Ibrahim91 Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) Hei , Kunne noen hjulpet meg med denne oppgaven om kalkulasjon? Har sittet i flere timer, men sliter med å komme fram til de riktige tallene, setter stor pris på hjelp. OPPGAVE 3 TEMA PÅL&PIA FRISØR AS startet frisørsalong i saprsborg 1 des 2008. Salongen er sentralt beliggende i byens gågate. Pål og Pia nilsen arbeider selv som frisører. I tillegg har bedriften en ansatt frisør på heltid og en på deltid i 50 %. KALKULASJON: Til vask og klipp går det i gjennomsnitt med sjampo, alsam, gele o.l for kr 20 ekskl. mva. Den gjennomsnittlige timelønnen er 130 kr. I tillegg kommer sosiale kostnader på 40%. Bedriften regner i gjennomsnitt med å selge 600 klipp og vask per mnd. Bruk ellers regnskapstallene fra mai for å finne de andre kostnadene. Bedriften ønsker 40 % fortjeneste. - Utarbeid en kalkyle for vask og klipp, og begrunn valget av metode. I den siste tiden har det dukket opp to frisørsalonger som tilbyr klipp for 300 inkl. mva. - Beregn hvor lavt salongen kan gå i pris pr klipp for å møte denne konkurransen, og vurder hvilke følger dette vil kunne få for lønnsomheten til bedriften. Regnskapet til PÅL&PIA FRISØR AS viser dette resultatet for Mai 2009: Salgsinntekt, diverse varer 32 000 kr Salgsinntekt, klipp, vask, farging og lignende 270 000 kr Sum salgsinntekter 302 000 kr Varekostnad 30 000 kr Lønnskostnad 125 000 kr Avskrivning 2 000 kr Annen driftskostnad 28 000 kr Sum driftskostnader 185 000 kr Driftsresultater 117 000 kr Endret 6. juni 2009 av Ibrahim91 Lenke til kommentar
Ibrahim91 Skrevet 6. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2009 Hei , kunne noen hjulpet meg litt. Bedriften har følgende nøkkeltall for de fire første månedene i 2009.06.06 Totalkapitalrentabilitet 12,5% Egenkapitalrentabilitet før skatt 35,5% Likviditetsgrad 1 117,7% Likviditetsgrad 2 95,8% Egenkapitalprosent 26,5% Arbeidskapital 35 305 kr - Vurder bedriftens lønnsomhet, likviditet og finansiering Kan noen hjelpe meg med å vurdere lønnsomheten, likviditeten og finansieringen. håper noen kan gi litt tid å hjelpe meg i med at jeg har eksamen snart og trenger all hjelp jeg kan få Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå