Gå til innhold

Overengstelige foreldre

Anbefalte innlegg

Hvorfor har du med ett firewire-kort på maskina som du bygde fra komplett? Det er jo firewire på lydkortet, og sikker Moboet også.

AtW

Fordi det er et eget kort på HP maskinen. (Det er med Pinnacle Studio DV)

Ingen vits å sammenligne hvis man ikke sammenligner like mye ustyr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows XP

Worksuite 2003

Pinnacle Studio DV med Firewire kort

Minnekortleser

+ + Se posten min du. Hvis du kan lese

Er ikke så veldig fristende å betale for programmer man ikke trenger da, sånne bundler har jo langt mindre praktisk verdi enn teoretisk verdi.

AtW

Lenke til kommentar
Men neida.... Kjøp av varer på internett var bare tull. Det var "sikkert" samme greiene hos PSdata også. Makan til generalisering!

Hehe, kom til å tenke på da jeg skulle kjøpe videokamera for en liten stund siden... Hadde funnet et kamera til ca 13 000 på div webshopper. Tenkte jeg skulle dra innom Elkjøp og sjekke prisen der. Joda, de skulle ha den nette sum av 18 000, altså 5 lapper ekstra :o ...

Fyren bak disken lurte litt tvilende på hvor jeg hadde sett kameraet til den prisen. Jeg nevnte et par butikker på internett. "Aha, på internett ja! Det var en person her for en god stund siden og skulle kjøpe et kamera, så fant han ut at det var billigere på internett. Og han har fortsatt ikke fått det!" Forbanna idioter... Høres ut som "han som har det derre internett" bare er en svindler.

Lenke til kommentar

Windows XP

Worksuite 2003

Pinnacle Studio DV med Firewire kort

Minnekortleser

+ + Se posten min du. Hvis du kan lese

Er ikke så veldig fristende å betale for programmer man ikke trenger da, sånne bundler har jo langt mindre praktisk verdi enn teoretisk verdi.

AtW

Nei, men skal sammenligningen være rettferdig så må man det. Windows XP koster litt. Du oppfordrer kanskje til kopiering? Ikke misforstå meg. Jeg har brukt 50k på komplett de 3 siste årene, ikke fordi det er billig men fordi jeg vil ha full kontroll på hvordan min PC skal være. Jeg ville bare gjøre oppmerksom at holdningen til pris og komplett er latterlig feil.

Lenke til kommentar
Men neida.... Kjøp av varer på internett var bare tull. Det var "sikkert" samme greiene hos PSdata også. Makan til generalisering!

Hehe, kom til å tenke på da jeg skulle kjøpe videokamera for en liten stund siden... Hadde funnet et kamera til ca 13 000 på div webshopper. Tenkte jeg skulle dra innom Elkjøp og sjekke prisen der. Joda, de skulle ha den nette sum av 18 000, altså 5 lapper ekstra :o ...

Fyren bak disken lurte litt tvilende på hvor jeg hadde sett kameraet til den prisen. Jeg nevnte et par butikker på internett. "Aha, på internett ja! Det var en person her for en god stund siden og skulle kjøpe et kamera, så fant han ut at det var billigere på internett. Og han har fortsatt ikke fått det!" Forbanna idioter... Høres ut som "han som har det derre internett" bare er en svindler.

Hvis det er din lokale butikk du snakker om så er det strengt tatt ikke en Elkjøp butikk. (den bruker bare Elkjøp skilt). Tror nok du ville fått prisgaranti på andre såfremst de ikke måtte selge med tap.

Lenke til kommentar

117755 Chieftec BX Tower m/dør Sort

- Kabinett m/360W BX-03B-D-U P4 / AMD Antatt

18.07.2003 865,00 865,00

Hvorfor skal han legge så mye penger i et flott kabinett?

HP-kabinettet er IKKE sammenlignbart med dette!

Spart: 300,-

113228 Datafab USB Combo Kortleser

- Leser CF/SM/MS/MMC/SDD & Micro Drive På lager: 10-19 423,00 423,00

Hva er sansynligheten for at han faktisk TRENGER dette? Unødig fordyrelse du kan kutte vekk hos Komplett.

