lurepia Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Vi har en skinnsofa vi har fått fikset to ganger. (Akkurat som om sitteflaten i sofaen er punktert..)Nå er imidlertid den samme feilen oppstått for tredje gang og vi ønske å heve kjøpet. Problemet er at selger hevder at sofaen er fikset for to forskjellige ting.. Det stemmer at de har brukt to forskjellige måter å fikse sofaen på; (Den ene gangen strammet de båndene som er under sofaen den andre gangen byttet de ileggene i sitteflaten.. Nå skal de bytte ileggene igjen..) Regnes ikke første gangen som reperasjon? Er det min feil at de har brukt to forskjellige måter å fikse sofaen på?? Vi har klagd på det samme hele tiden! En smule oppgitt.. Jeg vil heve kjøpet, men vet ikke helt hvordan man går fram for å få dette til! Noen råd? Tanker? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 "Symptomet", altså hvordan feilen arter seg for kunden, er det som er avgjørende. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 What TEE said. Erklær at avskjæringsretten kun gjelder for "to fiks" av samme feil slik feilen arter seg, og at du har krav på heving siden mangelen ikke er uvesentlig. Eventuelt få en juskyndig kompis til å skrive det samme i et formelt-lignende brev som du tropper opp og overleverer... Lenke til kommentar
JonChris Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Ditt navn Din Adresse Ditt postnr Ditt Bosted 08.06.2009 Motpartens navn Motpartens adresse Motpartens postnummer Motpartens sted Klage på kjøp av [skriv inn navnet på varen her], kjøpt [skriv inn kjøpsdato her...] Viser til ovennevnte kjøp, og vil i den forbindelse fremsette følgende reklamasjon. Etter min mening er varen mangelfull. Dette vil jeg begrunne på følgende måte: [skriv inn begrunnelsen her...] På bakgrunn av mangelens omfang og art anser jeg den som vesentlig, og mener at det gir grunnlag for å kreve heving av kjøpet. Så snart det foreligger en aksept av hevingskravet mitt, stilles varen til deres disposisjon mot tilbakebetaling av kjøpesummen med tillegg av renter. Jeg forutsetter for øvrig at hevningsoppgjøret skjer i samsvar med forbrukerkjøpslovens bestemmelser. Jeg ber om at dere tar stilling til reklamasjonen min så snart som mulig, og gir meg en tilbakemelding innen 14 dager fra dags dato. Dersom jeg ikke skulle høre fra dere, eller motta en tilbakemelding jeg ikke kan akseptere innen fristen, vil saken bli vurdert oversendt til Forbrukerrådet eller Forliksrådet for videre behandling. Hilsen Ditt navn Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 JonChris, å kreve renter har stort sett liten hensikt, da bruksfradraget og rentene i de fleste tilfeller nuller hverandre ut. Lenke til kommentar
JonChris Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 JonChris, å kreve renter har stort sett liten hensikt, da bruksfradraget og rentene i de fleste tilfeller nuller hverandre ut. Dette brevet er en mal som ligger hos forbrukerrådet, det er slik de mener at et slik brev skal se ut. Jeg er fullt klar over at summen tilslutt vil bli meget lik opprinelig kjøpsum. Lenke til kommentar
lurepia Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 Tusen takk for svar. Har sendt mail til saksbehandleren min og håper det blir ordnings med den sofaen nå- har vært et mangeårig mareritt.. Lenke til kommentar
adverb Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Et moment som kan legge kjepper i hjulene er at selger etter § 30 annet ledd kan påberope seg et tredje utbedrings forøk. "Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig." Eksempelvis dersom heving av kjøp utgjør en uforholdsmessig stor kostnad i forhold til nytt utbedringsforsøk. Skal dog sies at det skal noe til for at man skal kinne påberope seg dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå