Gå til innhold

Hjelp til valg av komponenter


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg befinner meg i USA om dagen og har planer om å kjøpe meg meg litt snadder hjem til Norge til ny PC. Det jeg har tenkt til å kjøpe med herfra er CPU, SSD HD, skjermkort, minne og kanskje en PSU. Jeg har forsåvidt bestemt meg for en Core i7 940 CPU og en OCZ Technology Vertex 120GB SSD. Det jeg er usikker på er skjermkort og minne og her ville jeg satt stor pris på noen gode forslag, og da spessielt når det gjelder skjermkort. Planen er at PC skal kunne dra de nyeste spillene og forhåpentligvis en del fremtidige, og jeg skal ha to Dell 24" koblet til skjerkortet. Jeg kan godt koste på meg litt ekstra for et skjermkort som ikke bråker alt for mye, men ingen planer om vannkjøling så langt. Når det gjelder minne er jeg litt usikker på grunn av at jeg har hørt en del ting om begrensninger på spenning sammen med i7 CPU'ene og hvor høy frekvens som blir utnyttet.

 

Noen forslag? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var selv i USA for noen uker siden, kjøpte to GTX 295 Black edition til 2k pr kort, veldig godt sjermkort, drar alt, men hvilken stat by, er du i, har vært i alle stater på øst kysten og har noen gode butikk kjentskaper i noen av de store byene, som DC; Tampa, St-Petersburg, Miami, Jacksonville osv :new_woot:

Lenke til kommentar
Var selv i USA for noen uker siden, kjøpte to GTX 295 Black edition til 2k pr kort, veldig godt sjermkort, drar alt, men hvilken stat by, er du i, har vært i alle stater på øst kysten og har noen gode butikk kjentskaper i noen av de store byene, som DC; Tampa, St-Petersburg, Miami, Jacksonville osv :new_woot:

 

Jeg befinner meg i Houston, TX og skal være her i tre uker til. Planen var å bestille online, men hvis du har råd om noen gode buttikker setter jeg stor pris på det :)

 

Forresten overasket over at du ikke måtte ut med mer er enn 2k pr. kort :O På nettet koster dem ihvertfall $500.

Endret av magrok959
Lenke til kommentar
Kan det lønne seg å ikke kjøpe et alt for dyrt skjermkort nå som det snart vil begynne å komme skjerkort med støtte for DirectX 11?

 

DX11 kommer til å bli en enda større flopp enn DX10 var. Helt unødvendig i flere år fremover.

Lenke til kommentar
Kan det lønne seg å ikke kjøpe et alt for dyrt skjermkort nå som det snart vil begynne å komme skjerkort med støtte for DirectX 11?

 

DX11 kommer til å bli en enda større flopp enn DX10 var. Helt unødvendig i flere år fremover.

 

Så hva kan være fordelaktig å velge for meg nå som kan vare et par år fremmover? Jeg tenkte kaskje et bra kort med SLI støtte slik at jeg eventuelt kan utvide med ett til om et par år.

Lenke til kommentar
Kan det lønne seg å ikke kjøpe et alt for dyrt skjermkort nå som det snart vil begynne å komme skjerkort med støtte for DirectX 11?

 

DX11 kommer til å bli en enda større flopp enn DX10 var. Helt unødvendig i flere år fremover.

 

Så hva kan være fordelaktig å velge for meg nå som kan vare et par år fremmover? Jeg tenkte kaskje et bra kort med SLI støtte slik at jeg eventuelt kan utvide med ett til om et par år.

 

Generelt sett så får du det du betaler for. Med en premium for det beste. Ta det du er villig til å betale for. Og pass på at du har en PSU med nok strømkontakter hvis du tar kraftige kort som trenger 2 plugger. Med tanke på at du da trenger 4 kontakter til SLI.

Lenke til kommentar

Ånei, nå er det gjort!

 

Har bestilt følgende: (håper det holder til å spille Red Alert II)

 

Intel Core i7 i7-950 / 3.06 GHz - LGA1366 Socket

OCZ DDR3 PC3-12800 1600MHz 6GB Platinum XTC Triple Channel Kits

Sapphire Radeon HD4870 X2 2GB DDR5 Dual DVI / TVO PCI-Express Graphics Card

OCZ OCZSSD2-1VTX120G 120GB SATA 2 Vertex Series Solid State Drive

 

Trenger forslag til fornuftig hovedkort som jeg kan plassere disse godsakene på.

Lenke til kommentar
Ånei, nå er det gjort!

 

Har bestilt følgende: (håper det holder til å spille Red Alert II)

 

Intel Core i7 i7-950 / 3.06 GHz - LGA1366 Socket

OCZ DDR3 PC3-12800 1600MHz 6GB Platinum XTC Triple Channel Kits

Sapphire Radeon HD4870 X2 2GB DDR5 Dual DVI / TVO PCI-Express Graphics Card

OCZ OCZSSD2-1VTX120G 120GB SATA 2 Vertex Series Solid State Drive

 

Trenger forslag til fornuftig hovedkort som jeg kan plassere disse godsakene på.

 

Asus P6T Deluxe V2

eller hvis du vil legge i litt mer penger,

Asus Rampage II Extreme.

Lenke til kommentar
Ånei, nå er det gjort!

 

Har bestilt følgende: (håper det holder til å spille Red Alert II)

 

Intel Core i7 i7-950 / 3.06 GHz - LGA1366 Socket

OCZ DDR3 PC3-12800 1600MHz 6GB Platinum XTC Triple Channel Kits

Sapphire Radeon HD4870 X2 2GB DDR5 Dual DVI / TVO PCI-Express Graphics Card

OCZ OCZSSD2-1VTX120G 120GB SATA 2 Vertex Series Solid State Drive

 

Trenger forslag til fornuftig hovedkort som jeg kan plassere disse godsakene på.

 

Asus P6T Deluxe V2

eller hvis du vil legge i litt mer penger,

Asus Rampage II Extreme.

 

Lurer nok på om jeg kommer til å gå for Asus P6T Deluxe V2. Asus Rampage II Extreme har mer funksjoner og ekstrautstyr enn jeg kommer til å utnytte.

 

Jeg er for øvrig litt redd for at det kommer til å bli no fryktelig varmt inne i kabinettet med det utstyret jeg har plukket meg ut. Det er et Thermaltake Armor kabinett så det er romslig og kommer til å være godt med plass. Men er det allikevel noen ekstra tiltak jeg bør gjøre for å mer effektivt "få ut" varmen? Holder f.eks. den medfølgende Intel viften til i7, eller bør jeg kjøpe en annen? Noen som har noen tanker/anbefalinger rundt dette?

Lenke til kommentar
Jeg er for øvrig litt redd for at det kommer til å bli no fryktelig varmt inne i kabinettet med det utstyret jeg har plukket meg ut. Det er et Thermaltake Armor kabinett så det er romslig og kommer til å være godt med plass. Men er det allikevel noen ekstra tiltak jeg bør gjøre for å mer effektivt "få ut" varmen? Holder f.eks. den medfølgende Intel viften til i7, eller bør jeg kjøpe en annen? Noen som har noen tanker/anbefalinger rundt dette?

 

 

Kjøp en 3rd party kjøler, definitivt. Stock greia vil kjøle dårligere, og bråke mer.

Jeg kjøpte Noctua NH-P12V 1366 til min i7 920. Veldig bra kjøler. Stille også.

 

Uten å vite noe som helst om det kabinettet, så antar jeg det har kabinettvifter... Det funker sikkert helt fint. Mitt Lian Li PC-V1010B har litt dårlig luftgjennomstrømning. Kun ei 140mm inntaksvifte nede til diskene og PSU (separat varmesone, så den påvirker ikke HK CPU og GFX no særlig, og ei 120mm utgangsvifte øverst bak (og perforerte 5 1/4" bays). Under prime 95 (20min), på 3.5GHz, blir CPU maks 67C med veldig lavt støynivå, og HK sensoren sier 43C.

Lenke til kommentar
Jeg er for øvrig litt redd for at det kommer til å bli no fryktelig varmt inne i kabinettet med det utstyret jeg har plukket meg ut. Det er et Thermaltake Armor kabinett så det er romslig og kommer til å være godt med plass. Men er det allikevel noen ekstra tiltak jeg bør gjøre for å mer effektivt "få ut" varmen? Holder f.eks. den medfølgende Intel viften til i7, eller bør jeg kjøpe en annen? Noen som har noen tanker/anbefalinger rundt dette?

 

 

Kjøp en 3rd party kjøler, definitivt. Stock greia vil kjøle dårligere, og bråke mer.

Jeg kjøpte Noctua NH-P12V 1366 til min i7 920. Veldig bra kjøler. Stille også.

 

Uten å vite noe som helst om det kabinettet, så antar jeg det har kabinettvifter... Det funker sikkert helt fint. Mitt Lian Li PC-V1010B har litt dårlig luftgjennomstrømning. Kun ei 140mm inntaksvifte nede til diskene og PSU (separat varmesone, så den påvirker ikke HK CPU og GFX no særlig, og ei 120mm utgangsvifte øverst bak (og perforerte 5 1/4" bays). Under prime 95 (20min), på 3.5GHz, blir CPU maks 67C med veldig lavt støynivå, og HK sensoren sier 43C.

 

Jaok, hvor kjøpte du den?

 

Jeg har ca samme vifteoppsett som deg i kabinettet. Lurte litt på vannkjøling til CPU og skjermkort men det er dyrt og har aldri vært helt konfortabel med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...