Spart: 423,-

108835 Microsoft Windows XP Home Edition

- Programvare Norsk OEM På lager:

100+ 905,00 905,00

115979 Microsoft Works Suite 2003 Norsk

- Programvare OEM På lager: 20-49 683,00 683,00

Det er riktig, han glemte OS, men Works er det jo en FORDEL å ikke

måtte betale for...

Spart: 683,-

113258 Pinnacle Studio DV Versjon 8

- PCI, Firewire, Retail Engelsk På lager: 6 895,00 895,00

Kan du være så søt og forklare oss HVORFOR han skal svi av 895,- for en ekstra fw-kontroller når han har lydkort med fw?

Spart: 895,-

--------------------------------------------------------------------

Totalpris bør da ligge på 8447,- hvis jeg har regnet riktig. Sjekk.

Og ikke kom og si at "Du kan jo ikke ta vekk en masse ting som er på HP-maskinen, og deretter si at det er en maken maskin!"

Jo. Så lenge dette er unødig fordyrende ekstrafunksjoner en ikke trenger

er det nettop det man kan...

DERETTER kan du forklare oss hvilket hovedkort, hvilke rambrikker, hvilken hd osv. som sitter i HP-maskinen.

Til slutt går du på Elkjøp og sammenligner skjermpriser med komplett.no

....Det er jo du som har rett...

Lenke til kommentar
Nei, men skal sammenligningen være rettferdig så må man det. Windows XP koster litt. Du oppfordrer kanskje til kopiering? Ikke misforstå meg. Jeg har brukt 50k på komplett de 3 siste årene, ikke fordi det er billig men fordi jeg vil ha full kontroll på hvordan min PC skal være. Jeg ville bare gjøre oppmerksom at holdningen til pris og komplett er latterlig feil.

Synes ikke bundler bør telle faktisk, man får jo stadig vekk med spill og slikt med lydkort og dvd-spillere og alt mulig crap, det er totalt unyttig på alle måter, jeg tar det ihvertfall aldri med i betraktningen når jeg sammenligner priser.

AtW

Lenke til kommentar
Hvis det er din lokale butikk du snakker om så er det strengt tatt ikke en Elkjøp butikk. (den bruker bare Elkjøp skilt). Tror nok du ville fått prisgaranti på andre såfremst de ikke måtte selge med tap.

Joda, det er en Elkjøp Stormarked-butikk. Tror nok ikke du har lest det som står med liten skrift i prisgarantien, det er en del forhold som må innfris, bl.a. gjelder ikke kjøp på internett. Dette ble tatt opp på TV en gang, sikkert på TV2 Hjelper Deg eller noe.

Lenke til kommentar

Bra sagt dosto, akkuratt det jeg mente! :yes:

off-topic

jeg vet ikke jeg OverLoad, men du kan jo spørre noen av moderatorene her om det er lov i følge rettningslinjene å komme med personlige fornærmelser i en saklig diskusjon, det var til og med ikke framprovosert på NOEN måte... hadde jeg vært moddis hadde jeg gitt deg "ferie", men det er jeg dessverre ikke... :(

off-topic

tillegg: office-Pakken og lignende finnes det som sagt gratis-alternativer til: www.openoffice.org f.eks...

Lenke til kommentar

Dette fell vel kanskje litt utanfor Topic, men de overlever vi vel?

Ser at det har vore ein del heftig krangling ang. Pc på Komplett og Elkjøp.

Her vart ein Hp-pc samanligna med "sett-sammen-sjølv"-pc.

Meinar at det ikkje vert heilt korrekt å samanligne sånn.

Vil referere til Komplett.no's Mai tilbud på P4 maskin.

Dette blir mei reelt da begge maskinene er konkrete tilbud fra de to butikkene. Komplett sin maskin går litt utover spesifikasjonane til Hp maskina med bla. skjerm og DVD-brenner inkl.

