Gå til innhold

Hvor stor bør partisjonene værè?

Anbefalte innlegg

Jeg har to 60 GB harddsiker jeg skal installere i maskinen min, og rent praktisk, fra min side, synes jeg det hadde vært best med å bare ha en partisjon på hver av dem, altså 2 x 80 GB... Hva er det beste, ha 2 x80, eller 4 x 40 GB partisjoner? Tenker da på søketider, aksesstider etc... hva lurest?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har to 60 GB harddsiker jeg skal installere i maskinen min, og rent praktisk, fra min side, synes jeg det hadde vært best med å bare ha en partisjon på hver av dem, altså 2 x 80 GB... Hva er det beste, ha 2 x80, eller 4 x 40 GB partisjoner? Tenker da på søketider, aksesstider etc... hva lurest?

Hmm.. Fikk ikke regnestykket til å gå helt opp, men... Har du kanskje en 160GB?

Vel... For det første bør du ha en dedikert partisjon til system. Og ikke større enn du trenger. Et sted mellom 10-20GB, kanskje, der du ligger os og programmer.

Resten bruker du som du vil med... Det er også ikke så dumt å sitte av en egen partisjon til swap-fil. Max swapfil-størrelse er vel 4GB, elns...

Lenke til kommentar

Sorry, trykkleif der ja, skulle være 2x80 GB disker... Jeg har en egen 8.2 gb disk for os og programmer, så det trenge du ikke å ta hensyn til... Kan jeg ta bare bruke de slik som de er uten å partisjonere dem, vil ytelsen bli dårligere slik enn om jeg partisjonerte dem?

Lenke til kommentar

Når det gjelder swapfil, er det best å legge den på en annen FYSISK DISK, ikke bare på en annen partisjon (selv om det også er bedre enn samme partisjon som OS'et).

De nye diskene er såpass mye raskere enn den gamle 8,2 gb disken din, at jeg ville ha flyttet over OS'et til en av de nye.

Jeg ville ha lagd en partisjon på 10-20 gb som jeg la OS'et på. Deretter hadde jeg brukt resten av den første disken som en partisjon, og lagd en partisjon av disk 2 (C: 10-20 gb, D: 60-70 gb og E: 80 gb (med swap fil). Alle partisjonene selvsagt i NTFS.

Den 8,2 gb disken din hadde jeg fjernet fullstendig. Tar bare opp plass i kabinettet og bruker ekstra strøm.

Lenke til kommentar
Menne en siste ting... hva pokker er swap disk for noe? Noen steder jeg kan lese mer om dette?

Windows bruker en swapFIL (ikke disk). Swapfilen blir brukt som erstatning for RAM. Har du lite fysisk ram, vil du høre at disken jobber mye mer enn dersom du har mye fysisk ram. Siden harddisken er mye tregere enn ram, går ytelsen betraktelig ned.

Fordelen med å ha swapfila på en annen fysisk disk, er at den andre disken jobber uavhengig av OS disken, og hastigheten vil dermed være bedre.

Lenke til kommentar

Hvor swap-filen bør ligge må jo avhenge av hvilken disk som har minst annen aktivitet. Hvis du f.eks. kjører fildelingsprogram eller server (kontinuerlig i bakgrunnen) som bruker disk 2 vil det være best å ha swap-filen på disk 1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...