Gå til innhold

1920x1200 vs 1920x1080


oye

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noe som helst grunn til å kjøpe 1920x1080 når en kan få 1920x1200 til nogenlunde samme pris? Hvis ikke, hvorfor kommer de fleste nyeste skjermene i 1920x1080 nå?

 

Et 1920x1080 panel er mindre --> koster mindre å produsere --> produsenten kan fremdeles selge de med samme oppgitte tommestørrelse selv om de faktisk er mindre fysisk og pikselmessig --> produsenten tjener mer!

 

Så om du ikke ser svært mye film er det ingen grunn til ikke å velge 1920x1200. Jeg syns også websurfing og tekstbehandling er bedre på 1920x1200. Jeg syntes faktisk det var enda bedre på 4:3 skjermer! Men nå er de borte. :(

Lenke til kommentar

1920x1080 er som sagt gøy for produsentene fordi det er "full HD" (Wow!!1), og som samme størrelse diagonalt. Jeg foretrekker absolutt bedre oppløsning i høyden, og mener 1920x1200 er å foretrekke på PCen min.

 

Jeg ser egentlig ingen grunn til at spillskal være bedre på 1080, bortsett fra at det gir lavere oppløsning som igjen er lettere for skjermkortet.

Lenke til kommentar

Gitt lik ytelse på de to er 1920x1200 bedre enn 1080. Simpelthen fordi det har flere pixler = høyere oppløsning. (skjønt jeg tror de fleste ikke ville klare å se forskjell i en blindtest.)

1080 er derimot marginalt lettere for skjermkortet å tegne, det er rett.

 

Grunnen til at de lager 1080 PC skjermer er rett og slett fordi folk er dumme. De er billigere å lage, men p.g.a. markedsføring av 1080p HDTVer, så har de mye gratis reklame i "FullHD" klistermerket de kan sette på, selv om panelet i bunn og grunn er dårligere enn en 1200 skjerm (lavere pixeltetthet på samme fysiske størrelse).

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Vel ja, få hadde vært i stand til å se nøyaktig hvor mange piksler det er i høyden, men jeg vil påstå at det er temmelig lett å se om en skjerm er 16:9 eller 16:10. Jeg mener 16:9 egentlig bare gjør seg i bredskjermvideo, og for alt annet ønsker jeg en mer firkantet skjerm. 16:10 er vel et "ok" kompromiss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...