Gå til innhold

Er dette et system med god balanse på ytelsen uten store flaskehalser?

Anbefalte innlegg

Hei.

Sitter med oppdrag om å bygge en spenstig maskin for en venn her, og det skulle visst være en maskin som skal være med lynrask respons, og gjerne beholde en topp ytelse selv etter en 3/4 år (vanlig Ola & Kari-bruk). Maskinen skal ikke brukes til spill på noen som helst måte per dags dato, men den skal kjøre en NEC multisync 30" skjerm fordi brukeren er glad i spenstige farger og liker bildebehandling/film osv. Personen som skal bruke maskinen er godt voksen men er bortskjemt økonomisk så han ville ha "det beste" av ytelse.

Det jeg har sett på så langt er:

-i7 CPU (men hvilken?)

-6GB DDR3 1600/2000 (Hvor stor er forskjellen om 3 år her?)

-ATI 4770 CF (det stillegående kortet)

-Intel X-25 RAID-0 (vista)

-1TB disk (7200RPM) for mellomlagring (gjerne RAID med speiling for sikkerhetens skyld)

-ANTEC P18X/19X kabinett (pga lyddempingen og god luftgjennomstrømning)

Da sitter jeg igjen med noen spørsmål her.

1. Poden til han som skal ha denne maskinen skal nok arve den når det blir kjøpt nytt engang, den må da kunne tåle en oppgradering på spillfronten uten å måtte oppgradere hele inventaret. Det bør holde å oppgradere skjermkortene siden. Kraftig (men også stillegående) strømforsyning vil vel være lurt her, men hvilken? Er grønn på det området selv.

2. Er det overkill per dags dato å bruke 4770 i CF eller er det litt lite (mtp skjermens oppløsning som denne maskinen skal brukes mot?) Fins det bedre løsninger her?

3. Trenger jeg en egen "kontroller" for Intel X-25 diskene? Eller fins det hovedkort med en god kontroller integrert? Og hvor mye forskjell vil en dedikert kontroller utgjøre?

4. Hvilket hovedkort burde jeg sette opp her for at det skal bli en god symbiose mellom komponentene?

5. Blir det noen flaskehalser med et slikt oppsett med det første og hvor vil det evt. merkes først?

6. Har ikke satt opp noe budsjett her, men er ikke ute etter å sløse penger heller, så hold ting gjerne innenfor rimelighetens grenser. Dog, er noe interessant nok er jeg åpen for forslag til andre alternativer.

7. Maskinens bruk vil primært bestå av, surfing, e-post, photoshop, generell multitasking, kommunikasjon àla msn & skype, nedlasting av div. filer på lavt nivå, ripping av musikk i høy kvalitet àla FLAC, oppkobling mot prosjektor for fremvisning av film & bilder.

*Et krav her da skal være at responsen i systemet ved disse operasjonene ikke skal minske merkbart på 3 år, derfor er det tatt i litt hardt på spesifikasjonene, men er det i det hele tatt mulig å beholde den gode ytelsen så lenge uten merkbar forskjell? (se bort fra virus etc).

På forhånd takk for alle konstruktive tilbakemeldinger :)

-Øivind-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Crossfire trengs jo strengt tatt ikke om vedkommende ikke skal spille, 4770 drar jo de fleste spillene som enkeltkort selv om du da må sette ned grafikken noen hakk. Er jo også unødvendig å kjøpe 2 stk hvis planen er å handle nytt(nye) skjermkort etterhvert.

Intel i7 920 er den eneste det er verdt å bruke penger på for øyeblikket hvis du er ute etter ytelse pr kr, klokk den opp litt når du setter opp maskina så yter den så det suser.

Angående RAM er det heller små forskjeller i reell ytelse, selv om du kan se forskjeller på throughput, jeg ville sagt gå for 1600, men usikker på hvordan det ser ut i framtiden.

Antec p18x er forøvrig et genialt valg, tror jeg har bygd 3 pcer i de selv til venner/familie nå og alle er like fornøyde.

Hovedkort får noen andre komme med, har ikke peiling :p

Lenke til kommentar
Crossfire trengs jo strengt tatt ikke om vedkommende ikke skal spille, 4770 drar jo de fleste spillene som enkeltkort selv om du da må sette ned grafikken noen hakk. Er jo også unødvendig å kjøpe 2 stk hvis planen er å handle nytt(nye) skjermkort etterhvert.

Nevnte jeg at oppløsningen dette skal kjøre daglig er 2560X1600? Det er ihvertfall oppløsningen til NEC-skjermen som blir kjøpt inn til denne maskinen.

