Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Flere Varsellamper lyser

Anbefalte innlegg

Har en Mazda 323, 2000 modell.

I dag når jeg startet bilen og hadde begynt å kjøre, la jeg merke til at følgende lys var tent (ABS, TCS, TCS OFF, (!)).

Jeg stoppet bilen, slo av tenningen, startet bilen igjen, og lysene slukket. Men etter å ha kjørt i et par minutter så begynner plutselig de samme lysene å lyse igjen. Jeg merker ingenting til noe som kan være feil når jeg kjører.

Noen her som har vært borti noe lignendende? Eller noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TCS er vel Traction Control System? (bare vill gjetting basert på bokstavene). Isåfall tyder det veldig på at èn av sensorene for hjulhastighet foran (evt. bak dersom bilen har bakhjulsdrift/firehjulsdrift) sliter. Det bruker å være samme sensorer for både ABS og ESP/TC. Uansett er det veldig vanskelig å feilsøke dem uten feilkoden. Et verksted kan som nevnt lese ut kjapt hvilken sensor det er og dermed gjøre feilsøkingen veldig mye lettere.

Lenke til kommentar

Hadde en lignende feil på en noe eldre Mazda. Her viste det seg at likeretterbrua på dynamoen var sårlig. Dette gjorde at det kom til tider vekselspenning fra Dynamoen. Da tente flere varsellamper. Fikk noe ulyd fra radioen også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...