Gå til innhold

Ta bilder i modus M


Anbefalte innlegg

Kan kanskje være verdt å nevne Sunny 16 rule.

 

1. Den går ut på at i klart solskinn, altså sollys som gir distinkte skygger, (som er det samme som BL nevner over), kan du bruke

1/100s og 100 ISO på f:16.

Med det utgangspunktet kan vi variere lukkertida til ned 1/50s og 50 ISO (om kamera har 50 ISO), opp til 1/200 og 200 ISO eller 1/400 og 400 ISO osv. Alle disse forslagene gir samme eksponering.

2. I delvis disig vær. altså når skyggene blir myke, går du ned til f:11, og bruker samme lukker og ISO.

3. Overskya altså uten skygger gir f:8 og samme lukker og ISO.

4. I sterkt overskya, eller i såkalt åpen skygge går du ned til f:5,6 og samme lukker og ISO.

 

Altså 100 og 100, eller f.eks 800 og 800 hele veien. Så lenge ISO og lukker samsvarer gir det lik ekponering.

 

Så lenge du bruker samme lukkertid som ISO verdi, kan du altså bruke disse fire trappetrinna, og klare deg godt uten lysmåler utendørs.

 

Har du behov for annen blender, så er det ganske enkelt å regne seg fram til rett lukker og ISO. Er det f.eks f:16 vær, og du ønsker å bruke f:5,6, altså tre trinn ned på skalaen, da øker du lukkeren tre trinn, og beholder ISO-verdien. Da får du BL sitt forslag f:5,6, 1/800 og 100 ISO.

 

Er 200 ISO laveste verdi på kamera ditt , så starter du utregninga på 200 ISO og får f:5,6 1/1600 og 200 ISO.

 

Har du behov for å gå motsatt vei, da minker du lukkeren. Er det f.eks 5,6 vær, og du ønsker f:16 halverer du lukkertida tre ganger. Altså 1/100s - 1/50s - 1/25s - 1/13s. Nå er 1/13s sannsynligvis litt for lang lukkertid. Derfor kan det være mer hensiktsmessig å øke ISO tre trinn, altså f:16, 1/100s og 800 ISO. Misliker du 800 ISO, oppnår du samme eksponering med f:16, 1/50s og 400 ISO.

 

Denne enkle stigen som starter på Sunny sixteen kan altså brukes til å regne ut det meste, uten lysmåler.

 

I hine hårde dager var det vanlig å kunne, og bruke disse reglene.

 

Særlig gatefotografer brukte Sunny 16 mye. De dyktige gjorde dette instinktivt. Kamera var alltid ferdig innstilt på forhånd. Endra lyset seg, så endra de forhåndsinnstillinga. De forhåndsfokuserte ofte også, og brukte kunnskaper om DOF aktivt. Alltid skuddklare. 1/100s og 100 ISO og 3 meter var en klassisk innstilling. Med 35mm og f:16 på såkalt fullformat gir det en DOF fra uendelig ned til 1,6 meter. Blenda de ned så rakk det ikke til uendelig, men ga fortsatt skarpe biler på 16 meter.

 

Nok nostalgi. Tenkte at Simon og andre manuellfreaker kanskje vil kose seg over å lese dette :)

 

Jeg bruker faktisk en del av denne utdaterte kunnskapen av og til, når jeg driver med fuglefoto med mauell optikk. For å være skuddklar, når ting skjer raskt.

 

Stemmer det! Men det er ikke smart å bruke bl. 16!

Det oppstår defraksjon i blender og optikken kommer ikke til sin rett.

Vanlig tegner optikk best i områtet f/5,6 - 8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stemmer det! Men det er ikke smart å bruke bl. 16!

Det oppstår defraksjon i blender og optikken kommer ikke til sin rett.

Vanlig tegner optikk best i områtet f/5,6 - 8

Enig i den. Jeg fotograferer sjelden i f:16 vær. Liker ikke det hardeste lyset.

 

Men trenger jeg maksimal dybdeskarphet, går jeg gjerne til f:11. Også når jeg bruker konverter. Da trives jeg best på de litt mindre blenderåpningne. Da føler jeg at nytten av nedblendig er større enn differaksjonsproblemene. Spesielt om lyset er hardt. Da tar jeg gjerne litt ekstra differaksjon, i stedet for voldsom CA.

 

Uansett så var hovedpoenget at det er fullt mulig å regne seg fram til ønskete verdier, så lenge man er i stand til å lese lyset selv. Og at mye av hemmeligheten ved å lese lyset ligger i å bedømme skyggene.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Det er derfor også viktig å lære seg når det er smart å bruke M. Alt for mange går rundt og knipser i M, fordi de tror det er "hardcore".

 

I hvilke situasjoner er det smart å bruke M?

 

PS! Jeg har helt glemt å sende filteret, men jeg skal se om jeg får gjort det i morge.

Endret av Panerai
Lenke til kommentar
Det er derfor også viktig å lære seg når det er smart å bruke M. Alt for mange går rundt og knipser i M, fordi de tror det er "hardcore".

I hvilke situasjoner er det smart å bruke M?

Ikke så mange, IMHO. Jeg bruker det selvsagt på lange natteksponeringer, og det er nyttig når man egentlig har stabile lysforhold i et rom, men det er mye rart lys rundt omkring, som kan forvirre lysmåleren - typisk konsertbilder og "pressebilder" med lyskastere og annet lurium. M er også svært nyttig i kombinasjon med blits, når man ønsker å oppnå en bestemt effekt/mengde naturlig lys.

 

Av og til (spesielt makro, men ikke bare da) er det nyttig å bruke M i kombinasjon med auto-ISO.

 

Å drive "dagligfoto" i M vil jeg sammenligne med å kjøre Caterham til og fra jobb hver dag i rushtiden. Ganske meningsløst, og i tillegg ukomfortabelt og upraktisk. At det finnes enkelte som finner en pervers glede i det er forsåvidt greit for meg.

 

Om man da ikke har et kamera med en helt usedvanlig dårlig lysmåler...

 

(bra! Vi trenger det til testing. Har fått fint glass tilsendt, så vi er i prinsippet klare for en ny runde før sommeren)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...