Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen i Rettslære

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har da kommet opp i muntlig eksamen i Rettslære 1 og temaet er Arbeidsrett og Familierett.

Første oppgaven går ut på å drøfte og løse problemstillingene en oppgaver reiser frem. Jeg trenger litt hjelp med å løse oppgaven, siden er ikke så veldig flink til å finne frem riktige lover og sånt.. :ermm:

Oppgaven er:

Geir Mo er 51 år og har vært ansatt som sjåfør i transportfirmaet Spedisjon As i 12år.

Mo reiser på ferie til Tunis sammen med sin kone. På vei hjem fra flyplassen passerer han en fartskontroll . Hastigheten blir målt til 126km i timen, og førerkortet blir beslagt på stedet. Polititjenestemannen som stanset ham, sier at han ikke kan regne med å få tilbake førerkortet før det er gått minst ett år.

Straks Mo er tilbake på arbeidet etter ferien, oppsøker han daglig leder, Lars As, og forteller at han er uten førerkort i minst ett år framover. As sier at da må Mos arbeidsforhold hos Spedisjon AS opphøre snarest. Firmaet vil ikke betale lønn til en sjåfør uten førerkort og ønsker derfor å avkjedlige ham. Dersom det ikke lar seg gjøre, vil As si ham opp. Mo protesterer og hevder at han verken kan avskjedliges eøøer sies opp pga. det som har skjedd.

Problemstillingen jeg har kommet frem til den:

Spørsmålet er om Lars As har rett til å si opp Geir Mo siden han har mistet førekortet og får ikke tilbake om ca et år, mens han jobber som sjåfør i transportfirmaet spedisjon AS og har vært ansatt der i 12år?

Er problemstillingen bra nok, eller burde det være noe annet. Hva burde jeg gjøre for at oppgaven virker bra ?

Jeg har også kommet frem til at siden Geir Mo har jobbet i firmaet i 12 år vil det si at han har skrevet opp kontrakt og det som skjedde var uten for arbeidstiden, det vil jo si at han kan ikke risikerer å miste jobben. Er det riktig, eller kan han risikerer å miste jobben ?

Trenger seriøst hjelp .. :ermm:

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst må din rettslige problemstilling forenkles.

Jeg foreslår følgende:

1: "Kan Lars As avskjedige Geir Mo?".

2: "Kan Lars As si opp Geir Mo?".

For at din oppgave skal virke bra, må du selvfølgelig prøve å finne frem til lover som kan brukes i dette tilfellet. Står det ikke ganske greit forklart i din lærebok? Da tenker jeg spesielt på formkrav, saklighet osv.

Lenke til kommentar
Først og fremst må din rettslige problemstilling forenkles.

Jeg foreslår følgende:

1: "Kan Lars As avskjedige Geir Mo?".

2: "Kan Lars As si opp Geir Mo?".

For at din oppgave skal virke bra, må du selvfølgelig prøve å finne frem til lover som kan brukes i dette tilfellet. Står det ikke ganske greit forklart i din lærebok? Da tenker jeg spesielt på formkrav, saklighet osv.

Tusen takk :)

Joda, men det står ikke klart hvilket lover og rettigheter som f.eks en arbeidstaker har eller en arbeidgiver osv. Og i lovesamling som jeg har står det mye om Arbeidsmiljøloven og diskrimineringsloven innen for arbeidstid og sånt. Det jeg ikke skjønner er hva slags lover og paragrafer jeg skal bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...