Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klage på standpunktskarakterer 10. Klasse.

Anbefalte innlegg

1. Tilfelle.

I engelsk skriftlig fikk jeg 5, men jeg fortjener 6. Jeg fikk 5/6 på 3-timersstil og 6 på tentamen. Likevel snakket læreren om helhet og innsats. Skal ikke dette gå på muntlig karakter(hvor jeg fikk 5). Så innsatsen min er ikke dårlig.

2. Tilfelle.

Samflærer sa etter min muntlige prøveeksamen at jeg skulle få 5 i standpunkt, dette sa han bare noen timer før karakterene ble satt. I dag stod det en firer der. Tidligere i år har jeg fått en 4+ og arbeidsinnsatsen er grei. Men når han lovte det?

Hvordan går jeg frem? Hvordan skal en klage være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syntes virkelig ikke du har noe å klage på.

Du mener kanskje selv at du har blit litt snytt med ser du stort på det er det fortsatt karakterer du kan forvente og som også er mer enn gode nok til å ta deg inn på den videregående skolen du vil inn på. Karakterer fra ungomsskolen blir nesten bare brukt under inntak til videregående og personlig ville jeg ikke tatt meg bryet med å klage når det fortsatt er ganske sterke karakterer.

Lenke til kommentar

Har jeg sagt at 5 er dårlig? Jeg har bare sagt at jeg fortjener 6. Andre som fikk 6, nemlig. I andre fag er dette mye vanskeligere, men i engelsk. Og det at læreren sa jeg fikk 5 i standpunkt før han satt karakteren 4? Og jeg skjønner heller ikke det at dere sier jeg burde tenke på vgs. osv. At det er da jeg må jobbe. Det passer fint for jeg har ikke jobbet noe spesielt på ungdomgsskolen. Dessuten er det rart at alle sier du detter ned 1-2 hakk for det er strengt tatt ikke sant. Ellers; Ingen som ønsker å svare på spm?

Lenke til kommentar
hvis du mener at 5 er dårlig og at du fortjener mer må du ikke glemme at når du begynner på vidregående så vil karaktere gå ned 1-2 hakk. og grunnen til dette er at vidregående krever ca dobbelt så mye som ungdomskolen generelt :)

Dette er jeg uenig i. Jeg hadde 5,2 i snitt da jeg gikk ut av ungdomskolen og regner med at snittet mitt blir noe over dette nå når jeg går ut av vidergående skole.. Kjenner veldig mange som har opplevd det samme og fått enda bedre karakterer på videregående enn på ungdsomskolen.

Jeg syntes du skal klage, hva har du å tape? Skikkelig dårlig gjort av læreren å si at du skal få 5, også gir han 4. Kanskje han har sett feil? Lærere er menesker de også, og kan gjøre feil.. :)

Forresten, for å svare på spørsmålet ditt: Jeg syntes først du skal snakke med de aktuelle lærerne og gi utrykk for at du er missfornøyd. Hør på hva de sier og klag eventuelt hvis de fortsatt er uenige med deg.

Lenke til kommentar

Det virker ganske tydelig at du synes selv at du bør klage på karakteren og da er det jo bare å prøve. Det er lov å klage på karakteren så lenge du holder deg punktlig, til tema og er realistisk og ærlig. Som sagt så skal det mye til for å få 6 i engelsk. Det handler både om hvor godt du skriver, hva du får på prøver og hvor aktiv du er i timene. Altså om du jobber med oppgavene læreren deler ut og gjør de nøye og med innsats. Om du er enig i at du har gjort alt dette, ta kontakt med læreren og fortell hva du mener.

Lenke til kommentar

Hvis det er sånn som på vgs så teller den tentamen din over halvparten av karakteren din. og det er på hvor du er i faget på slutten av året du skal vurderes i. en tentamen er jo det samme som en årsprøve så den teller mye.

Jeg ville klagd og det anbefaler jeg at du gjør!

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å klage? _Hvis_ du få medhold, vil ikke forandringen tre i kraft før høsten. Og da er litt av vitsen borte.

EDit: Dessuten er det risikofylt. Alt blir revurdert av en annen lærer, og i verste fall får du 4 fordi tekstene dine ikke holder i forhold den nye sensorens standarder.

Endret av Dark_Nemesis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...