Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Kan først begynne med at jeg ikke har snøring på stativer. Har tatt litt for lett på hvor viktig et godt stativ er så langt. Har et skambillig stativ fra elkjøp, men det spinkle greiene trenger jeg å bytte ut. Trenger altså et stativ som jeg kan ha med meg ute på reise, gjerne slenge bakpå sekken el.l. Ser for meg at det ikke er så altfor stort, og ikke veier et tonn heller ? Jeg bruker det stort sett kun til å holde kameraet stabilt for lengre lukketider, ikke noe panorama eller slikt. Så.. - Har jeg hørt om noe "Quick release" feste, og det hørtes utrolig praktisk ut ? - Kulehode vs. det jeg antakelig har allerede. Er det noe å gå for ? - Finnes det noe som gjør det enkelt å snu kameraet på siden uten for mye stress ? - Er karbon tingen å gå for hvis det ikke skal veie for mye, eller funker annet også ? Har et Nikon D300 med "reiseobjektivet" 18-200. Det veier litt da (alt etter som), så hadde vært fint med et stativ som holdt det tålelig bra på plass. Noen av dere som drar utstyret med dere som har noen gode tips til stativ som kan funke for meg ? =) Takk. Lenke til kommentar
arela Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Det mye selvmotsigende når en skal velge stativ. Selv har jeg et 3 delt manfrotto karbonstativ (CF3 husker jeg rett). Men - på toppen har jeg et styggtungt kulehode :!: Manfrotto 468RC0. Når jeg henger fotosekken under stativet, så er det stødig, selv med kamera og tungt teleobjektiv. 3 delt skal være mer stødig enn tilsvarende 4 delt. 3 delt blir lengre sammensatt, og dermed ikke så transportabelt. Med karbon sparer du like mye vekt som myntene i lomma di veier Jeg liker kulehode, men det finnes quik release plater for andre typer hoder også, så det er egentlig fritt valg. Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) "Noen av dere som drar utstyret med dere som har noen gode tips til stativ som kan funke for meg ?" En (tekstil-) pose halvfull av erter/bønner/ris er fin å legge kameraet på. Posen legger du oppå noe (stein, bord, bil, hva-som-helst) for å komme høyt nok. Det er stødigere en ethvert stativ under 2000,- kroner og 4 kg. En annen klassisk løsning er . På min hjemmesnekra utgave er nedre delen en liten flat trefjøl som jeg ruller tråden opp på, slik at jeg slipper å dra en trådvase opp av lommen når jeg trenger den. Jeg bruker kamera-feste-skruen fra min nedstøvede tripod for innfesting i kameraet. Begge løsningene koster 0-10,- kr./stk. og fungerer utmerket. Anbefales på reise. Endret 5. juni 2009 av Ronny1 Lenke til kommentar
arela Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 En monopod uten hode er heller ikke å forakte. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Jeg har nylig kjøpt en Slik Mini for å kunne ha med i en liten fotoveske, og også på jobbreiser. Det er et knøttlite stativ til 300 kr, men det er ganske stødig og klarer å holde D300 + 17-55 hvis beina blir satt med riktig konfigurasjon. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Takk for tilbakemeldinger folkens. Desverre tror jeg ikke noen av forslagene er helt det jeg ser etter. Hjemmesnekra greier fungerer sikkert bra det og, men jeg ser ikke for meg at det er lettere å ta med seg en rispose, enn et stativ. Den "lomme-IS"´n mener jeg å ha hørt om før. genialt konsept egentlig, men funker det til lukkehastigheter til 10-20sek ? Ser fin ut den siste der også arnold, men tror jeg kunne tenke meg litt større allikevel. Tror det blir med en tur ned på FotoVideo etter jobb imorgen og se på litt forsjellig, så finner jeg nok det jeg trenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå