Gå til innhold

[Løst]Er nattkjøringskurs pålagt på sommeren? eller kan man utsette den?

JonChris

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en venn av meg som lurer på å ta sertifikat kl b nå til sommeren. Det han har hørt da er at det ikke er noe vits i å ta den nå ettersom han ikke kan ta nattkjøringstimen nå på sommeren. Da jeg tok lappen (9 år siden) fikk man sertifikatet selvom man ikke hadde fulført nattkjøringen og ble da pålagt å ta kurset innen et halvår (eller var det et år?) Er disse reglene borte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
31. januar går førerkortet ut hvis man ikke har tatt mørkekjøringsdemonstrasjon før den tid. 1. november begynner kjøreskolene med mørkekjøringsdemnstrasjon. Det vil si at man har 3 måneder på seg til å ta den.

1. mars er datoen. Ikke 31. januar. Med mindre de har forandret på det de siste 8 åra. Selv tok jeg lappen på vår/sommer og måtte ta mørkekjøring om høsten.

Lenke til kommentar
31. januar går førerkortet ut hvis man ikke har tatt mørkekjøringsdemonstrasjon før den tid. 1. november begynner kjøreskolene med mørkekjøringsdemnstrasjon. Det vil si at man har 3 måneder på seg til å ta den.

1. mars er datoen. Ikke 31. januar. Med mindre de har forandret på det de siste 8 åra. Selv tok jeg lappen på vår/sommer og måtte ta mørkekjøring om høsten.

Brev jeg fikk fra Statens vegvesen her om dagen:

"Avlegges førerprøven i perioden 16. mars - 31. oktober uten mørkekjøringsopplæring, får du førerrett bare frem til og med 31. januar året etter."

Jeg er ikke en av de synserne som liker å tro og mene om slike ting her på forumet :) Det er ganske greit å få slik informasjon korrekt.

Endret av Ninjahamster
Lenke til kommentar

Brev jeg fikk fra Statens vegvesen her om dagen:

"Avlegges førerprøven i perioden 16. mars - 31. oktober uten mørkekjøringsopplæring, får du førerrett bare frem til og med 31. januar året etter."

Jeg er ikke en av de synserne som liker å tro og mene om slike ting her på forumet :) Det er ganske greit å få slik informasjon korrekt.

Vel, Leste på nett at du IKKE har lov til å øvelseskjøre etter 31. januar hvis du ikke har hatt trafikalt grunnkurs med mørkekjøring. Har du ikke hatt mørkekjøring er lappen gyldig til 1.3 året etter. Har sjekka opp i dette.

Endret av Geggse
Lenke til kommentar

Jeg tok førerkortet mitt for et par år siden. Jeg fikk førerkortet mitt den 31.oktober, og fikk da ett førerkort som gikk ut 1. mars. Det endte opp med at jeg kjørte hele vinteren uten mørkekjøring, og tok mørkekjøringen ett par dager før mars.

Det eneste jeg lærte på mørkekjøringen var fordelen med parkeringslys. Men jeg skjønner hvorfor dette kurset er obligatorisk.

Endret av BeFs
Lenke til kommentar
Jeg tok førerkortet mitt for et par år siden. Jeg fikk førerkortet mitt den 31.oktober, og fikk da ett førerkort som gikk ut 1. mars. Det endte opp med at jeg kjørte hele vinteren uten mørkekjøring, og tok mørkekjøringen ett par dager før mars.

Det eneste jeg lærte på mørkekjøringen var fordelen med parkeringslys. Men jeg skjønner hvorfor dette kurset er obligatorisk.

enda en måte få penger på for skolene.

de presser 4-5 stykker inni en bil bare lærern kjører. og du betaler 1500kr for deg

Lenke til kommentar
enda en måte få penger på for skolene.

de presser 4-5 stykker inni en bil bare lærern kjører. og du betaler 1500kr for deg

Helst skulle du vel fått betalt for å ta den mørkekjøringsdemonstrasjonen ... :roll:

500kr timen er jo ingenting når det handler om arbeidstid på kvelden inkl. bil og kurs, mener du noe annet kommer du til å få sjokk når du beveger deg inn i arbeidslivet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...