Prisen er og noko høgare ( 11.795), men eg meinar dei kan samanlignast dersom du tek høgde for at Hp-maskina ikkje har skjerm. (pris vert ganske lik)

Eg personlig hadde gått for Komplett's alternativ. Det er kjent at Hp sine modellar generellt er lite oppgraderingsvennlige, samt at dei er for mykje spesial-tilpassa den bruken Hp's ingeniørar har sett for seg at maskina skal brukast til. Fungerar topp dersom du held deg innanfor den ramma, men kjem litt ut på sidelinja ellers.

Oversikt

Komplett PC Pentium 4 2.4 GHz - Mai kampanje:

Videoredigerings PC med DVD Brenner

Innhold:

Avantech Midi ATX Kabinett

MSI 845PE MAX Socket 478/533 Hovedkort

Intel Pentium 4 2.53 GHz/512 KB "Northwood" CPU

Crucial 512 MB DDR PC2700 Minne.

Seagate 120GB 7200 RPM harddisk

NEC DVD Brenner - DVD+R/+RW (4X/2,4X/16X/10X/40X/12X)

Sapphire Radeon 9100 Atlantis Skjermkort med 128 MB DDR minne, DVI og TV out)

Sunsway Firewire (IEEE1394) Digitalt videoredigeringskort M7 Ulead Software ver. 5.0

10/100MBit nettverkskort

USB 2.0

Integrert lydkort med 5.1 surround

Stereo Desktop høyttalere

Sony Diskettstasjon

Trådløst Tastatur og mus

19" skjerm

Maskin leveres med 3 års på stedet garanti og fri telefonsupport. Les mer om dette her.

Software:

Microsoft Windows XP Home Norsk,

Microsoft Work Suite 2003

Software for DVD og CD brenning

Lenke til kommentar

Og ikke kom og si at "Du kan jo ikke ta vekk en masse ting som er på HP-maskinen, og deretter si at det er en maken maskin!"

Så lenge diskusjonen går på pris så kan man naturligvis ikke det. Om diskusjonen hadde gått på hvor man fikk det beste og mest skreddersydde tilbudet, så kunne man gjort det, men det er nå en gang pris det disktueres. Kutter du vekk her og der så er det jo ikke lenger en prissammenligning men en sammenligning av det totale tilbudet. (noe som naturligvis er mer interessant for den som skal gjøre kjøpet, men ikke særlig relevant så lenge argumentet kun går på prisforskjellen).

Det blir jo det samme som å si at trippel-boxen med de 3 gudfaren-filmene som koster (for eksempel) 500 kroner på ekspert er dyrere enn en annen leverandør, siden du der kan kjøpe kun Gudfaren 2 til 200,- og det er den eneste filmen du er interessert i allikevel. Da har du spart 300 kroner, men du kan jo ikke sammenligne prisen på de to artiklene for det.

Lenke til kommentar

Innhold:

Sunsway Firewire (IEEE1394) Digitalt videoredigeringskort M7 Ulead Software ver. 5.0

10/100MBit nettverkskort

USB 2.0

Sony Diskettstasjon

Trådløst Tastatur og mus

19" skjerm

Maskin leveres med 3 års på stedet garanti og fri telefonsupport. Les mer om dette her.

Software:

Det var vel LITT billigere vel OverLoad... fremdeles ingen som syntes OverLoad minner litt om det "kosethl" var for netconnection.no, bare for elgkjøp? :wink:

Lenke til kommentar

<-- Klippet vekk --->

--------------------------------------------------------------------

Totalpris bør da ligge på 8447,- hvis jeg har regnet riktig. Sjekk.

DERETTER kan du forklare oss hvilket hovedkort, hvilke rambrikker, hvilken hd osv. som sitter i HP-maskinen.

Til slutt går du på Elkjøp og sammenligner skjermpriser med komplett.no

....Det er jo du som har rett...

Poeng 1. Kabinett. Valgte dette kabinettet da det er er det som er nærmest. Har selv dette og har sett HP kabinettet. HP kabinettet er nok noe penere og har Firewire og usb i front. Skulle det vært likt måtte jeg valgt et dyrere.

Poeng 2. Selvsagt trenger han ikke kortleser. Men det var vel ikke snakk om at han skulle kjøpe denne maskinen? VI sammenligner pris og det er kortlesere på HP maskinen. Denne er internt og sikkert dyrere enn den jeg valgte.

Poeng 3. Selvsagt trenger han ikke Works. Bedre å kjøpe student versjonen av OFfice XP. Men rett skal være rett så den må være med i sammenligningen.

Poeng 4. Pinnacle Studio DV leveres med firwire kort. Kortet koster bare noen kroner. Det er programvaren som koster. (Det er lov å tenke selv, sjekk komplett hvis du ikke tror meg)

Poeng 5. Jo jeg sier det. Vi sammenligner jo bare pris. Vi kan godt ta å sammeligne medion maskinen med tilsvarende hos komplett. Har aldri sagt at han skal kjøpe HP maskinen, jeg prøver bare å forklare enkelte her på forumet at de har totalt feil inntrykk av priser i butikk forhold til nett.

Ok. Kan sammeligne priser.

Billigste 17 hos elkjøp. 700,- (stikk opp på Tiller å sjekk. Så det selv forrige uke)

Hos komplett 1087. Begge ADI

22" CRT Billigste hos Komplett 7184. Elkjøp 5995. Betraktelig bedre skjerm hos Elkjøp(phillips superskjerm)

Billigste LCD hos Komplett 2452

Hos Elkjøp 2495

Vi bor jo begge i Trondheim så vi kan jo dra å sjekke ilag når det gjelder hovedkort :-)

Lenke til kommentar

Innhold:

10/100MBit nettverkskort

USB 2.0

Sony Diskettstasjon

Trådløst Tastatur og mus

19" skjerm

Software:

Det var vel LITT billigere vel OverLoad... fremdeles ingen som syntes OverLoad minner litt om det "kosethl" var for netconnection.no, bare for elgkjøp? :wink:

Litt treg du. Som jeg sier så handler jeg alt selv på Komplett. Selvsagt finner han bedre maskinoppsett på en nettbutik som passer han bedre. Men hadde de hatt akkurat samme spec på en maskin på Elkjøp så ville den vært billigere enn ditt oppsett. (stod forresten ikke noe pris) Komplett har bra avanse på sine priser.

Lenke til kommentar

Så lenge diskusjonen går på pris så kan man naturligvis ikke det. Om diskusjonen hadde gått på hvor man fikk det beste og mest skreddersydde tilbudet, så kunne man gjort det, men det er nå en gang pris det disktueres. Kutter du vekk her og der så er det jo ikke lenger en prissammenligning men en sammenligning av det totale tilbudet. (noe som naturligvis er mer interessant for den som skal gjøre kjøpet, men ikke særlig relevant så lenge argumentet kun går på prisforskjellen).

Det blir jo det samme som å si at trippel-boxen med de 3 gudfaren-filmene som koster (for eksempel) 500 kroner på ekspert er dyrere enn en annen leverandør, siden du der kan kjøpe kun Gudfaren 2 til 200,- og det er den eneste filmen du er interessert i allikevel. Da har du spart 300 kroner, men du kan jo ikke sammenligne prisen på de to artiklene for det.

Bra å se at noen skjønner det :-)

Lenke til kommentar

ferdig pc og lage-selv-pc (eller bygget fra web shop) kan ikke

sammenlignes. på en ferdig pc får du med masse dill dall som du ikke

har bruk for. det du ikke har bruk for kan du ikke ta med i summen

når du skal bygge pc. skjønner ikke at dette kan være en diskusjon.

Lenke til kommentar
ferdig pc og lage-selv-pc (eller bygget fra web shop) kan ikke

sammenlignes. på en ferdig pc får du med masse dill dall som du ikke

har bruk for. det du ikke har bruk for kan du ikke ta med i summen

når du skal bygge pc. skjønner ikke at dette kan være en diskusjon.

Prøv å les tråden før du uttaler deg. Jeg bare poengterer at Elkjøp er billiger enn Komplett på samme ustyr. Det du sier er at en merce og lada kan prissamenlignes fordi mercen har mye utstyr du ikke har bruk for. Selvsagt når man sammenligner pris må samme utstyr være med. Det burde alle skjønne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...