Gå til innhold

Feil bruk av kjølepasta


Anbefalte innlegg

Jeg har på to prosessorer slitt med ALT for høye temperaturer.. Dette gjeler en AMD T-Bird 1,4 Ghz (60-75C) og en Intel P4 2,66Ghz (53-67C)

 

På begge CPU'ene brukte jeg AS3 og gode kjølere (GlobalWin's dual fan-kjøler på AMD'en, og BOXXED på P4'en). Dette er alt for høye temperaturer i forhold til hva andre med like systemer har..

 

Kan for mye kjølepasta utgjøre så mye som 15-20 grader forskjell?

(temp'ene over er i u-klokket tilstand)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja,kjølepasta kan faktisk det. Kjølepasta er laget for å fylle igen ugjevnhetene i CPU og kjøler,og derfor trengs det bare et tyyyyynt lag. For mye vil ikke bare jevne ut,men også virke mot sin hensikt. Min gjetning er at du har vært litt for generøs med kjølepastaen. Den eneste måten å løse det på,er å ta ut CPU og kjøler,og rense de med Isopropanol(IKKE whitespirit,da den legger igjen et fettlag),og legge på et tynt lag med AS3 på kjerna.

Lenke til kommentar

Kan si meg enig med rødspriten, men ha god gjennomtrekk i rommet da du har hodet og nesen RETT over og det bokstavelig talt fordamper rett i trynet på en. Jeg brukte faktisk en ugressmaske :)

 

Jeg måtte demontere vannkjølingen for en tid tilbake for å drille litt i Chieftec kabinettet. Etter en liten gloheit vask, lot jeg det tørke og gikk over til prosessorene, to MP2200. Først et par Q-tips (fancy ord for ørerensere) for å få vekk det verste av den gamle AS3, så tok jeg litt rødsprit oppi et eggeglass, skrudde igjen flasken, og dyppet den ene Q-tipsen etter den andre oppi mens jeg renset kjernen. Litt skrubbing skader vel aldri. Til slutt tok jeg enda flere Q-tips og sørget for at kjernen var..vel tørr? Var vel mer for min egen del at jeg gjorde det, rødspriten fordampet ganske raskt :)

 

Fordeling av AS3 på .13 core er litt småvanskelig, lett å bomme.... men jeg brukte Sparebanken Sør kortet mitt. Såkalte "gullkort" fungerer også meget glimrende :wink: Press ut litt AS3 på et rent ark, og legg fra deg kanylen. Ta en liten dæsj AS3 ifra papiret på et rent hjørne av kortet, og "drypp" litt på core her og der for å få det jevnt. Det blir noen tråder, disse kan du jo dra med over kjernen. Ta minst mulig, en kan heller legge på litt senere. Det skal ganske lite til faktisk. Tenk deg at du legger lim på kjernen - minst mulig, så unngår du at det tyter ut på sidene og at det oppstår "limbobler" (teori :lol: ).

 

Så tar du fatt på bank kortet og tørker av med tørt papir. Dette for å unngå å få rester av AS3 på andre steder av CPUen. Til slutt tar du en side av kortet, presser ned på kortsiden av kjernen litt nedenfor, og drar kortet oppå /- og mot den andre siden forsiktig men jevnt. Avslutt med en liten opptur _/, og du har en grei og jevn overflate - en stk CPU klar til grilling ! Overflaten skal være fin, tynnest mulig uten at du kan se kjernen tror jeg, men det er ikke så alvorlig som det kanskje høres ut. Det skal dekke kjernen, men skal ikke brukes som "lim" - heller som utfyllingsmasse for å fylle ut ujevnheter, og bittelitt til kontaktpunkt.

 

Overflødig post av meg dette, men mulig det KAN hjelpe smygarn! Om ikke annet, ta fingrene dine på blokkene og kjenn. På temperaturer over 45'C skal du nesten instinktivt reagere med å trekke hånden tilbake og rope "MAMMA!". Er blokkene behagelige istedenfor varme, leder de nok dårlig. Men er de varme, vet jeg ærlig talt ikke annet enn at du bør forsøke eksterne flat-følere (~160kr på Microplex, CompuNurse). Synes det er litt rart at begge systemene er høye, spesielt iNTEL som vel har standardisert dette med riktig temperaturavlesning regner jeg med?