-Øivind-

Lenke til kommentar

Med den oppløsningen kommer uansett 512 MB og HD4770 til kort. Personlig liker jeg Nvidia til denne slags system (film/redigering ol), og de yter jo like bra som AMD sine skjermkort i spill - altså hvis en ser på kroner pr ytelse.

Jeg ville kjøpt et stk GTX275 for rundt 2100,- til systemet, evt et stk GTX285 hvis du får det ned mot 2500,-. Mange vil foreslå HD4890 selvsagt og det er noe billigere enn GTX275. Diskusjoner om hvem som er est av de kommer helt sikkert - jeg mener GTX275 yter litt bedre enn HD4890 - men det varierer fra spill til spill også.

Vedkommende kjøper et nytt skjermkort når det blir behov. Dette burde holde en stund.

Dog skal det sies at for visning, redigering og film trenger du ikke mer enn et stk feks HD4770 evt GTS 250. De andre forslagene er med tanke på noe spill. Fordelen med et godt skjermkort dog, er at noe av filmredigeringen/dekodingen gjøres via skjermkortet. Nvidia har autodetekt på det. i7 er også en kraftig CPU, så det funker selv med et litt dårligere skjermkort. Litt rotete men satser på at du tok poenget.

Oppsummert: skal du ikke spille før om et år, kjøp et billig kort. Skal du spille innen et år, kjøp et dyrere kort nå for siden å kjøpe et til av samme slag. Trenger du rask dekoding så kjøp et dyrt Nvidia-kort allerede nå feks GTX275. Da har du også spillkraft umiddelbart.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar
Med den oppløsningen kommer uansett 512 MB og HD4770 til kort. Personlig liker jeg Nvidia til denne slags system (film/redigering ol), og de yter jo like bra som AMD sine skjermkort i spill - altså hvis en ser på kroner pr ytelse.

Jeg ville kjøpt et stk GTX275 for rundt 2100,- til systemet, evt et stk GTX285 hvis du får det ned mot 2500,-. Mange vil foreslå HD4890 selvsagt og det er noe billigere enn GTX275. Diskusjoner om hvem som er est av de kommer helt sikkert - jeg mener GTX275 yter litt bedre enn HD4890 - men det varierer fra spill til spill også.

Vedkommende kjøper et nytt skjermkort når det blir behov. Dette burde holde en stund.

Har selv et 4890 i min spill-boks her hjemme og kan gå god for denne ytelsen. Vil anslå den til identisk med GTX275 i 99% av operasjonene. Problemet med disse kortene er støyen de gir fra seg, og derfor lurte jeg på om 2stk 4770 (el likn.) vil gi den nødvendige ytelsen på nevnte oppløsning men da beholde et minimalt støynivå?

-Øivind-

Lenke til kommentar

Ytelsen i spill på ATI/Nvidia varierer veldig, men til redigering så er Nvidia best.

Hvilket HK?

Et stille system fortjener en skikkelig kjøler, feks Noctua U12P. (Denne passer IKKE i P193)

Velg I7 920 med D0 stepping, så klokker du den til over 3.3GHz (den er meget klokkevennlig)

Lenke til kommentar
GTX275 er bra på den fronten. Les om det her. Finner du det stille av de stille burde det være ok.

Du vandrer rundt grøten her nå :) Jeg vet dine synspunkter om GTX275 kortene (ref tidligere poster fra deg på dette kortet), men jeg vet at 4770 fins med passiv kjøling. 2 slike kort koster ca 2350 kroner (tilsvarende GTX275?), men vil 2x 4770 i CF yte tilsvarende som GTX275/HD4890 tror du? Det holder ikke at det burde gå greit, jeg må vite det med sikkerhet da det ikke blir min egen maskin og vedkommende ikke liker støy :)

-Øivind-

Ytelsen i spill på ATI/Nvidia varierer veldig, men til redigering så er Nvidia best.

Hvilket HK?

Et stille system fortjener en skikkelig kjøler, feks Noctua U12P. (Denne passer IKKE i P193)

Velg I7 920 med D0 stepping, så klokker du den til over 3.3GHz (den er meget klokkevennlig)

Overklokking er selvfølgelig aktuellt :) Skal bytte alle vifter i et evt. ANTEC kabinett med mer stillegående vifter også da jeg syns originalene bråker bittelitt for mye.

