Gå til innhold

Dell Studio 17 - Bytte av optisk drev, lettere sagt enn gjort

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en Dell Studio 17 som det optske drevet ble ødelagt på, nesten umiddelbart etter at jeg fikk pcen.

Jeg mistenker at det er madammens Sims 2 som gjorde det, men det er bare spekulasjoner :)

Anyways, jeg kom i kontakt med Dell og deres ekstremt dårlige kundeservice og måtte både forklare problemet i detalj, samt forsøke å ignorere alvorlige skrivefeil.

Men det topper seg når jeg ser på hva det faktisk innebærer å bytte et simpelt optisk drev.

Før i tiden, under Latitude-æraen så var det bare å trykke inn en knapp, dra drevet ut, sette i ny. Plug and play. Men gjett hva som må gjøres på Studio-serien? :ph34r:

Joda, punkt 1 i brukermanualen:

http://support.euro.dell.com/support/edocs...l.htm#wp1038494

1. Følg anvisningene i Ta av håndstøtten

Greit nok, ta av håndstøtten, litt knotene, men greit nok. Så står det under denne igjen:

4. Følg anvisningene i Skjermenhet

Og da topper det ser fullstendig for meg. Det viser seg da at for å bytte et optisk drev, så må man ta av håndstøtten, demontere skjermen(!), trekke ut masse kabler og drit, bare for å komme til. Så må man deretter sette dette sammen igjen.

Dette er jo greit det for en tekniker som er relativt lommekjent med denne type pcer.

Men et optisk drev er ifølge Dell er "customer replacement part" eller hva de kaller det. Altså, en del som en kunde kan bytte selv. Og det er sinnsyke greier. Aldri i verden om en Kari Nordmann skal klare å gjøre dette her uten å møte på problemer, eller dø av nerver underveis.

Hva mener dere om saken? Jeg kontaktet Dell om dette for en god stund siden og de erkjente at det kanskje var litt merkelig, men jeg fikk den nye delen og fikk ikke tilbud om at InfoCare skulle bytte delen for meg, fordi jeg bare hadde "standard garanti" og ettersom optisk drev er av typen man kan "bytte selv" så fikk jeg ikke tilbud om det. Jeg har da ventet litt med å faktisk utføre dette byttet da jeg egentlig har kviet meg litt med å gjøre det, samt at jeg ikke bruker det optiske drevet aktivt særlig ofte. Men det dukker opp behov nå og da og da tenker jeg ofte på det.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...