Gå til innhold

Problemer med Firefox på Ubuntu Netbook Remix (den finner ikke standardprogram for filer)

Anbefalte innlegg

Hei,

Vet ikke helt om jeg burde poste denne her eller i kategorien for generelle programvarespørsmål. Men nok om det. Har litt problemer med Firefox på min nye Ubuntu 9.04 (Jaunty) UNR-maskin. Det ser ut til at Firefox ikke finner de angitte standardprogrammene for å åpne filer. Har testet .pdf, .ppt og noen andre. Hvis jeg prøver å åpne en fil, eller velger "Open containing folder" får jeg beskjed om at jeg må velge et program for å få åpnet filen.

Spørsmålet er da hvordan man kan ordne dette. Er det noen som har hatt samme problem? Har prøvd å google det, men fant ikke mye spennende. Jeg har forløplig ikke prøvd meg på noen reinstall av Firefox. Det kan jo være verdt å prøve. Men isåfall, skal jeg markere de innstallere Firefox-pakkene i Synaptic Package Manager som "Removal" eller "Complete removal". Aner jo ikke hva forskjellen er. Takk for hjelp på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Programmene ligger vanligvis installert under /usr/bin. Kjør 'echo $PATH' i terminalen, det burde gi deg en pekepinn.

Når det gjelder ditt andre spørsmål om "Removal" og "Complete removal" finner du selvsagt svaret under dokumentasjonen til Synaptic: https://help.ubuntu.com/community/SynapticHowto

The Mark for Complete Removal option instructs Synaptic to remove any configuration files associated with the package as well.

Disse konfigurasjonsfilene befinner seg ofte som gjemte mapper i /home. F.eks ".mozilla" for firefox.

Lenke til kommentar

Denne firefox-"særegenheten" er i mine øyne en relativt stor bug, som det burde gjøres noe med. Det er ikke noe problem å lese standardapplikasjoner for ulike filtyper i linux, og firefox burde gjort det. Ellers kan man vel velge å åpne alle filer med nautilus? Man kan det med PCManFM ihvertfall, og da åpner den automatisk riktig program.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...