Lenke til kommentar
Kan si meg enig med rødspriten, men ha god gjennomtrekk i rommet da du har hodet og nesen RETT over og det bokstavelig talt fordamper rett i trynet på en.  Jeg brukte faktisk en ugressmaske  :)  

 

Ok, ikke misforstå meg, det er fint folk tar vare på kroppen sin. Vi har bare en ;) Men hallo? Gassmaske og gjennomtrekk for å vaske med litt rødsprit (eller isopropanol)? Ikke ta det ille opp, men vi bruker da ikke maske når vi går på bar, eller fyller bensin på bilen... :shrug:

 

Men heh, jeg skulle kanskje ha lånt den maska da jeg smurte Rain-X på innsiden av dusjkabinettet. 2 omganger + polering etterpå... artig opplevelse :D

Lenke til kommentar
Kan si meg enig med rødspriten, men ha god gjennomtrekk i rommet da du har hodet og nesen RETT over og det bokstavelig talt fordamper rett i trynet på en.  Jeg brukte faktisk en ugressmaske  :)  

 

Ok, ikke misforstå meg, det er fint folk tar vare på kroppen sin. Vi har bare en ;) Men hallo? Gassmaske og gjennomtrekk for å vaske med litt rødsprit (eller isopropanol)? Ikke ta det ille opp, men vi bruker da ikke maske når vi går på bar, eller fyller bensin på bilen... :shrug:

 

Men heh, jeg skulle kanskje ha lånt den maska da jeg smurte Rain-X på innsiden av dusjkabinettet. 2 omganger + polering etterpå... artig opplevelse :D

 

Tviler ikke :lol:

Lenke til kommentar

vet ikke hvordan det er med isopropanol, men hvis du bruker aceton, må du passe på å ha GOD gjennomtrekk i rommet. Bruk helst gassmakse. seriøst!! jeg brukte aceton for å fjerne noen gummirester bakpå en båt. Dette etset seg igjennom 5 hansker.

Lukten av aceton gjør at du får hjerneskade etter kort tid. Det begynner som hukommelsestap.

 

BE CAREFUL!!!

Lenke til kommentar

Du skal ikke se kjernen kjennom goop'en sier du.. Er ikke meningen med goop bare å fylle små riller ig "hakk" i overflaten på kjøler og "kjerne" (P4)?? Om det da ligger et lag man ikke ser igjennom vil jo det si at all varmeoverføringen må skje gjennom goop'en, selv om den beste varmeoverføringen skjer ved direkte kontakt.. goop er bare for å "få med seg" hele kontaktflaten!!

Rett meg om jeg tar feil, men dette virker logisk for meg.. Tror det er -mange- der ute som har alt for mye goop på cpu'en sin.. Men jeg fixxer iaff min NÅ :yes:

Lenke til kommentar

Jeg sovnet med vinduet igjen og kluten med isopropanol liggende på i skittentøyskurven på rommet. Våkna om morgenenen og følte meg ganske shabby. Gikk ut av rommet, og da jeg gikk inn igjen ble jeg møtt av en vegg av lukt jeg ikke har vært borte i siden kjemien. Vær forsiktig.

 

MVH Audun

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xQBEIgcH
Men heh, jeg skulle kanskje ha lånt den maska da jeg smurte Rain-X på innsiden av dusjkabinettet. 2 omganger + polering etterpå... artig opplevelse :D

 

lol til Rain-X på dusjkabinettet!!! :lol::lol::lol:

Lenke til kommentar

Eh, var ikke akkurat gassmaske jeg brukte :D Men jeg tok meg god tid, det var sent på natten, og jeg pleier nå heller å være litt ekstra forsiktig.

 

Angående hvor mye AS3 som visuelt skal brukes, er det vel bare å se på linken her på overklokking.no wazzza nevnte - så enkelt kan det altså gjøres! Ser du på bildene og kjernen, vil du se at pastaen dekker hele kjernen omtrent perfekt (man klarer akkurat ikke å se nyansene under). Det er omtrent den mengden jeg sitter med nå på mine chipper, tror jeg har litt mere faktisk. Temperaturen er kjempefin den.

Lenke til kommentar
men: hvor mye pasta skal til for å -heve- temperaturen med 15-20 grader?!!

 

 

tror ikke det er noe kjølepasta som kjøler cpu "en 15-20 grader.

er vel mer snakk om 3-5 grader

men kan jo hende at noen har fått ned ned 10-12

da er det bedre og kjøpe seg en bra kjøler til pcu"en

Lenke til kommentar
men: hvor mye pasta skal til for å -heve- temperaturen med 15-20 grader?!!

 

 

tror ikke det er noe kjølepasta som kjøler cpu "en 15-20 grader.

er vel mer snakk om 3-5 grader

men kan jo hende at noen har fått ned ned 10-12

da er det bedre og kjøpe seg en bra kjøler til pcu"en

 

Kan tenkte meg at heatsinken kanskje ikke står helt beint nedpå kjerna. Det vil i praksis bety meget høyere temperatur :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...