Gå til innhold

Sette opp server, noen spørsmål.

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp en server, har lest litt rundt omkring men lurer fremdeles på noen ting. Hvor bra bør den datamaskinen som jeg skal bruke som server være? Hvilket OS er best basert på deres erfaringer? Hvilken type sikkerhet bør jeg bruke? Serveren må være sikker, det er viktig for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn det billigste du kan av hardware (litt stort kabinett). Kjøp en systemdisk (Behøver ikke være over 10GB) og 3 500GB harddisker. Sleng alt sammen, og sett de tre harddiskene i RAID5. Da kan du utvide lagringsplassen med tiden. + at en harddisk kan faile uten at du mister noe data.

PS: Skaff deg gjerne to systemdisker, så kan du sette dem i RAID 1, så slipper du å konfigurere alt på nytt ;)

Endret av als
Lenke til kommentar

vanskelig og foreslå noe konkret uten og vite budsjettet du har og bruke på løsningen egentlig.

men et hovedkort til 1100-1200kr med 8sata porter hvor du kan bruke 2stk som raid1 for system så siste 6 til dataraidet så starte med 3disker raid5 og kan da utvide opp til 6 uten betydelige ekstrakostnader.

Lenke til kommentar

Ok, men med RAID 5, er det slik at jeg da har 1500 gb? eller er det slik at jeg har 3x500 gb disker som gjør at hvis en krasjer så er fremdels filene på de andre diskene? altså at jeg har 500 gb til rådighet?

EDIT:

Jeg satt og leste en artikkel om RAID

http://www.hardware.no/artikler/raid/32088/3

Og fant da ut at hvis jeg bruker 3 disker så får jeg 2/3 av plassen på diskene, altså i mitt tilfelle 1000 gb. Har jeg forstått der riktig da?

Endret av Oxaren
Lenke til kommentar

GIGABYTE GA-EP45-DS5 ser ganske lovende ut for ditt formål, 2raid på kortet et med 4porter som 2kan brukes til raid1 så gjerne cd-rommer på andre 2 og et med 6porter som du kan ha raid5 på.

har også 2 gigabit nettverksporter med teaming så om switchen støtter det kan den bruke begge portene for 2gigabit.

bruke egen raidkontroller gir noe bedre ytelse men da må du ut med 3500-4000kr bare for kortet diskene kobles til.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Hei!

Dette var kjempebra for meg også. Det hadde vært enda bedre dersom noen også kunne ha kommet med tips til en OK prosessor for en slik konfigurasjon som også er litt fremtidsrettet mtp utvidelse lagringsbehovet.... Vil det holde med feks en Intel E5200 prosessor her?

M

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hvilket OS vil dere anbefale? Datamaskinene som skal koble seg til skal ha windows, vet ikke om det blir vista eller xp. Er det best med Ubuntu, Windows Server eller bare vanlig XP ?

personlig ville æ tatt windows (du trenger ikke server-versjonen her), men mange vil nok anbefale ubuntu, eller linux i det hele tatt framfor windows.

viss du ikke kan ubuntu godt, så gå for xp...som er et enkelt og greit OS :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...