, filterbruk som nevnt, noe som forøvrig er noe jeg selv snart skal til med :yes:

Lenke til kommentar

Jaggu heller den nok litt til høyre, den var noe til venstre, men da fikk jeg rettet opp litt for mye og jeg så meg blind på ett eller annet :)

vignetteringen så jeg faktisk ikke før du sa det, men det var jo lite pent.

At sola er for kraftig er jeg helt enig i, den er på grensen til utbrent følge histogrammet, det plager meg mest + vignetteringen når jeg så det.

At det mangler noe på høyre side er nå sannhet det, men slikt får man ikke gjort så mye med akkurat der. NEste gang jeg skal ditt skal jeg se etter en litt annen plass med muligens flere steiner.

Noen filter skal jeg helt klart skaffe meg, jeg trodde jeg bestilte meg det, men jeg rotet litt og bestilte andre kjekke filter istedet.

Skal legge ut en redigert versjon jeg der jeg prøver å rette opp i en del av dette, men det får bli søndag kveld :)

Exif:

Blender F/10

Lukkertid 1/30

Iso 100

Takker veldig med tilbakemeldinger

Lenke til kommentar

Jeg orker ikke å gjenta alt det de andre har sagt, men det jeg vil si er at istedenfor å bruke filter her, kan du like godt blende litt opp(16/22) for å få mer dybdeskarphet og mer smooth vannoverflate. Men for meg mangler det svært litt/ingenting på høyre side...

Lenke til kommentar
Jeg orker ikke å gjenta alt det de andre har sagt, men det jeg vil si er at istedenfor å bruke filter her, kan du like godt blende litt opp(16/22) for å få mer dybdeskarphet og mer smooth vannoverflate. Men for meg mangler det svært litt/ingenting på høyre side...

... men da er vi langt inne på diffraksjons-skalaen...

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...