Hovedkort ja, er der jeg trenger mest hjelp tror jeg :p

Lenke til kommentar

Takker for den Ivar, var noe sånt jeg har leita etter i kveld :)Da ser det jo ut som at 2X 4770 vil gi lik ytelse som et GTX275, men uten noe støy! Det blir et stort pluss i boka når maskinen skal vurderes opp mot pris senere.

-Øivind-

Lenke til kommentar
Bare hyggelig!

Hvilket hovedkort er det du skal bruke? Hvilken PSU? Skal du klokke?

Vet ikke hvilket hovedkort som er bra eller dårlig. Har ikke kjøpt dette siden jeg kjøpte mitt ASUS P5B DLX WIFI for noen år siden så har falt av lasset der. Et godt X58 kort med passiv kjøling ser jeg for meg.

Strømforsyning leter jeg fortsatt etter. Titter litt på silentpcreview for å se hvilke som har stabile spenninger på 12v utgangene og er stillegående, men er jo en jungel :(

Kan gjerne klokke opp litt :)

-Øivind-

Lenke til kommentar

Hei

Jeg er ingen fanboy - jeg foreslår det jeg vet er best evt det jeg tror er best ut i fra hva jeg har lest.

HD4770 finnes ikke i 1GB. HD4770X2 gir en kjempeytelse ofte like god som HD4850X2 gir. HD4770 vil støye når du spiller - hvis du kjøper med vifte.

Når det er sagt så tror jeg egenetlig at 512 holder - ihvertfall er ytelsen bra på 1920X1200

Lenke til kommentar
Hei

Jeg er ingen fanboy - jeg foreslår det jeg vet er best evt det jeg tror er best ut i fra hva jeg har lest.

HD4770 finnes ikke i 1GB. HD4770X2 gir en kjempeytelse ofte like god som HD4850X2 gir. HD4770 vil støye når du spiller - hvis du kjøper med vifte.

Når det er sagt så tror jeg egenetlig at 512 holder - ihvertfall er ytelsen bra på 1920X1200

Mente ikke å kalle deg fanboy på noen måte, ikke misforstå meg :)

Men tror jeg vil gå for 4770 passivt kjølt som jeg kom over her tidligere i kveld :) Kjører 2 stk så ytelsen ikke skal bli en flaskehals der ihvertfall. Tror også 512MB holder en god stund da maskinen ikke skal spilles på med disse kortene, kun brukes til enkel bildebehandling i photoshop og slike oppgaver.

-Øivind-

Lenke til kommentar
Det kortet har et litt dårlig rykte mtp varmeutvikling.. Man kan ikke kjøre helt passivt med det, minst en vifte i kabinettet.

Apropos vifter; Stock vifter i kabinettet er som regel bråkete, bytt til Noctua NF-S12B FLX

Det er faktisk akkurat de viftene som har fått så god omtale på silentpcreview jeg har sett på, så vil bytte ut til 3 slike istedet for stock viftene ja.

ALLE X58 kort er gode? P6T er helt passivt, og det liker jeg å høre. Har hatt dårlige opplevelser tidligere med diverse hovedkort hvor SB måtte kjøles ned med en liten 5000RPM vifte, og det var ikke akkurat lydløst for å si det slik :/

P6T har jo fått en god omtale på GURU3D også, samt at jeg kjenner litt til BIOSen der fra før av om den ikke er forandret for mye fra P5B? (optimistisk kanskje)

48501GB er utelukket pga GDDR3 minne istedet for GDDR5, samt at klokkehastigheten på den er en god del lavere, men godt forslag til en stillegående løsning allikevel :)

Lenke til kommentar

Har bestilt dette i dag:

-Eizo Flexscan 30" LCD

-Antec P183

-ASUS P6T DELUXE v2

-Intel i7 950 (3,066GHz)

-HYPER X DDR3 2000MHz (3*2GB)

-Intel X-25 80GB x2

-WD 1TB CAVIAR 7200 32MB

-ATI 4870 1GB IceQ versjonen x2 (CF)

-Seasonic M12D 850WATT Silent PSU

-Noctua NHUP12 CPU (1333)

-Noctua 800RPM kabinettvifter (3 stk)

Pluss litt annet diverse som harddiskbrønner for 2,5", div. kabler osv.

Noen som har innspill til dette oppsettet mtp flaskehalser? Evt behov for ekstern kontroller for SSD-diskene istedet for å bruke hovedkortets kontroller? Forskjeller i ytelse er det sikkert, men hvor mye? Har googlet meg øm i fingrene i dag allerede uten hell på akkurat det punktet :(

-Øivind-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...