Snorre Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Hei, Vet ikke helt om jeg burde poste denne her eller i kategorien for generelle programvarespørsmål. Men nok om det. Har litt problemer med Firefox på min nye Ubuntu 9.04 (Jaunty) UNR-maskin. Det ser ut til at Firefox ikke finner de angitte standardprogrammene for å åpne filer. Har testet .pdf, .ppt og noen andre. Hvis jeg prøver å åpne en fil, eller velger "Open containing folder" får jeg beskjed om at jeg må velge et program for å få åpnet filen. Spørsmålet er da hvordan man kan ordne dette. Er det noen som har hatt samme problem? Har prøvd å google det, men fant ikke mye spennende. Jeg har forløplig ikke prøvd meg på noen reinstall av Firefox. Det kan jo være verdt å prøve. Men isåfall, skal jeg markere de innstallere Firefox-pakkene i Synaptic Package Manager som "Removal" eller "Complete removal". Aner jo ikke hva forskjellen er. Takk for hjelp på forhånd. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Programmene du skal velge ligger i /usr/bin Bare velg rett program derfra og det skal funke fint etter det Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Kan vel nevne at forskjellen på "removal" og "complete removal" (purge) er at complete tar med seg rubbel og bit av konfigfiler etc knyttet til programmet, mens removal lar dem ligge. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Programmene ligger vanligvis installert under /usr/bin. Kjør 'echo $PATH' i terminalen, det burde gi deg en pekepinn. Når det gjelder ditt andre spørsmål om "Removal" og "Complete removal" finner du selvsagt svaret under dokumentasjonen til Synaptic: https://help.ubuntu.com/community/SynapticHowto The Mark for Complete Removal option instructs Synaptic to remove any configuration files associated with the package as well. Disse konfigurasjonsfilene befinner seg ofte som gjemte mapper i /home. F.eks ".mozilla" for firefox. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Denne firefox-"særegenheten" er i mine øyne en relativt stor bug, som det burde gjøres noe med. Det er ikke noe problem å lese standardapplikasjoner for ulike filtyper i linux, og firefox burde gjort det. Ellers kan man vel velge å åpne alle filer med nautilus? Man kan det med PCManFM ihvertfall, og da åpner den automatisk riktig program. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 er det ikke bare å sette "gnome-open" som default program, da? Så fikser gnome resten.. Er ihvertfall det jeg gjør i opera.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå