Gå til innhold

Blitz på Canon EOS 1000D

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt et Canon EOS 1000D, og fikk tips om at det var greit å ha på auto i begynnelsen til jeg ble kjent med kameraet. Når jeg har på det, og skal ta bilder, lyser blitzen så mye at mennesker jeg tar bilder av lukker øynene. Finnes det noen metode for å justere blitzen, eller er det enten av eller på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Meny -> Fane nr. 2 -> Blits komp. (blitseksponeringskompensasjon) -> Prøv å still denne ned.

Takk for tipset! Har prøvd dette, men er det meningen at dette skal fungere på den auto-innstillingen også (grønt rektangel)? Når jeg justerer hjulet til P, får jeg justert blitzen, men ser ikke ut som det har noen innvirkning så lenge jeg har på auto...

Er det noen korte blink du får rett før du skal ta bilde ?

Ja, det er noen korte blink først, når jeg trykker utløseren halvt ned. Men det er ikke de som gjør at vi lukker øynene. Det er det blinket som kommer når selve bildet blir tatt som er forstyrrende!

Lenke til kommentar
Ja, det er noen korte blink først, når jeg trykker utløseren halvt ned. Men det er ikke de som gjør at vi lukker øynene. Det er det blinket som kommer når selve bildet blir tatt som er forstyrrende!
Det er nok de første blinkene som gjør at de lukker øynene. Når det siste blinket kommer finnes det ikke noe levende vesen i verden som har responstid hurtig nok til å blunke, men det betyr ikke at de ikke blir forstyrret av det.
Lenke til kommentar

k-ryeng har helt rett, det er nok "pre flash" som gjør at motivet lukker øynene. Dette kan slås av i menyen på kameraet ditt. Se under blitsinnstillinger et sted (tror det er der men kan ta feil), der har du mulighet til å skru av "pre flash" eller eventuelt sette den slik at den kun fungerer med ekstern blits (som gjerne bruke infrared lys som hjelp til AF og det har ikke samme "øyelukkende" effekt). Sorry husker ikke helt hvor i menyen dette gjøres og har ikke manualen foran meg i øyeblikket. Men valget er der og når du skrur av "pre flash" så skal du se at motivene dine umiddelbart slutter å lukke øynene :thumbup:

Alternativt så kan du vente ett sekund eller to etter at du har fokusert til du tar bildet - da har nok de fleste åpnet øynene igjen.

Lenke til kommentar

De korte blinkene du opplever først er for hjelpe kameraet og fokusere så du får skarpe bilder.Som nevnt kan du slå det av,men kameraet kan få problemer med den automatiske fokuseringen "AF".

Hvis du bruker de fastsatte innstillingene"auto,sport,macro etc" kan du ikke justere noe ting da kameraet tar full komando,du må sette kameraet i P,AV,TV eller M for og kunne justere i menyene.

Hvis du bruker P isedenfor full auto fungerer kameraet på samme måte men du kan ta noen selvsendige valg på kameraet.

Hvis jeg ikke husker helt feil kan du omgå problemet med og sette en av customfunksjonene til "rear synk curtain" da blir du kvitt det med lukkete og røde øyner.

Hvis du bruker blits mye eller ikke er helt fornøyd med bildene du tar,ville jeg kjøpt en ekstern blits.Fordelene er mange,du får et rødt fokuseringslys i stede for blitsblinkingen det gjør at du slipper lukkete øyner og avstanden mellom blits og objektiv gjør at du også slipper røde øyner.Du kan rette blitsen i taket for og få et mykere lys/skygger,du får også ved kjøp av en ekstern blits et kraftigere blitslys som opplyser området bedre.

Og sist men ikke minst,det ser mye kulere ut med påmontert blits :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...