Gå til innhold

Manuell blits og lysmåling på 400D

Anbefalte innlegg

Driver og eksperimenterer med manuelle instillinger her. Har en Canon 580EX og en EOS 400D.

Jeg prøver å bruke lukkerprioritet for å bestemme lukkerhastigheten selv, og ville da helst at blits og kamera skal finne ut av resten selv. Med blitsen i E-TTL-modus klager kamera over at det er for mørkt (velger største mulige blender, blendertallet blinker). Setter jeg blitsen i manuell modus klager kamera over at det er for lyst (velger minste mulige blender, blendertallet blinker). Kjører jeg alt i manuell klarer jeg fint å få riktig eksponering, men lysmåleren påstår at det er alt for mørkt.

Hvordan skal jeg få kamera og blits til å spille på lag? Nå vil den bare eksponere riktig hvis jeg bruker P-modus, men da velges ikke høyere lukkerhastighet enn 1/60... litt i tregeste laget for actionbilder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for tips, men finner ingen slik funksjon (regner med det er en av custom-funksjonene du mener?), nærmeste jeg fant var en som heter "Flash sync in Av-mode" som setter lukkerhastigheten fast til 1/200 ved bruk av blits i Av-mode.

Lenke til kommentar
Okei, men den hjelper ikke så mye når jeg vil ha 1/500 eller raskere...

Blitsblinket er svært mye raskere enn 1/50. Når bltsen fyrer må hele lukkeren være åpen slik at blitslyset fanges av hele sensoren. Derfor er raskeste syk.hatighet i våre dager ofte 1/200 (gjelder ikke alle kameraer), tidligere var det vanlig med 1/60.

Lenke til kommentar

Jepp, er kjent med High Speed Sync og dette fungerer bra ute i dagslys når jeg bare bruker blitsen til utfyllingslys. Problemet er, som beskrevet tidligere at lysmålingen i kameraet oppfører seg merkelig. Her er noen eksempler (inne i stua, High speed sync aktivert):

- Blits i E-TTL-modus, kamera i Tv-modus: kamera påstår at det er for mørkt selv med maks blender hvis jeg vil ha lukkertid raskere enn 1/8 sekund

- Blits i manuell modus (full styrke), kamera i Tv-modus: kamera påstår at det er for lyst selv med minste blender og lukkertid på maks (1/4000 sekund)

- Blits i E-TTL-modus, kamera i P-modus, eksponeringskompensasjon satt til 0: velger lukkertid 1/60

- Blits og kamera i manuell modus: hvis jeg følger lysmålerens anbefaling får jeg ett fullstendig utbrent bilde

- Blits i E-TTL-modus, kamera i manuell, blender/lukkertid som tilfredsstiller lysmålingen: riktig eksponering, men lukkertid på 1/25 sekund

- Blits og kamera i manuell modus, blits på full styrke, maks blender og lukkertid 1/400 sekund: perfekt eksponering.

Hvorfor vil ikke kameraet utnytte blitsens kapasitet i for eksempel Tv-modus eller manuell blender/lukkertid? Er det noen slags toskete strømsparefunksjon aktivert ett sted?

Lenke til kommentar
- Blits i E-TTL-modus, kamera i manuell, blender/lukkertid som tilfredsstiller lysmålingen: riktig eksponering, men lukkertid på 1/25 sekund
Når kamera står i manuell modus, da forutsetter det at du vil bruke det naturlige lyset, og gjør sine kalkyler på grunnlag av det.

Hvorfor ikke da bruke 1/25s?

Seriøst. Les litt videre før du avviser tanken ;)

Da har du et ypperlig utgangspunkt for å balansere blitslys og naturlig lys. Nå kjenner jeg ikke Canon sin E-TTL-automatikk godt, men jeg går ut fra at den i likhet med Pentax, da styrer blitslyset slik at blitsen utjevner mørke skygger. På Pentax gir dette perfekt eksponering. Riktig brukt får jeg da knivskarp forgrunn, til tross for lav lukkertid, siden blitslyset fryser forgrunnen. Jeg forutsetter da at blits er hovedlyskilde.

Jeg går ut fra at du oppnår omtrent det samme på Canon.

Ønsker jeg litt dypere skygger (altså utfyllingsblits) bruker jeg minus-EV-komp på blitsen.

Manuell lysmåling og automatisk blits fungerer som regel bra på alle "normale" lukkertider, opp til synkroniseringshastigheten. 1/15s går som regel greit på en normal. så lenge du ikke er avhengig av skarp bakgrunn. Over synkhastigheten er det egentlig heller ikke noe i veien for å gå, men da taper du selvsagt rekkevidde på blitsen.

Denne metoden for utfyllingsblits funker forresten og som snus med innebygget blits, så lenge jeg holder meg godt nede på minussida (minus-1-2EV). Med mye minuskonpensasjon, kreves gjerne litt høyere lukkertider, siden blitslyset da blir sekundert.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Nå begynner vi endelig å nærme oss ett svar på det jeg egentlig spurte om. Jeg ser poenget ditt, men 1/25 blir ikke riktig i alle sammenhenger... hender jeg gjerne vil ha skarpe bakgrunner også. Men konklusjonen er altså, hvis jeg vil bruke blits, bestemme lukkertiden selv, og la automatikken regne ut resten, så kan ikke 400D hjelpe meg med dette? Er dette fikset i nyere/dyrere modeller? Kan en 1D mkII/IIn/III gjøre dette?

Og til sist, er det ingen som kan svare meg på hvorfor dette skjer:

- Blits i manuell modus (full styrke), kamera i Tv-modus: kamera påstår at det er for lyst selv med minste blender og lukkertid på maks (1/4000 sekund)

Hvorfor tror kamera at minste blender ikke blir mørk nok uansett lukkertid så fort jeg setter blitsen i manuell modus?

edit - det tuller like mye i blenderprioritert modus også. Setter jeg blitsen i manuell, velger kamera lukkertid på 1/4000s uansett blender (merkelig nok klager det da ikke over at det er for lyst, uansett blender)

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Nå begynner vi endelig å nærme oss ett svar på det jeg egentlig spurte om. Jeg ser poenget ditt, men 1/25 blir ikke riktig i alle sammenhenger... hender jeg gjerne vil ha skarpe bakgrunner også. Men konklusjonen er altså, hvis jeg vil bruke blits, bestemme lukkertiden selv, og la automatikken regne ut resten, så kan ikke 400D hjelpe meg med dette?
Jepp sånn er det. I hvert fall på min Pentax. Overlater jeg alt til kamera, da mister jeg kontroll over lukkeren når jeg bruker full automatikk.

Men du kan altså få tilbake en stor grad av kontroll, samtidig som kamera hjelper deg med å styre blits, hvis du bruker Manuell modus på kamera og automatikk på blitsen.

Er dette fikset i nyere/dyrere modeller? Kan en 1D mkII/IIn/III gjøre dette?

Vet ikke dikkert. Men, tror ikke det. Fordi dette er ikke noe å fikse. Dette er slik de fleste kamera er tenkt å fungere. Gir du fra deg kontrollen ved å bruke automatikk, da mister du kontrollen, enkelt og greit. Kamera er så dumt, at det tror at du er for dum, til å styre lukkeren med automatikk. Det velger som regel den lukkertida det tror er mest gunstig, nemlig synkroniseringshastigheta.

Dette er kanskje dumt, men ganske logisk egentlig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...