Nesta89 Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Hei! Jeg går IKT-servicefag, har i disse tider eksamen. Har fått en oppgave her: De ansatte trenger opplæring i følgende temaer; * Grunnleggende bruk av Operativsystemet MS Vista * Tips til vedlikehold av pc, sånn at de unngår trege maskiner og virus. Jeg lurer derfor på hva jeg bør ha med om grunnleggende bruk av OSet MS Vista, kunne noen satt opp en liste hva man bør ha med der? Eventuelt tusen takk! Mvh. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Hei, Eg har nokre gode tips einkvar Windows-brukar bør lære: - Sinnehåndtering - Pusteøvelser - Anti stress løsningar - CTRL-S-kvart-minutt trikset - CTRL+ALT+DELETE trikset - Ikkje-få-panikk-berre-dreg-ut-batteriet trikset Håper dette hjalp - lukke til Lenke til kommentar
Nesta89 Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2009 Hei,Eg har nokre gode tips einkvar Windows-brukar bør lære: - Sinnehåndtering - Pusteøvelser - Anti stress løsningar - CTRL-S-kvart-minutt trikset - CTRL+ALT+DELETE trikset - Ikkje-få-panikk-berre-dreg-ut-batteriet trikset Håper dette hjalp - lukke til Takk for tipsene! Men er vel ikke særlig relevant på en eksamensoppgave, selv om det du sier er fakta. Sånn mere seriøst, hva bør man ha med? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) Hva som regnes med "Grunnleggende" blir vel litt avhengig av hva de ansatte skal egentlig jobbe med. Det som folk generelt brukes PC'en sin til på arbeidsplassen er vel tekstbehandling og internettsurfing og dermed er det egentlig viktigere å kunne bruke tekstbehandleren og nettleseren osv enn egentlig å kunne noe om operativsystemet. Det eneste jeg kan tenke meg blir isåfall enkle triks om hvordan man kopierer og sorterer filer, oppretter mapper osv. Generelt det eneste feilsøkingstrikset de trenger er vel den gode gamle "Starte maskinen på nytt" Endret 5. juni 2009 av fenderebest Lenke til kommentar
Nesta89 Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) Hva som regnes med "Grunnleggende" blir vel litt avhengig av hva de ansatte skal egentlig jobbe med. Det som folk generelt brukes PC'en sin til på arbeidsplassen er vel tekstbehandling og internettsurfing og dermed er det egentlig viktigere å kunne bruke tekstbehandleren og nettleseren osv enn egentlig å kunne noe om operativsystemet. Det eneste jeg kan tenke meg blir isåfall enkle triks om hvordan man kopierer og sorterer filer, oppretter mapper osv. Generelt det eneste feilsøkingstrikset de trenger er vel den gode gamle "Starte maskinen på nytt" Takker for tips! Jeg er helt enig at det er vanskelig å definere ordet "grunnleggende", for det er jo 100 forskjellige ting som egentlig er grunnleggende i et operativsystem. Andre forslag er meget velkomne. Endret 5. juni 2009 av Nesta89 Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Beklager mitt useriøse innlegg, men det fekk no iallefall litt fart i tråden Men frå spøk til revolver, sjølv om eg oftast berre køyrer i gong å trykker har eg av erfarings snappa opp alt folk ofte vil vite litt rundt korleis arbeidssystemet fungerer. Kva startlinja er, kvifor programmene forsvinn når du trykker minimer er dømer på sentrale ting ein bør vite for å komme i gong. Å fjerne redsla frå ein nybegynnar eg óg viktig. Fortelje at ting ikkje forsvinner berre du lukkar dei att. Mange får panikk berre av eit tastetrykk, type "Kva gjorde eg nå? Sletta eg noko?". Enkel filbehandling er óg som nemnt grett å kunne. Navigere seg fram, opne, stenge og lagre filer. Vanskeleg å sette seg ner å berre sjå kva ein nybegynner ville stussa over, men som oftast er det jo dei minste ting dei slit mest med. Slå på både skjermen og maskinen er ikkje like naturleg for nokon som det er for oss. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Vel spørsmålet er jo hvor grunnleggende også. Det å starte et program kan jo betegnes som en grunnleggende kunnskap men det er jo liksom ikke noe stort triks. Lenke til kommentar
Nesta89 Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) Takker for svar ja. Jeg kan jo legge ut hele oppgaven, så blir det kanskje lettere å svare på. Skolens største utfordring er at nå har alle lærere blitt pålagt å bruke PC i jobben. Kunnskapsnivået er varierende og rektor har bedt IT-avdelingen om å lage et kursopplegg. Opplegget skal inneholde plan for fremdrift og nødvendig materiell. De ansatte trenger veiledning i følgende temaer: * Grunnleggende bruk av OSet MS XP. * Tips til vedlikehold av pc, sånn at de unngår trege maskiner og virus. Endret 5. juni 2009 av Nesta89 Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Jeg har jo faktisk hatt kurs for lærere i IT og det jeg lærte dem var jo forøvrig 3 ting: 1.Filbehandling. 2.Litt om nettsurfing, hvordan man finner informasjon osv. 3.Tekstbehandling. Kan egentlig ikke se for meg at lærere trenger noen mere kompetanse utover dette - de får jo ferdig oppsatte og konfiguererte pc'er med den programvaren de trenger - de har derfor ikke behov for å fikle rundt i operativsystemet - dog en nyttig kunnskap er å kunne koble seg til et trådløst nettverk (sette passord osv) da flere skoler bruker trådløse nettverk og at de ikke kobler seg til andre nettverk enn skolen sitt. Antiviusprogrammene og slikt vedlikeholder seg jo selv ved å automatisk laste ned oppdateringer og å skulle lære en ansatt med et minimum av IT-kunnskap hvordan man får en PC til å bli fin og rask igjen er nok utelukket. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Her er det jeg kjøpte til min mor, da jeg gave henne en bærbar. På norsk og hun hadde aldri brukt datamaskiner før. Lenke til kommentar
Nesta89 Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2009 Takk for svar! Ikke helt lett å forstå seg på den oppgaven, for grunnleggende i MS Vista er jo mange ting Lenke til kommentar
TakeR^ Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Huffhuff Marius.. Joksing på g her? :O Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå