JonChris Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Hei, jeg har en venn av meg som lurer på å ta sertifikat kl b nå til sommeren. Det han har hørt da er at det ikke er noe vits i å ta den nå ettersom han ikke kan ta nattkjøringstimen nå på sommeren. Da jeg tok lappen (9 år siden) fikk man sertifikatet selvom man ikke hadde fulført nattkjøringen og ble da pålagt å ta kurset innen et halvår (eller var det et år?) Er disse reglene borte? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) kan ikke skjønne at de skal være tatt bort. Det ville jo bety at det så og si ikke ble utstedt sertifiktater i siste del av sommerhalvåret. edit: http://www.sissels-trafikkskole.no/kurs-morkekjoring.html Endret 5. juni 2009 av Ekko Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Det er de samme reglene som før. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Det var ikkje endra når eg tok lappen for 2 år sidan hvertfall. Lenke til kommentar
JonChris Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2009 Kjempe flott, var det jeg mente. Han ene kjørelæreren sa noe annet, men reger med at han heller ville ha ferie.. Har nemlig googlet i vilden sky og kom fram til det samme som dere. Ha en flott helg. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 han får førerkort som går ut en gang i februar. han må ta mørkekjøring innen den tid og dokumenter det ved vegvesenet så får han en som er gyldig til han er 100 Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 31. januar går førerkortet ut hvis man ikke har tatt mørkekjøringsdemonstrasjon før den tid. 1. november begynner kjøreskolene med mørkekjøringsdemnstrasjon. Det vil si at man har 3 måneder på seg til å ta den. Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 31. januar går førerkortet ut hvis man ikke har tatt mørkekjøringsdemonstrasjon før den tid. 1. november begynner kjøreskolene med mørkekjøringsdemnstrasjon. Det vil si at man har 3 måneder på seg til å ta den. 1. mars er datoen. Ikke 31. januar. Med mindre de har forandret på det de siste 8 åra. Selv tok jeg lappen på vår/sommer og måtte ta mørkekjøring om høsten. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) 31. januar går førerkortet ut hvis man ikke har tatt mørkekjøringsdemonstrasjon før den tid. 1. november begynner kjøreskolene med mørkekjøringsdemnstrasjon. Det vil si at man har 3 måneder på seg til å ta den. 1. mars er datoen. Ikke 31. januar. Med mindre de har forandret på det de siste 8 åra. Selv tok jeg lappen på vår/sommer og måtte ta mørkekjøring om høsten. Brev jeg fikk fra Statens vegvesen her om dagen: "Avlegges førerprøven i perioden 16. mars - 31. oktober uten mørkekjøringsopplæring, får du førerrett bare frem til og med 31. januar året etter." Jeg er ikke en av de synserne som liker å tro og mene om slike ting her på forumet Det er ganske greit å få slik informasjon korrekt. Endret 8. juni 2009 av Ninjahamster Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) 31. januar går førerkortet ut hvis man ikke har tatt mørkekjøringsdemonstrasjon før den tid. 1. november begynner kjøreskolene med mørkekjøringsdemnstrasjon. Det vil si at man har 3 måneder på seg til å ta den. 1. mars er datoen. Ikke 31. januar. Med mindre de har forandret på det de siste 8 åra. Selv tok jeg lappen på vår/sommer og måtte ta mørkekjøring om høsten. Brev jeg fikk fra Statens vegvesen her om dagen: "Avlegges førerprøven i perioden 16. mars - 31. oktober uten mørkekjøringsopplæring, får du førerrett bare frem til og med 31. januar året etter." Jeg er ikke en av de synserne som liker å tro og mene om slike ting her på forumet Det er ganske greit å få slik informasjon korrekt. Vel, Leste på nett at du IKKE har lov til å øvelseskjøre etter 31. januar hvis du ikke har hatt trafikalt grunnkurs med mørkekjøring. Har du ikke hatt mørkekjøring er lappen gyldig til 1.3 året etter. Har sjekka opp i dette. Endret 9. juni 2009 av Geggse Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 du har ikke lov og øvelsekjøre uansett dersom du ikke har TK. (eller lappen for en annen klasse) teorien er gyldig i 3 år. tror det samme gjelder TK, Lenke til kommentar
Gege Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Det nattkjøringskurset er jo bare tull, man får jo faktisk ikke kjøre selv. Man lærer mye mer av å kjøre selv en å sitte og observere. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Nå er det vel mer lagt opp til å være et teoretisk kurs enn et praktisk et. Tar du mørkekjøringsdemonstrasjonen i tro av at det er et praktisk kurs forstår jeg at du blir skuffa. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Jeg tok førerkortet mitt for et par år siden. Jeg fikk førerkortet mitt den 31.oktober, og fikk da ett førerkort som gikk ut 1. mars. Det endte opp med at jeg kjørte hele vinteren uten mørkekjøring, og tok mørkekjøringen ett par dager før mars. Det eneste jeg lærte på mørkekjøringen var fordelen med parkeringslys. Men jeg skjønner hvorfor dette kurset er obligatorisk. Endret 14. juni 2009 av BeFs Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Jeg tok førerkortet mitt for et par år siden. Jeg fikk førerkortet mitt den 31.oktober, og fikk da ett førerkort som gikk ut 1. mars. Det endte opp med at jeg kjørte hele vinteren uten mørkekjøring, og tok mørkekjøringen ett par dager før mars. Det eneste jeg lærte på mørkekjøringen var fordelen med parkeringslys. Men jeg skjønner hvorfor dette kurset er obligatorisk. enda en måte få penger på for skolene. de presser 4-5 stykker inni en bil bare lærern kjører. og du betaler 1500kr for deg Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 enda en måte få penger på for skolene.de presser 4-5 stykker inni en bil bare lærern kjører. og du betaler 1500kr for deg Helst skulle du vel fått betalt for å ta den mørkekjøringsdemonstrasjonen ... 500kr timen er jo ingenting når det handler om arbeidstid på kvelden inkl. bil og kurs, mener du noe annet kommer du til å få sjokk når du beveger deg inn i arbeidslivet. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 og du betaler 1500kr for deg Jeg betalte bare omtrent halvparten, kr 900. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå