Lamp1 Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) Hei! Sitter nå med en Dell E520 som jeg kjøpte for 1-3 år siden. Husker ikke helt. Poenget mitt er: Går det an å bytte delene fra det svære kabinettet til et mindre et, som jeg kan bruke som mediacenter? Specs: Intel Pentium D915 2,80 ghz RAM: 3 gb corsair Skjermkort: Ati x1300. Hovedkort: Intel P965/G965 Det er en standard Dell Dimension, btw. Vil denne også kunne spille av HD-filmer gjennom DVI? Kan noen evt. linke til et kabinett som er ganske lite. Edit: Oppdatert info. Endret 7. juni 2009 av Lamp1 Lenke til kommentar
disconnected_ Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Nå har jeg ikke sett hvordan Dell bygger maskinene sine, men med mindre de gjør som Targa (som jeg faktisk har sett bruke lim mellom hovedkort og riserene på hovedkortet) så skal det ikke være noe problem å flytte det over i ett annet kabinett. Er litt usikker på om prosessoren din klarer de tyngste HD-filmene, har ikke testet med noe lignende selv, og skjermkortet ditt vil ikke være til hjelp heller. Når det kommer til alternative kabinetter så må man nesten vite om du har ett ATX eller ett mATX hovedkort. ATX er rektangulært og mATX er kvadratisk. Men det kan hende Dell bruker noe litt mer sært også, jeg vet ikke, se her for mål på ATX kort. http://en.wikipedia.org/wiki/ATX Lenke til kommentar
Lamp1 Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2009 Har ingen mulighet til å sjekke hva hovedkortet er akkurat nå i farten, men kan du linke til en prosessor som kjører hd-filmer uten lagg? Og hvis nødvendig, et skjermkort? Har DVI og VGA på det skjermkortet. Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Intel c2d 5200 spiller hd filmer uten lagg: https://prisguiden.no/product.php?product_id=104962 Lenke til kommentar
Lamp1 Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2009 Har da noen forslag til et skjermkort, og et stilig kabinett? Er ikke sikker på om jeg ATX, eller mATX, så hadde vært fint hvis noen kunne linket til kabinetter til begge typer. Lenke til kommentar
Grix Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Trenger man ikke egentlig heller bra skjermkort enn prossessor for å spille HD filmer? Lenke til kommentar
disconnected_ Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 I mine øyne er ikke ett skjermkort med "full" hd-støtte nok i mine øyne, i dag så har man også f.eks. Hulu og lignende tjenester i Norge så har man f.eks. streaming av fotball som blir mer og mer populært og da kan det være greit å ha en god CPU i bakhånd. Da kan man kjøre det man kan på skjermkortet så kan CPUen ta seg av det GPUen ikke klarer. Om du først skal kjøpe nytt skjermkort kan du like godt kjøpe ett nytt hovedkort med integrert skjermkort og legge på en billig prosessor sin f.eks. E5200 eller tilsvarende fra AMD som kommer med en rekke billige CPUer nå i juni. Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) 3/4 kjerners CPU fra AMD med 45W TDP er de mest intresant nyhetene. De burde være i butikkene snart Ang. skjermkort gir ATI Radeon HD4670 best bilde på standard oppløsning (deinterlacing/oppskalering), mens Nvidia geforce 9xxx best bilde på blu-ray og HD materiale. Ryktene sier at ATI kommer med hovedkort med Radeon HD4670 innebygget, men det kommer neppe før q4. Endret 5. juni 2009 av obergeru Lenke til kommentar
Lamp1 Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2009 Kan noen sette opp en komplett liste med det nødvendige jeg trenger? Siden jeg ikke har så mye peiling på dette, så hadde jeg satt stor pris på hjelp Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Her har du forslag på et oppsett: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=83858 En Intel C2D e5200 kan også gjøre jobben. Har satt opp et billigere forslag, men vet ikke hvordan det er ihht støy (men den har ikke oppgraderingsmuligheter): https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=85767 Endret 7. juni 2009 av obergeru Lenke til kommentar
Lamp1 Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2009 På den stasjonære pc'en jeg kunne tenke meg å bygge om til HTPC får jeg fint til å spille av filmer i 720P uten problemer med Media Player Classic. Det er riktig nok i gjennom VGA. Har ingen 1080P filmer, så vet ikke om det går like glatt som 720P. Trenger jeg da virkelig å kjøpe så mye, bortsett fra kabinett? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Nei hvis alt passer så trenger du kun skjermkort og kabinett (og sannsynligvis strømforsyning). Men den første posten din er litt uklar i forhold til hvilke komponenter du har Endret 7. juni 2009 av obergeru Lenke til kommentar
Lamp1 Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2009 Nei hvis alt passer så trenger du kun skjermkort og kabinett (og sannsynligvis strømforsyning).Men den første posten din er litt uklar i forhold til hvilke komponenter du har Oppdaterte første posten nå, hvis det hjalp, hehe... Hva hjelper et nytt skjermkort når jeg kan spille av 720P filmer på en 32"? Kunne du evt. linket til strømforsyning, skjermkort og kabinett som er aktuelt for meg? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Er det dette hovedkortet du har ? http://accessories.us.dell.com/sna/product...mp;sku=A1327035 Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Det beste hadde kanskje vært å kjøpe denne: Asus Pundit P4-P5N9300 Og brukt ram og CPU fra den pcen du har fra før. Lenke til kommentar
Lamp1 Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2009 Er det dette hovedkortet du har ?http://accessories.us.dell.com/sna/product...mp;sku=A1327035 Utifra specs ser det slik ut, ja, men mitt er grønt :S Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå